Cel mai mare grad de poluare fonica se inregistreaza in Capitala. Punctul maxim este atins pe bulevardul Ghencea.
Hartile acustice care masoara zgomotul ambiental din municipiile Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Galati, Brasov si Ploiesti arata ca principala sursa de poluare fonica din mediul urban o reprezinta traficul rutier. Cele sase orase fac parte din cele noua aglomerari urbane cu peste 250.000 de locuitori, ale caror harti de zgomot ar fi trebuit predate agentiilor regionale de mediu pana la sfarsitul lunii noiembrie, anul trecut. Orasele restante la acest capitol sunt Iasi, Timisoara si Constanta.
Capitala a fost primul oras care a realizat harta de zgomot. Conform datelor transmise de edili catre autoritatile de mediu, nivelul de zgomot depaseste media admisa de 50 decibeli in toate zonele orasului. Cea mai zgomotoasa zona din Bucuresti este bulevardul Ghencea, cu 81 decibeli, urmat de bulevardul Magheru, Ferdinand – Mihai Bravu, Mihai Eminescu, Militari, Calea Grivitei – Titulescu, Berceni, Oltenitei, cu maxime ce depasesc 75 decibeli. Cea mai linistita zona a Capitalei este cartierul Drumul Taberei, unde, in zona strazii Pascani, nivelul zgomotului a inregistrat cea mai redusa valoare – 58 decibeli.
Clujul, pe locul 2
Hartile acustice ale celorlalte cinci orase indica, de asemenea, depasiri ale valorilor admise. Astfel, in Cluj-Napoca, nivelul de zgomot cel mai ridicat – 80 decibeli – se inregistreaza in zona industriala si pe principalele bulevarde, unde traficul rutier este intens. O alta zona cu probleme din acest punct de vedere este cea centrala, unde valorile zgomotului ating intre 70 si 75 decibeli.
In Ploiesti, zonele cu cel mai ridicat nivel de poluare fonica sunt Mircea cel Batran, Mihai Bravu, bulevardul Republicii si soseaua Vestului, cu valori intre 65 si 87 decibeli. Limitele acceptate sunt depasite si in Brasov (82 decibeli), Galati (maxima de 85 decibeli) si Craiova.
Zgomotul ambiental este determinat, in primul rand, de traficul rutier. In baza datelor pe care le reflecta harta de zgomot a fiecarui oras, autoritatile locale trebuie sa intocmeasca si sa predea, pana la data de 18 iulie 2008, planurile de actiune pentru diminuarea acestui factor de poluare. Printre masurile care ar putea fi incluse in aceste planuri de actiune se numara ferestrele si peretii care absorb zgomotul.
De asemenea, o cale de reducere a zgomotului provocat de trafic este imbunatatirea transportului in comun, care trebuie sa fie preferat celui individual. Totodata, spatiile verzi din orase ar putea servi la limitarea zgomotului de pe strada. Nu in ultimul rand, se pot impune restrictii de circulatie, astfel incat traficul sa ocoleasca zonele cele mai populate ale oraselor.
Pana la data de 30 iunie 2007, administratiile locale ale celor noua orase cu peste 250.000 de locuitori ar fi trebuit sa finalizeze hartile acustice. La sfarsitul lunii noiembrie 2007, hartile urmau sa fie predate agentiilor regionale de mediu. In 2012, toate orasele din Romania vor trebui sa aiba astfel de harti pentru masurarea zgomotului.
Sursa: Adevarul