Mari companii ale lumii si-au anuntat in ultimii 10 ani intentia de a revolutiona domeniul energetic, orientandu-se spre exploatarea surselor regenerabile – soare, vant, biomasa – ca solutii pentru inlocuirea petrolului si carbunelui. Ce nu se prea spune insa este ca acest interes al lor are la baza nu neaparat grija pentru mediu sau pentru viitorul energetic al omenirii, ci subventiile consistente pe care respectivele companii le primesc de la guvernele tarilor in care activeaza.
Sa luam exemplul SUA. De cand e presedinte, Barack Obama a pompat miliarde de dolari in companii private din domeniul energetic – Solyndra, Ecotality, Nevada Geothermal Power, First Solar etc. – sub forma de imprumuturi, subventii, investitii pentru producerea de energie verde.
Si ce s-a intamplat cu aceste investitii? S-au dus pe apa sambetei. Multe dintre firmele beneficiare au intrat deja in procedura de faliment, dovedind astfel ca motivatia lor reala nu era legata de succesul afacerii pe care sustineau ca o pun pe picioare, ci doar de accesul la banii contribuabililor americani.
Sunt deja in derulare peste 100 de anchete ale Departamentului de Energie pe tema modului in care au fost alocati respectivii bani publici, dar finalitatea lor este incerta. Si asta deoarece se stie ca aceste investitii guvernamentale constituie (in general, nu numai in SUA) cea mai subtila forma de distribuire a banilor contribuabililor catre firme mari, agreate, care – coincidenta! – sunt si cei mai mari sponsori ai partidelor de guvernamant.
Ca sa ramanem la SUA, in timpul campaniei de dinaintea alegerii lui Barack Obama la Casa Alba, beneficiarii actualei politici de investitii in energii regenerabile au facut donatii in valoare de cca 500.000 $. Si ulterior au primit imprumuturi, garantii si concesiuni de peste 11 miliarde $, intarind ideea ca aceasta, si nu finantarea energiilor regenerabile, a fost cea mai reusita investitie a lor.
Exemplul cel mai faimos este cel al companiei Solyndra, producatoare de panouri solare, care a primit in 2009 un imprumut guvernamental de 535 milioane $, intr-o perioada cand anunta ca in numai 2-3 ani electricitatea obtinuta cu ajutorul panourilor sale va fi mai ieftina decat cea obtinuta din arderea carbunelui. Compania a fost puternic sustinuta de Barack Obama, care a si vizitat sediul ei central in mai 2010, promovand-o ca pe un simbol al strategiei administratiei americane de incurajare a tehnologiilor solare.
Confruntata insa cu concurenta producatorilor chinezi si cu situatia dificila din economie, Solyndra a intrat in septembrie 2011 in faliment, concediind 1.100 de angajati si fiind a treia companie americana in domeniu care si-a intrerupt activitatea in decursul acelei luni.
“Suntem dezamagiti de ceea ce s-a intamplat in cazul acestei companii”, a spus atunci Eric Schultz, purtator de cuvant al Casei Albe, “insa continuam sa consideram ca energia verde este un domeniu in care America poate si trebuie sa detina suprematia. Si asa va fi.” Cu costurile de rigoare, desigur.