Autoritățile ar putea reduce poluarea asociată traficului reparând mai des străzile. Astfel, șoferii ar ajunge să consume mai puțin combustibil fosil, să petreacă mai puțin timp în trafic și să aibă nevoie de mai puține reparații sau înlocuiri de anvelope sau alte piese, la rândul lor consumatoare de resurse.
Concluzia aparține unor cercetători din SUA și Iraq, care au publicat recent un studiu tema impactului reparațiilor de drumuri asupra schimbărilor climatice, în publicația științifică „International Journal of Sustainable Transportation”.
Crăpăturile și gropile din asfalt încetinesc mașinile, uzând totodată mai rapid anvelopele, amortizoarele și suspensiile. În plus, șoferii consumă mai mult combustibil și produc mai multă poluare decât ar face-o dacă ar merge pe aceeași distanță, însă pe un drum fără gropi.
Chiar dacă repararea drumurilor presupune utilizarea unor mașinării care generează poluare atunci când funcționează, per total, aceasta poate diminua poluarea asociată traficului.
Potrivit cercetătorilor, impactul unei bune mentenanțe a șoselelor ar fi notabil. Ar putea reduce emisiile de gaze cu efect de seră asociate transportului cu 2%, iar șoferii ar cheltui cu 5% mai puțin pentru combustibil și reparațiile mașinilor. În plus, dacă ar alege să prevină deteriorările în loc să repare gropile când situația se agravează, companiile care administrează drumurile și-ar reduce costurile cu până la 30%.
Care sunt cele mai bune soluții
Cercetătorii au evaluat și amprenta de carbon aferentă celor mai comune metode de conservare a asfaltului în condiții optime, respectiv: acoperirea drumurilor cu asfalt lichid, răspândirea unui amestec de asfalt și pietre sfărâmate pe drumuri și umplerea fisurilor de pe șosele cu asfalt cauciucat. Au ajuns la concluzia că prima variantă, cea de a acoperi drumurile cu asfalt lichid, este cea care produce cele mai puține emisii, ajutând cel mai mult la netezirea drumurilor.
Experții mai precizează că momentul în care trebuie efectuată mentenanța trebuie ales în funcție de starea drumului, nu doar de vechimea lui și timpul scurs de la ultima reparație. Vremea și traficul sunt deopotrivă aspecte care trebuie luate în calcul. Drumurile cu trafic greu și cele supuse la climă foarte rece sau foarte caldă se deteriorează mai repede și trebuie reparate mai des.