Aerul din masinile noi este periculos!

Soferii sunt sfatuiti sa-si deschida cu regularitate geamurile, pentru a fi evacuate substantele poluante emanate de materialele plastice folosite la fabricarea tabloului de bord.

Un studiu recent a scos la iveala faptul ca in habitaclul autovehiculelor noi exista o anumita concentratie de eter difenil polibromat (PBDE), compus chimic utilizat la fabricarea tablourilor de bord, care este toxic pentru om.

Substanta se adauga in materialele plastice datorita proprietatilor sale neinflamatoare, dar emana – o vreme – vapori periculosi. Cei mai expusi la aceste substante toxice sunt taximetristii, dezvaluie un articol publicat in cotidianul francez „Le Figaro”.

Mai multi cercetatori greci si americani, care au semnalat fenomenul, au observat ca in interiorul vehiculelor concentratiile de PBDE difera de la o marca de masina la alta. Concentratiile variaza si in functie de vechimea masinii. Astfel, cu cat autovehiculul este mai nou, cu atat cantitatea de PBDE din habitaclu este mai mare. Pe de alta parte, cand masinile sunt parcate in plin soare si sunt supuse unei puternice incalziri, concentratia de PBDE creste foarte mult chiar si la automobilele mai vechi.

Pericolul acestei substante, ea insasi toxica, este ca – in anumite conditii – se poate transforma in dioxina, ceea ce ar fi de-a dreptul ucigator. „Noi vom continua cercetarile in laborator”, a asigurat Euripides Stephanou, de la Universitatea Heraklion, din Grecia.

Cantitatile de PBDE descoperite in masini sunt la acelasi nivel cu cele descoperite in internet-cafe-uri sau in salile unde functioneaza foarte multe calculatoare.

Geamurile trebuie deschise frecvent

„Intoxicarea” cu PBDE prin inhalare depinde, de asemenea, si de timpul petrecut in masina. De aceea, soferii de taxi sunt cei mai expusi. Autorii studiului ii sfatuiesc pe toti soferii sa deschida frecvent geamurile masinii, sa evite stationarea in plin soare si sa nu abuzeze de climatizator. Aceste sfaturi trebuie respectate mai ales daca in masina se afla femei insarcinate sau copii, care sunt mai sensibili la toxicitatea compusilor chimici decat barbatii adulti.

PBDE, argument comercial

Primul studiu asupra pericolului pe care il reprezinta PBDE din masini asupra sanatatii soferilor a fost realizat in Statele Unite, inca din 2006, dar a fost prea putin mediatizat. Abia dupa ce grecii au facut noi studii concentratia de PBDE in habitaclul masinilor a devenit un argument comercial.

Constructorii de masini suedezi au fost primii care au recunoscut fenomenul si au inceput sa nu mai foloseasca acest compus chimic in fabricarea autovehiculelor. Dupa ce au verificat studiile, constructorii japonezi s-au angajat deja sa inlocuiasca plasticul respectiv cu produse alternative nepoluante.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *