2008, anul cinematografiei eco

Aparuta anul acesta, „The Incredible Hulk” este prima pelicula conceputa astfel incat impactul filmarilor asupra mediului sa fie cat mai redus. Dupa producerea filmelor cu teme eco din ultimii ani, „Incredibilul Hulk” face diferenta prin implementarea unor masuri concrete de protejare a mediului, in spatele scenelor.
cinematografie ecologica
In 2006, „An Inconvenient Truth” („Un adevar incomod”), celebrul film documentar al fostului vicepresedinte american Al Gore, argumenteaza intr-un mod convingator faptul ca schimbarile climatice reprezinta un pericol real si prezent pentru planeta.
Tot in 2006 incepe sa se contureze o adevarata miscare ecologista, sustinuta din ce in ce mai mult de organizatii neguvernamentale si personalitati ale showbizului.

Colectarea si reciclarea materialelor din plastic sau din hartie, eficientizarea consumului de resurse epuizabile ale planetei sau reducerea emisiilor de carbon au devenit subiectele multor studii sau filme de scurt metraj.

Vedetele de cinema s-au transformat intr-un model pentru responsabilizarea populatiei cu privire la protectia mediului. In 2008 insa, potentialul „verde” al lumii cinematografice ia noi dimensiuni.

Scenaristul Edward Norton, un ecologist convins

Realizatorii peliculei „The Incredible Hulk” („Incredibilul Hulk”) sunt primii care s-au gandit ca in afara mesajului ecologist pe care il poate transmite un film, cele mai concrete masuri de protectie a mediului pot fi luate chiar pe platourile de filmare. Cu toate acestea, mesajul transmis de subiectul fimului nu are legatura cu responsabilitatea de mediu.

Nu este o intamplare faptul ca „The Incredible Hulk” este pionier in incercarea de a minimaliza consumul resurselor si de a diminua emisiile de carbon generate pe platourile de filmare. Atat scenaristul, celebrul actor Edward Norton, cat si producatorul filmului, Gale Anne Hurd, se declara de multi ani niste ecologisti convinsi.

Amprenta de carbon a filmului, calculata de specialisti

Printre actiunile de protectia mediului initiate de cei doi se numara reducerea masiva a ustensilelor de plastic, inclusiv a sticlelor pentru apa imbuteliata, reducerea consumului de energie, conservarea resurselor, colectarea selectiva a deseurilor si reciclarea. Un consultant de mediu a fost special angajat pentru a ghida permanent activitatile din timpul filmarilor, astfel incat toti participantii sa se implice corect si constant in implementarea masurilor stabilite.

Mai mult, o echipa de specialisti s-a ocupat de calcularea amprentei de carbon (n.r. – emisiile de dioxid de carbon cauzate de oameni, rezultate in urma activitatii acestora) produse pe intreaga perioada a filmarilor.

„Am lucrat cu acesti oameni pentru a invata cum sa calculam amprenta de carbon lasata de producerea unui film. De asemenea, am incercat sa reducem consumul de hartie, folosindu-ne mai mult de informatii citite pe calculator. Am filmat mult in Toronto, unde este impusa folosirea de diesele cu cantitati mici de sulfuri”, a declarat, pentru presa straina, Edward Norton. Acesta a adaugat ca, desi a vrut sa faca un bine mediului inconjurator, este constient de faptul ca mai trebuie sa treaca multi ani pana ce industria va fi obisnuita cu asemenea practici „verzi”.

Pentru eforturile de ecologizare a peliculei, „The Incredible Hulk”, care a adus incasari de 125 de milioane de dolari, a primit o certificare speciala din partea Asociatiei Mass-Media pentru Mediu (EMA), organismul din California care monitorizeaza filmele cu teme ecologice.

Filmele cu mesaje ecologice au succes la publicul din toata lumea

„An Inconvenient Truth”, aparut in 2006, nu a fost primul sau singurul film cu un mesaj ecologic pentru populatie. Filmul documentar „Who Killed The Electric Car?” („Cine a omorat masina electrica?”) este cronica de baza a primei masini electrice, EV 1, care a fost lansata in 1996, in Statele Unite, si a fost scoasa de pe piata in 2003. Filmul pune intr-o lumina conspiratorie evenimentele din jurul General Motors si a masinii sale electrice, aratand cu degetul spre Administratia Bush, spre companiile auto si spre industria uleiurilor.

Tot in 2006, „Happy Feet”, o productie australiana, pre-zinta aventurile lui Mumble, un pinguin de pe banchiza antarctica. Micul dansator reuseste sa transmita oamenilor mesajul ca pescuitul excesiv ucide animalele polare. Realizatorii acestui film au anticipat ca productia unor astfel de filme va continua, intrucat copiii trebuie sa fie initiati in domeniul protectiei mediului inca de la varste fragede.

In 2004, „The Day After Tomorrow” („Unde vei fi poimaine?”), in regia lui Roland Emmerich, prezinta povestea unui profesor (Denis Quaid) care incearca sa salveze lumea de efectele incalzirii globale. In 2000 a aparut filmul „Erin Brockovich”, realizat dupa o poveste adevarata, in care cunoscuta actrita Julia Roberts joaca rolul unui om de rand, care reuseste sa dea nastere la unul dintre cele mai renumite procese intentate unei companii poluatoare din Statele Unite ale Americii.

Dupa Al Gore vine Leonardo di Caprio

Di Caprio a scris, produs si narat „The 11th Hour”, in traducere „Ceasul al 11-lea”, un documentar prin care a reaprins discutiile despre salvarea planetei, la un an distanta de filmul lui Al Gore, „An Inconvenient Truth”. Din dorinta de a face economie de pelicula, documentarul nu a putut fi vazut in salile de cinema din Europa, fiind disponibil pe internet, la cerere. In film, zeci de specialisti defileaza prin fata telespectatorilor, oprindu-se asupra problemelor cu care se confrunta mediul, incercand sa determine cauze, dar sa propuna si solutii.

Tot in 2007, documentarul „Global Dimming” („Intunecarea totala”) vine sa puna accentul asupra altei probleme de mediu. „Intunecarea totala” este un termen mai putin cunoscut decat incalzirea globala, dar asta nu inseamna ca este mai putin periculos.

Fenomenul este creat de reducerea graduala a cantitatii de lumina care ajunge la suprafata Pamantului, observata de-a lungul catorva decade, de cand au inceput masuratorile sistematice in anii „50. Cauza ar fi, se pare, cresterea numarului de particule poluante (fum, praf) eliberate in atmosfera prin activitati umane. Intunecarea globala creeaza un efect de racire asupra Pamantului, care ar fi putut masca partial efectul de sera si al incalzirii globale. Acest lucru il face deosebit de periculos.

Mai trebuie sa treaca multi ani pana cand industria cinematografiei se va obisnui cu practicile ecologice

Edward Norton, actor si scenarist

Am minimalizat consumul resurselor si am redus emisiile de carbon generate pe platourile de filmare

Gale Anne Herd, producator

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *