Aur din gunoi si inventii de mii de euro

    Aur din gunoi si inventii de mii de euro

    Elevii implicati in Campania “Descopera” au intrat cu entuziasm in sezonul de vara al competitiilor, realizand mici “inventii” inedite si de mare utilitate. Printre acestea se numara roboti, circuite plastice, celule solare cu orientare automata, un alimentator wireless pentru calculator, video-microscopul, “fantana reversibila” sau robotul hidraulic. In plus, elevii “au scos apa din piatra seaca” sau chiar mai mult: ei au obtinut aur din deseuri electronice care urmau sa ajunga la gunoi.

    Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro si multa ingeniozitate, in laboratorul de la “Traian Lalescu”.

    Potrivit profesorului de fizica si informatica Mircea Nistor, copiii au muncit in saptamanile anterioare la pregatirea unora dintre cele mai interesante proiecte, pe care le-au finalizat sau pe care le vor duce la bun sfarsit in urmatoarele zile. “Piesa de rezistenta” a proiectelor este “trusa de electronica”, o “inventie” foarte ieftina, care rezolva o mare parte a dotarii laboratoarelor scolare cu numai cativa lei.

    “In cazul trusei a mai ramas de pregatit documentatia si de selectat un set de experimente edificatoare pentru calitatile ei. Trusa de microcontrolere – un alt proiect – demonstreaza cat de accesibile pot fi astazi microcomputerele (cum este Arduino). Trebuie sa realizam cutia trusei si documentatia, dar si sa selectam demonstratiile cele mai potrivite pentru a participa la concursuri. Robotelul cu Arduino este gata, iar copiii mai au de lucrat pentru «finisarea» documentatiei”, explica indragitul dascal care “face minuni”, in sensul cel mai adevarat al cuvantului, in atelierul sau de info-fizica, de sambata dimineata. Celelalte grupe de proiecte includ circuite plastice, celule solare cu orientare automata, un alimentator pentru calculator, aparatul pentru masurarea fortei electromagnetice si transmisia electromagnetica a energiei. De asemenea, copiii din campania “Descopera” (impotriva abandonului scolar) au lucrat pentru imbunatatirea tablei inteligente cu mouse wireless, un proiect mai vechi de-al lor, au confectionat ei singuri un video-microscop si au realizat o serie de aparate care permit realizarea de experimente de fizica fluidelor: “fantana reversibila”, “submarinul”, presa si robotul hidraulic, dar si manipulatorul flexibil pentru roboti.

    La scoala, de drag si cu gura cascata

    “Fantana reversibila, de exemplu, este o fantana «paradoxala» din punct de vedere fizic. Este vorba de doua pet-uri puse cap in cap, dintre care unul se umple cu apa. Prin paiul de sus apa tasneste mai sus decat pleaca. Lucrul asta, din punct de vedere fizic este teoteric imposibil sau cel putin paradoxal. E aproape o capcana. Am prezentat asta la o intalnire cu profesorii, la Bazna, unde am fost rau: i-am intrebat cum este, totusi, posibil sa functioneze. Si eu ma chinuisem vreo doua saptamani sa-i dau de cap, dupa ce am gasit experimentul pe Internet. Secretul este ca paiele sunt perforate cu compasul, iar in momentul in care coboara apa din vasul de sus, printr-un pai intra aer si se amesteca cu apa. Ea are densitate mai mica, iar apa tasneste prin paiul de sus improscata”, se amuza Mircea Nistor, care le-a pus si copiilor mintea la treaba, aratandu-le cat de frumoasa poate fi fizica aplicata.

    Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro si multa ingeniozitate, in laboratorul de la “Traian Lalescu”

    “Submarinul”, care se vinde ca material didactic contra unor sume de 10-20 de euro, a fost construit de beneficiarii “Descopera” dintr-o simpla pipeta veche, din cauciuc si o sticla din plastic de numai cativa bani. El le demonstreaza copiilor chiar principiul de functionare al submarinului cu rezervoare de lestare (cu aer). Mircea Nistor spune ca foarte multe dintre obiectele realizate de copiii pe care ii coordoneaza sunt puse la vanzare pe site-urile de profil de pe Internet contra unor sume care ajung chiar pana la aproape 2.000 de euro, preturi despre care Mircea Nistor spune ca nu se justifica in niciun fel.

    “Este si cazul presei hidraulice – doua seringi de dimensiuni complet diferite, care constituie un amplificator de forta, cu care poti misca chiar si un obiect de 3-4 kilograme. Robotul hidraulic este construit tot din seringi, in timp ce video-microscopul, care poate costa pana la 1.800 de euro, noi l-am construit cu cel mult 10 euro, confectionand un simplu suport pentru o camera web plasata direct pe obiectivul microscopului si realizand softul necesar pentru spectrul nostru de interes”, adauga profesorul.

    Scoala, noul El Dorado

    Grupa de fete care face parte din Campania “Descopera” s-a gandit sa realizeze un proiectel electronic eco: un orasel electronic “plantat” pe o platforma cu iarba naturala, alimentat de panouri solare, cu leduri care se aprind la ferestere si pe strazi, omuletii fiind realizati din rezistori si condensatori. Pentru asta, fetele au cautat pe Internet machete de case vechi, urmand sa realizeze din carton structura centrului istoric al orasului miniatural al circuitelor. Cat de drag le este copiilor sa vina la scoala a sasea zi pe saptamana se citeste pe fetele lor: nu o data, ei raman cu gura cascata in fata “miracolelor” pe care Mircea Nistor ii invata sa le realizeze.

    Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro si multa ingeniozitate, in laboratorul de la “Traian Lalescu”

    Nu e de mirare, asadar, ca liceenii au fost incantati sa obtina minuscule foite de aur de pe placile de electronica ale calculatoarelor vechi, care erau cat pe ce sa ajunga la gunoi, fiind considerate lipsite de valoare. Desi cea mai mare parte a deseului electronic este alcatuit din plastic si plumb, totusi acesta contine si metale pretioase, cum sunt cuprul, argintul, ba chiar si aurul. “In urma cu multi ani, am anuntat elevii Colegiului National de Informatica «Traian Lalescu» sa nu arunce la gunoi aparatele electrice si electronice stricate, ci sa le aduca la scoala, pentru ca eu sa recuperez ceea ce ar mai putea fi folosit pentru micile noastre «inventii» si pentru confectionarea de material didactic. Culmea este ca eram pregatit sa le arunc, pentru ca am facut un contract cu cei de la RoRec, luasem ceea ce credeam ca ne va fi util la atelierele de fizica si informatica, iar de pinii auriti am uitat. Ma gandeam sa mai scap de electronicele stricate, pentru ca nu mai am unde le pune, cand mi-am amintit ca putem incerca sa vedem ce ne iese, daca incercam sa desfoliem pinii de aurul cu care sunt «imbracati»”, povesteste profesorul de fizica si informatica Mircea Nistor.

    Pudra de aur, de la gunoi

    Initial, copiii au incercat sa separe mecanic foita de aur de pe partea metalica mai putin valoroasa, scotand pinii, unul cate unul de pe placile vechi de calculator (“motherboard”), punandu-i intr-un borcan cu bile de la rulmenti vechi, reciclati, care a fost amplasat pe un motoras in miscare. Borcanul avea sa se roteasca pe principiul morii cu bile, in loc de apa, lovind pinii si exfoliind aurul, insa pentru ca recipientul de sticla s-a spart, echipa de incercare nu a reusit sa obtina pudra de aur mult dorita. Perseverent, Mircea Nistor a venit cu o a doua varianta: obtinerea chimica a aurului de pe deseurile electronice, folosind o substanta puternic coroziva, acid azotic si acid clorhidric, denumit mai pe intelesul celor care nu se pricep la chimie “apa regala”.

    Profesorul spune ca acesta este singurul compus care ataca aurul, in afara de cianura, la care copiii nu ar fi avut acces. “Adevarul e ca varianta chimica – in cazul acesta apa regala, pe care ne-au imprumutat-o cei de la atelierul de chimie – este foarte scumpa, mult mai scumpa decat cea mecanica, dar si decat valoarea aurului obtinut. E asa… doar pentru placerea lor, pentru ca, altfel, o asemenea investitie de separare a aurului nu ar fi profitabila”, adauga profesorul, incantat si el de surpriza care se poate citi pe fetele copiilor.

    “O jumatate de kil” de aur, la o tona de pini

    Curiosi, pentru realizarea acestui experiment, o parte dintre elevii profesoarei de chimie Luminita Nistor – implicata si ea in sustinerea de ateliere in cadrul Campaniei “Descopera” impotriva abandonului scolar – au venit in laboratorul de fizica pentru a vedea la videomicroscop cum colegii lor “fizicienii” au scos – nu apa din piatra seaca – ci aur din gunoi. Profesorul Mircea Nistor adauga ca este posibil ca pinii care au un aspect alb stralucitor sa fie argintati, in timp ce cuprul reprezinta, fara indoiala, cateva procente bune din totalul placilor vechi de computer.

    Pasionatul profesor al Colegiului National de Informatica “Traian Lalescu” i-a invatat astfel pe elevi ca electronicele aparent lipsite de valoare pot fi recliclate si intrebuintate din nou, dar pot contine si elemente precum metalele pretioase, care ajung pur si simplu aruncate la tomberon.

    Mircea Nistor spune ca dintr-o tona de pini de pe placile electronice numai bune de dus la gunoi, poate fi obtinut o jumatate de kilogram de aur. In tot acest timp, copiii se distreaza facand calcule: cat aur ar putea obtine din toate deseurile care le trec prin mana si in cat timp laboratoarele scolii ar face din ei niste oameni bogati.

    “Campania Descopera” sprijina elevii dezavantajati

    “Descopera” este campania prin care 60 de copii din Hunedoara sunt sprijiniti sa invete experimental stiintele (fizica, biologie, chimie, informatica) in laboratoare dedicate, prin intermediul asociatiei APAC Hunedoara. Campania face parte din proiectul “O sansa europeana pentru copiii romani” si ii are ca grup–tinta pe elevii dezavantajati din Hunedoara, cunoscuta ca zona cu somaj ridicat, venituri mici si familii destramate, dupa plecarea multor parinti la munca, in strainatate. “Descopera” doreste ca, prin activitatile sale, sa-i atraga pe copii la scoala si sa previna abandonul.

    Campania se deruleaza pe parcursul a trei ani, cu incepere din septembrie 2010, si face parte din proiectul “O sansa europeana pentru copiii romani”, fiind finantata de Uniunea Europeana (prin Fondul Social European) si de Guvernul Romaniei. Ea include activitati de recuperare scolara (acolo unde este cazul) pentru 60 de copii, proveniti din familii cu venituri mici sau dezorganizate, cu varste cuprinse intre 8 si 16 ani, invatarea experimentala a stiintelor (fizica, biologie, chimie si informatica), dar si excursii si tabere tematice.

    Proiectul “O sansa europeana pentru copiii romani”, din care face parte Campania “Descopera”, se deruleaza prin intermediul a sase organizatii neguvernamentale din tara si din strainatate. Scopul sau este acela de a reduce riscul de abandon scolar in randul a 800 de copii defavorizati din mai multe regiuni ale tarii, dintre care 60 numai din Hunedoara.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *