Coaliția internațională „Clean Planet” solicită implementarea la nivel global a sistemului “garanție – returnare” pentru recuperarea recipientelor în care sunt ambalate băuturile răcoritoare.

Pentru a da ecou internațional acestui mesaj o rețea internațională formată din activiști și organizații de mediu din 22 de țări de pe 5 continente, s-au reunit pentru a solicita decidenților să suțină sistemele garanție – returnare, cu impact dovedit în reducerea poluării mediului înconjurător cu ambalaje, in special recipienți de băuturi răcoritoare care sunt produse în cantități industriale, vândute și aruncate zilnic în natură. Pe 9 mai 2019, reprezentanții din fiecare țară participantă au organizat o varietate de evenimente prin care au solicitat o  “Planetă Curată”. Printre țările participante s-a numărat și România, prin intermediul Zero Waste România, care a organizat cu ajutorul unor zeci de voluntari un flashmob cu mesajul:

0% WASTE

100 % PLANET !

Scopul acestei inițiative internaționale a fost creșterea gradului de conștientizare asupra impactului negativ pe care ambalajele de băuturi răcoritoare îl au asupra mediului înconjurător. Participanții au făcut apel către guvernele din întreaga lume să întreprindă de urgență măsuri vizând extinderea, actualizarea sau introducea în legislație a sistemului de “garanție – returnare”. Prin acest mecanism consumatorii au posibilitatea, după ce au consumat conținutul,de a returna recipientele băuturilor răcoritoare, în schimbul unei garanții incluse în prețul inițial al produsului.   

Toate fotografiile și videoclipurile trimise de participanți au fost utilizate pentru crearea unui material video care transmite lumii întregi mesajul că avem nevoie să ne păstrăm planeta curată.

Într-o declarație comună, participanții în cadrul campaniei Clean Planet, au menționat:

„Prin implementarea eficientă a sistemului “garanție – returnare” la nivel mondial, poate fi asigurată colectarea fiecărui tip de recipient folosit  pentru ambalarea băuturilor răcoritoare. Făcând asta, evităm sufocarea planetei noastre cu trilioanele de bidoane, sticle și cutii din diverse materiale, fabricate an de an”.

Eficiența sistemului “garanție – returnare”

Dacă este implementat cum trebuie, sistemul “garanție – returnare” poate crește într-un termen foarte scurt  ratele de colectare separată și de reciclare a recipientelor folosite pentru băuturi răcoritoare, cu peste 90%. Prin evitarea eliminării nesupravegheate în natură a acestor recipiente și prin redisponibilizarea producătorilor față de costurile deșeurilor pe care indirect le produc, se reduce substanțial prejudiciul uman asupra naturii.

Sistemul “garanție – returnare” asigură folosirea conținutului reciclat la crearea de noi recipiente pentru băuturile răcoritoare, generând totodată noi locuri de muncă.  Astfel, sunt aplicate principiile economiei circulare al căror scop este prevenirea epuizării materiilor prime naturale și reducerea cantității generate de deșeuri.

Potrivit estimărilor, în 2015 au fost vândute în întreaga lume circa 1,6 trilioane de recipiente de băuturi răcoritoare. În ritmul acesta, se preconizează că în 2019 vânzările mondiale de băuturi răcoritoare ar putea ajunge la 1.9 trilioane!

Aceste estimări sunt îngrijorătoare, având în vedere situația precară în care se găsesc, la nivel mondial, sistemele de colectare și reciclare a deșeurilor de ambalaje. Dacă nu acționăm acum,  o mare parte din aceste produse de unică folosință vor ajunge, în mod inevitabil, în natură sau vor fi trimise spre incinerare ori spre depozitare în gropi de gunoi, continuând astfel lanțul vicios care asigură de câteva decenii bune poluarea naturii.

Samantha Harding, directorul programelor de gestionare a deșeurilor din cadrul Campaniei pentru Protecția Angliei Rurale(CPRE), a declarat:

„Susținem activiștii din întreaga lume care solicită implementarea responsabilă, la nivel mondial, a sistemului “garanție – returnare”, drept răspuns la criza ecologică generată de deșeurile de ambalaje. Creșterea vânzărilor de băuturi răcoritoare va atinge în curând un număr de 2 trilioane de recipiente vândute la nivel mondial. Deșeurile care vor rezulta din această creștere vor atinge și ele proporții epidemice. Dacă nu acționăm imediat, mediul natural din zonele rurale și nu numai vor plăti scump neglijența producătorilor care utilizează în more iresponsabil astfel de ambalaje. Numai prin implementarea unui sistem eficient de  “garanție – returnare” care să vizeze toate ambalajele – incluzând recipientele de diferite feluri și dimensiuni pentru băuturile răcoritoare – vom putea spune că abordăm eficient criza deșeurilor și că ne îndreptăm către obiectivul de a avea o planetă curată, de care avem atâta nevoie!”

Care este situația în România?

În România, după o serie de campanii lansate încă din 2013, sistemul “garanție – returnare” a fost inclus Legea 31/2019 în două etape.

Într-o primă fază, la data de 31 martie 2019 a început implementarea sistemului garanție – returnare pentru ambalajele primare reutilizabile. Astfel, recipienților reutilizabili pentru băuturi răcoritoare, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, li s-a aplicat o garanție în cuantum de 0,5 lei/ambalaj, pe care consumatorul o poate recupera, după returnarea ambalajului la magazinul de la care a achiziționat produsul, cu bonul de casă.

Sursă foto: ziare.com

A doua etapa prevede extinderea aplicării sistemului garanție-returnare către ambalajele de unică folosință, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, până la data de 1 ianuarie 2021.

Această versiune a sistemului garanție – returnare demotivează consumatorul final să returneze ambalajul, sabotând astfel eficiența întregului mecanism. Totodată, implementarea în două etape implică costuri suplimentarea sporite pentru implementarea și operarea sistemului.

Situația ar fi putut fi diferită dacă decidenții ar fi luat în considerare recomandările Zero Waste Romania, elaborate impreună cu experți care au creat sisteme funcționale in Estonia și Lituania și transmise în perioada dezbaterilor publice de la finele anului trecut. Astfel, pentru ca sistemul românesc să dea rezultate optime ar trebui să includă următoarele:

1. Crearea unui OTR dedicat: se recomandă crearea unei Organizații de Transfer de Responsabilitate (OTR), organizație non-profit,  dedicate doar pentru recipientele de băuturi, care:

  • să fie înființat de către agenți economici (producători, importatori de produse ambalate, retaileri);
  • să primească informații de la agenții economici, producători și importatori cu privire la numărul de recipiente cu băuturi puse pe piață;

2. Clearing House – sistem de compensare: un sistem de compensare administrat de OTR-ul dedicat, care ar ajuta la echilibrarea sumelor colectare și returnate de către toți jucătorii din piață. Se recomandă ca acest sistem:

  • să nu fie purtător de TVA
  • să impună un sistem de cod de bare național pentru toate recipientele care intră pe piață pentru o abordare comună pe tot teritoriul României.Pentru a facilita recunoașterea băuturilor sau recipientelor pentru băuturi care sunt acoperite de sistemul depozit-returnare, se recomandă marcarea produselor printr-un logo/cod de bare agreat la nivel național, care să indice dacă este reutilizabil sau de unică folosință; etichetarea se poate face manual în cazul producătorilor sau a distribuitorilor care pun pe piață mai puțin de 400 de unități și automatizat în cazul celor care au volume mai mari de 400 de unități; costurile tehnologiei de etichetare trebuie suportate de către operatorii economici sau de către OTR-uri dedicate;
  • să centralizeze numărul de recipiente introduse pe piață și numărul recipientelor colectate, cu ajutorul marcajului aplicat recipientelor;
  • să gestioneze recipientele în funcție de tipul de produs (de unică folosință sau refolosibil), volum și material;
  • să fie verificat de Administrația Fondului pentru Mediu pentru asigurarea unui bun control financiar și al fraudei;

3. Minimizarea riscurilor: în cazul sticlelor reutilizabile, pentru a evita riscurile asupra sănătății, se recomandă soluții și certificări standard. Pentru aceasta, companiile își pot cumpăra propriile sisteme de curățare a recipientelor.

4. Excepții pentru afacerile mici: se recomandă exceptarea magazinelor mici de la obligațiile operaționale din cadrul schemelor de depozit-returnare, folosind principiile minimis.

5. Costurile schemei pot fi acoperite din vânzarea materialelor colectate, din sumele nesolicitate de către consumatori și din taxa percepută producătorilor și retailerilor. Retailerii, furnizorii de echipamente și transportatorii trebuie plătiți pentru serviciile prestate. Pe scurt, sistemul respectă principiul „poluatorul plătește”, asigurându-se că costurile de operare a recipientelor pentru băuturile răcoritoare sunt în sarcina celor care le produc și a celor care le aruncă la gunoi.

În baza recomandărilor de mai sus sistemul „garanție-returnare” poate ajunge la un grad ridicat de eficiență, fiind ușor de utilizat de către cetățeni și implicând costuri de implementare mai reduse decât varianta propusă de către autoritățile române inițial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here