Ministerul Mediului vrea sa reintroduca, din toamna, disputata taxa de prima inmatriculare, dar sub forma unei taxe de poluare ce va trebui platita la inscrierea oricarui autovehicul, fie el proaspat introdus in tara sau deja in circulatie, pentru a fi eliminata problema discriminarii, condamnata de forurile europene in cazul vechilor versiuni ale birului. In momentul de fata se plateste o taxa auto pentru orice masina noua sau inscrisa pentru prima data in Romania, care tine cont de tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisiile de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Concret, ministrul Mediului, Rovana Plumb a declarat ca „de la inceputul anului, colectarea taxei de prima inmatriculare nu s-a mai facut. Probabil, la inceputul lunii septembrie vom veni cu pozitia oficiala a Guvernului Romaniei in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare. Cu siguranta, pozitia mea este de a reduce nivelul taxei de prima inmatriculare (…) Suspendandu-se proiectul de lege nu a existat niciun venit la Fondul pentru Mediu. Veniturile obtinute din colectarea taxei de prima inmatriculare se utilizeaza pentru proiecte investitionale verzi si acest lucru vrem sa-l facem”. De asemenea, ministrul a explicat ca noua formula a taxei de prima inmatriculare nu va mai tine insa cont daca masina este veche sau noua, ci doar de cat de mult polueaza. Ceea ce, practic, inseamna ca taxa se transforma intr-un fel de impozit pe poluare, aplicat la vanzarea/cumpararea unei masini.
Din cauza blocarii pietei auto second-hand, dar si a riscului de a suporta o procedura de infrigement din partea Comisiei Europene, fostul Guvern Boc a aprobat, in ianuarie 2012, Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru suspendarea aplicarii prevederilor din Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule pentru autovehiculele inmatriculate in Romania inainte de anul 2007 pana la 31 decembrie 2012. Ceea ce inseamna ca soferii care au masini inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, le pot vinde pana la sfarsitul anului 2012 fara ca cei care cumpara autovehiculele sa plateasca taxa pe poluare auto. De asemenea, OUG prevedea si pastrarea reducerii taxei de poluare cu pana la 25%, precum si posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Din toamna insa, cum banii stransi la buget s-au imputinat, Ministerul Mediului lucreaza la o noua lege, conform ministrului Rovana Plumb. Iar daca vechea sau, mai bine spus, actuala taxa auto tine cont de tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisiile de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului, cuantumul noului bir va fi calculat doar in functie de tipul de emisii si, probabil, va fi aplicat la orice tranzactie, nu numai pentru masinile noi sau pentru cele second inregistrate pentru prima data in Romania.