Cât de sănătoasă este margarina?
Cat de sanatoasa este margarina?
Cat de sanatoasa este margarina?

Se poate spune ca margarina este un aliment controversat. Desi trebuia sa inlocuiasca untul, ea a fost criticata inca de la inceput datorita continutului ridicat de grasimi trans, nocive pentru sanatate. Care este adevarul despre margarina?
Margarina a fost inventata in 1869 de catre chimistul francez H. Mège Mouriès, care a amestecat grasimi animale, in special cea de vita, cu uleiuri vegetale. Initial a fost fabricata doar in Olanda si Statele Unite, insa datorita pretului mic, ea a inceput sa fie consumata la scara mondiala. De atunci, compozitia margarinei s-a mai modificat, grasimea animala fiind inlocuita cu grasimi vegetale.

Cum se obtine

La inceput, margarina se obtinea prin hidrogenarea uleiurilor vegetale lichide. Prin acest proces grasimile capatau o consistenta semisolida, insa totodata acizii grasi nesaturati, benefici pentru sanatate, isi schimbau compozitia si deveneau saturati, intrand astfel in categoria grasimilor contraindicate.

Cu trecerea timpului tehnica de fabricare s-a modificat, procesul de hidrogenare fiind inlocuit cu unul de amestecare a grasimilor vegetale ( interesterificare). Astazi, ea are in compozitie uleiuri vegetale naturale, rafinate, precum: uleiul de floarea-soarelui, de rapita, de masline sau de in, dar si apa.

Pentru ca margarina sa devina tartinabila ea este imbogatita ulei de cocos sau de palmier, care are o consistenta solida la temperatura camerei. Astfel, numarul de grasimi trans este considerabil mai mic, locul lor fiind luat de acizii grasi nesaturati.

Mai poti citi:

– E bine sau nu sa mancam margarina?

– Unt sau margarina, ce sa alegem?

Ce grasimi contine

In cadrul procesului modern de fabricare, margarina este imbogatita cu acizi grasi Omega-3 si Omega-6. Pentru a functiona corespunzator organismul are nevoie de acesti acizi grasi nesaturati, ce previn bolile cardiovasculare. Astfel, uleiul de floarea-soarelui contine o cantitate mai mare de Omega 6, ȋn timp ce uleiurile de rapita si in contin o cantitate importanta de Omega 3.

Insa, nu toate margarinele din comert sunt fabricate prin procedeul de amestecare a uleiurilor. Din acest motiv, este bine ca inainte sa o achizitionezi sa citesti cu atentie amabalajul. Ȋn Romania este obligatorie etichetarea corespunzatoare a produselor alimentare, ȋn sensul ca trebuie mentionat ȋn lista de ingrediente daca grasimea folosita este sau nu hidrogenata.

Poti face si tu – Margarina de casa

Poti pregati margarina foarte simplu, ȋn 5 minute, acasa, din ingrediente la ȋndemana oricui. Ai nevoie de: 20 g grasime vegetala (grasime de palmier sau de cocos), 2 linguri de ulei vegetal (poate fi si ulei de in, rapita sau de masline), 2 lingurite de galbenus, 2 lingurite de lapte, sare, suc de lamaie si verdeata.

Topesti grasimea de palmier sub baie de aburi. Cand acesta este gata adaugi 2 linguri de ulei vegetal si mixezi, dupa ce introduci in prealabil vasul intr-un bol cu apa cu gheata. Amesteci compozitia pana incepe sa capete o consistenta cremoasa, dupa care adaugi galbenusul.

Adaugi laptele si un pic de suc de lamaie si amesteci pana cand obtii consistenta dorita (asemeni margarinei). Dupa ce margarina este gata, adaugi putina sare si eventual putina verdeata, ceapa verde sau orice condiment preferi.

Dr. Ciprian Constantin, medic specialist in diabet, nutritie si boli metabolice

Exista doua mari tipuri de grasimi: cele „bune“ (nesaturate, ȋn general de origine vegetala) si cele „rele“ (saturate si trans). Este important de retinut ca grasimile „rele“ nu ar trebui sa depaseasca o treime din cantitatea totala de grasimi consumate ȋntr-o zi. Aici se aplica principiul „cu cat mai putin, cu atat mai bine“.

Asta pentru ca, daca sunt consumate ȋn exces, grasimile „rele“ au efecte negative asupra organismului si, ȋn mod special, asupra sanatatii cardiovasculare. Ȋn schimb, avem nevoie de grasimile bune ȋn alimentatie si mai ales de asa-numitele grasimi esentiale Omega-3 si Omega-6.

Acestea au, printre altele, un rol important in mentinerea colesterolului ȋn limite normale si ȋn pastrarea sanatatii inimii. Alimentele preparate din uleiuri vegetale, precum margarinele de noua generatie, contin si grasimi esentiale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here