Potrivit Bugetului de venituri si cheltuieli al AFM pe anul curent, institutia estimeaza ca va incasa 540 mil. lei din aceasta taxa.
Banii sunt insa insuficienti pentru plata restituirilor, avand in vedere ca, anul trecut, valoarea acestora s-a ridicat la 570 mil. lei
Controversata taxa auto, actualul timbru de mediu, isi va produce efectele negative multi ani de-acum inainte, avand in vedere ca, pe langa sutele de milioane deja incasate de stat (care vor trebui restituite contribuabililor cu tot cu dobanda si mai nou indexate cu valoarea preturilor de consum), Administratia Fondului pentru Mediu a incasat numai in primele cinci luni din acest an peste jumatate din cat a bugetat.
„In perioada ianuarie – mai 2014, valoarea incasarilor la Fondul pentru mediu reprezentand timbrul de mediu este de 280.821.435,45 lei. Valoarea totala a incasarilor reprezentand timbrul de mediu in anul 2013, a fost de 732.325.750 lei, iar valoarea restituirilor din aceeasi perioada a fost de 570.276.616 lei”, a raspuns Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) solicitarii adresate deCurierul National.
Potrivit Bugetului de venituri si cheltuieli al AFM pe anul curent, institutia estimeaza ca va inregistra venituri totale de 852.485.000 lei, din care 540 mil. lei din timbrul de mediu pentru autovehicule si 255.468.000 lei din alte impozite si taxe.
Cele 540 milioane de lei ce se estimeaza a fi incasate din timbrul de mediu in acest an sunt insa insuficiente pentru plata restituirilor, avand in vedere ca, anul trecut, valoarea acestora s-a ridicat la 570 mil. lei, conform datelor furnizateCurierului National de catre AFM.
In doi ani, AFM a restituit aproape 70% din incasari
Conform datelor AFM, sumele pe care aceasta le-a rambursat in ultimii doi ani reprezinta peste doua treimi din totalul incasarilor din taxa auto din anii 2012 si 2013. „In anul 2012, valoarea incasarilor la Fondul pentru mediu reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 608.937.298,04 lei, iar valoarea restituirilor reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 360.669.691,82 lei. Incepand cu 15 martie 2013, Guvernul Romaniei a inlocuit taxa pe poluare pentru autovehicule cu timbrul de mediu care a fost aprobat prin OUG nr. 9/2013. In perioada ianuarie – decembrie 2013, valoarea incasarilor la Fondul pentru mediu reprezentand timbrul de mediu a fost de 732.325.750,22 lei, iar valoarea restituirilor reprezentand timbrul de mediu a fost de 570.276.616,04 lei”, a informat AFM la cererea Curierului National.
Un simplu calcul arata ca, din suma de 1,34 miliarde lei, statul a inapoiat celor care detin decizii judecatoresti aproape 931 milioane lei, ceea ce reprezinta 69,4% din sumele incasate.
Toate taxele auto au incalcat legislatia UE
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a avertizat in numeroase randuri Romania ca taxa auto este discriminatorie, cerand legiuitorilor sa indrepte lucrurile. Ultima astfel de situatie a avut loc la inceputul lunii mai, cand CJUE s-a pronuntat in cauzele conexate C-97/13 si C-214/13, avand ca obiect cereri de decizie preliminara formulate de Tribunalul Sibiu si de Curtea de Apel Bucuresti privind returnarea taxei de poluare.
Ca si in alte situatii anterioare, CJUE a constatat ca taxa de poluare contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene, decizia instantei europene fiind obligatorie si aplicandu-se tuturor litigiilor aflate pe fond.
Precedentele decizii ale Curtii Europene de Justitie (CJUE) pe tema taxei de poluare si concluziile avocatului general al Curtii pe tema timbrului de mediu ar putea face ca urmatoarea decizie a instantei europene sa fie defavorabila si acestei noi metode de taxare a inmatricularii autoturismelor.
Curtea de Justitie a Uniunii Europene urmeaza sa se pronunte curand asupra conformitatii timbrului de mediu cu legislatia europeana, dupa ce avocatul general a decis ca forma actuala a ordonantei privind timbrul de mediu ar trebui modificata.
„Romania poate evita orice risc bugetar prin modificarea OUG nr. 9/2013, astfel incat sa impuna plata timbrului de mediu proprietarilor de vehicule de ocazie inmatriculate deja in Romania in momentul intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2008 si care erau la acea data scutite de taxa pe poluare”, se arata in decizia avocatului general.
Proiect de ordin privind restituirea taxelor
Un ultim proiect de ordin privind procedura de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, supus spre dezbatere publica pe site-ul Ministerului Mediului, dar si pe cel al Finantelor Publice, prevede ca „plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora, potrivit prevederilor art. XV alin. (1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare”.