DA autostrazii, NU distrugerii naturii

DA autostr?zii, NU distrugerii naturii
DA autostrazii, NU distrugerii naturii
DA autostrazii, NU distrugerii naturii

WWF-Romania si Asociatia Zarand au organizat la Lugoj o intalnire de lucru internationala pentru ca toti factorii de decizie implicati in constructia autostrazii Lugoj-Deva sa cunoasca in profunzime si pe baza unor studii de caz, amenintarile grave la adresa biodiversitatii in zona, amenintari pe care actualul mod de lucru le arunca asupra bunastarii speciilor si habitatelor. Astfel, din partea factorilor decidenti au participat reprezentanti ai Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului. Este pentru prima data de la inceperea lucrarilor la autostrada cand toti actorii principali sunt adusi alaturi si accepta sa fie consiliati de experti internationali, membri ai Infra Eco Network Europe (IENE).

WWF-Romania sustine dezvoltarea infrastructurii in Romania, insa numai cu conditia ca studii de mediu temeinice si profesionist realizate sa stea la baza lucrarilor. Construirea autostrazii Lugoj-Deva in lipsa acestui tip de studii poate duce la disparitia lenta a populatiei de urs si afectarea grava a populatiilor de caprior, ras sau jder in Muntii Apuseni.

Cristian-Remus Papp, coordonator al departamentului Arii Protejate, WWF-Romania: „Vrem ca autoritatile sa se arate mai responsabile atunci cand planifica autostrazi si sa inteleaga importanta pastrarii coridorului ecologic dintre Apuseni si Carpatii Meridionali. Ne intereseaza intotdeauna bunastarea si siguranta oamenilor, dar niciodata in lipsa aceluiasi tip de grija pentru calitatea vietii speciilor alaturi de care traim.”

Iata cateva declaratii ale participantilor la workshop:

Miklos Puky, Ungaria, biolog, expert IENE: „Drumurile sunt de obicei constructii vesnice, asa ca proiectarea lor e esentiala. O constructie gresita din cauza planificarii gresite inseamna o viata de proasta calitate pentru oameni si nici un fel de viata pentru animale.”

Petr Roth, Cehia, biolog, expert in Evaluare adecvata, consultant al Comisiei Europene: „Banii europeni sunt banii nostri, asta sper ca intelegem cu totii. De aceea trebuie sa fim atenti cum ii cheltuim; cu cat se fac mai multe greseli acum cu atat se va cheltui mai mult in viitor.”

Lazaros Georgiadis, Grecia, biolog, membru al consiliului director al IENE : „E mai ieftin sa faci lucrurile bine de la inceput. Autoritatile si specialistii care iau decizii in Romania in acest domeniu, ar trebui sa viziteze locuri si cazuri asemanatoare din Europa, acolo unde problema distrugerii habitatelor prin construirea autostrazilor au fost rezolvate cu succes.”

Intalnirea a fost organizata de Asociatia Zarand, WWF-Romania, Flora & Fauna International, sub egida IENE (Infra Eco Network Europe), organizatie partenera a Comisiei Europene. IENE reuneste peste 170 de experti independenti, specialisti in diverse domenii: conservarea carnivorelor mari, conservarea amfibienilor si reptilelor, constructia de infrastructura verde.

Contextul general al organizarii actiunii:

Romania are una dintre cele mai mici densitati de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrazi si sosele e considerata o prioritate, atat de catre autoritati cat si de publicul larg: „Datorita pozitiei sale strategice, la intersectia dintre Europa si Asia, Romania are potentialul de a deveni una dintre cele mai aglomerate zone de transport din Europa de Sud si Centrala.’’ (Centrul de Studii Europene pentru Europa de Sud-Est)

Fragmentarea cauzata de infrastructura de transport este cunoscuta ca amenintare majora pentru biodiversitate si rezolvarea problemei a devenit o preocupare majora a Uniunii Europene. Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpatilor este izolarea Carpatilor Occidentali (Muntii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km latime, deja fragmentat de dezvoltarile din ultima perioada si de infrastructura, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport.

Alaturi de cele de mai sus, va invitam sa consultati si documentele care insotesc acest comunicat de presa si anume:

► Pozitia WWF-Romania fata de integrarea obiectivelor de conservare a biodiversitatii in Programul Operational Sectorial pentru Transport 2014-2020;

► Memorandum inaintat Comisiei Europene in 2011 de WWF, Asociatia Zarand si alte organizatii de mediu din Romania, un document care atrage atentia asupra pericolului ca traseul planificat al autostrazii Lugoj-Deva sa sectioneze coridorul ecologic dintre muntii Apuseni si Carpatii Meridionali, cu consecinte dezastruoase asupra populatiei de carnivore mari din regiune.

Despre WWF (World Wide Fund for Nature):

Infiintata in anul 1961, WWF este cea mai importanta organizatie internationala care deruleaza proiecte pentru conservarea naturii, in peste 100 de tari. Misiunea WWF la nivel global este sa opreasca degradarea mediului inconjurator si sa construiasca un viitor in care oamenii traiesc in armonie cu natura. Mai multe detalii la: www.wwf.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *