Taxa auto ramane in grila executivului

Guvernul a scapat de vocea poporului: audierea publica nu a adus propuneri de modificare substantiala a propunerii Ministerului Finantelor.

Solutiile propuse de participant ii la audierea publica privind taxa auto nu au sanse sa aduca o modificare substantiala actualei grile. Chiar daca a fost anuntata ca o actiune prin care cetatenii simpli puteau veni cu propuneri sau isi puteau spune pasul, modificarile cerute vizeaza chiar extinderea bazei de impozitare si pentru masinile deja inmatriculate sau pentru alte masini care in proiect sunt scutite de taxa.

„Depozantii au cerut restrangerea listei de entitati exceptate de la plata taxei auto, singurele exceptii admise de majoritatea acestora fiind masinile din sistemul sanitar si din cel de salubrizare”, a explicat ieri profesorul Dan Manoleli, membru al Comisiei de Experti a audierii publice. Potrivit lui Radu Nicosevici, presedintele Academiei de Advocacy – organizatorul audierii -, guvernul ar trebui sa tina cont de opiniile depozantilor. Singura modificare majora propusa de acestia este insa inlocuirea taxei auto cu una de poluare, care sa fie platita anual sau care sa faca parte din pretul carburantilor.

Propuneri de ochii lumii

Propunerile „sarace” ale participantilor se datoreaza si numarului mare al reprezentantilor executivului sau ai ONG-urilor pentru mediu inscrisi ca depozanti ce si-au sustinut discursul in fata guvernului. Pe site-ul audierii au fost insa inregistrate si opinii ale cetatenilor de rand.

Din cele 101 puncte de vedere, noua au apartinut reprezentantilor unor institut ii guvernamentale care sustin proiectul, 18 au venit de la ONG-uri, 3 de la partidele politice, 6 au fost emise de reprezentantii unor companii, unul de reprezentantul confederatiei sindicale Cartel Alfa, iar restul, 64 la numar, au fost trimise de simpli cetateni. Aproximativ 20 dintre cei care au trimis depozit ii scrise au respins „categoric” introducerea taxei, iar alti 49 au recunoscut necesitatea introducerii unei taxe de poluare, dar au propus corectii si amendamente.

RECOMANDARI

Audierea a adus zeci de propuneri

> Aplicarea principiului nediscriminarii la toate tipurile de autovehicule, indiferent de proprietar (public, privat, ONG etc.).

> Introducerea unui sistem periodic al incasarii taxei de poluare sau plata taxei ca parte a pretului carburantului.

> Revizuirea formulei de calcul in cazul coeficientului corespunzator capacitatii cilindrice si o mai buna corelare a taxei cu volumul emisiilor de noxe.

> Introducerea unor bonificatii mai mari pentru scoaterea din uz a autovehiculelor poluante

> Introducerea unor mecanisme de monitorizare a programelor de mediu.

> Corelarea nivelului de taxare auto cu nivelul de taxare a altor categorii de poluatori.

> Corelarea legislativa a proiectului de ordonanta de urgenta cu alte acte normative in vigoare sau necesar a fi instituite.

CALENDAR

Pasul urmator: modificarea legii

Guvernul va propune in perioada urmatoare aprobarea proiectului privind taxa auto. Reprezentantii executivului sustin ca propunerea facuta in urma cu cateva saptamani de Ministerul Finantelor, potrivit careia taxa va fi calculata, in principiu, in functie de emisiile de noxe, nu va fi modificat radical.

Unul dintre motive este faptul ca executivul a primit deja aviz pozitiv din partea Comisiei Europene pe acest proiect. Chiar daca scopul audierii publice a fost tocmai acela de a se primi propuneri de modificare, executivul nu este obligat sa tina cont de recomandarile facute de Comisia de Experti a audierii publice pe tema taxei.

Ordonanta de urgenta privind modificarea variantei in vigoare a taxei auto trebuie aprobata pana in vara, mai ales ca aceasta ar trebui sa intre in vigoare de la 1 iulie.

Sursa: Evenimentul Zilei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *