Imaginati-va un copil calatorind inspre casa lui Mos Craciun. Imaginati-va ce va simti el, odata ajuns acolo. Acum substituiti acel copil cu semnatarul acestor randuri, un om trecut de jumatatea de veac a existentei sale. Pentru ca a existat, la sfarsitul lunii mai, un moment in care m-am simtit intocmai ca acel copil. Am vazut avionul care se alimenteaza de la soare.
Am ajuns la Bruxelles in dimineata zilei de marti, 24 mai. Avionul acela minunat, Solar Impulse, pe care nu il vazusem decat in cateva zeci sau sute de poze, ma astepta cuminte intr-unul dintre hangarele aeroportului.
Statea acolo de pe 13 mai. Pentru asta, el a facut primul sau zbor international. A decolat din Elvetia si, dupa un zbor de 13 ore, a ajuns la aeroportul Zaventem, al orasului Bruxelles.
A facut 13 ore. Iar asta pentru ca Solar Impulse este un avion foarte lent, zboara cu cel mult 70 km/h, dar obiectivul sau nu este acela de a dobori vreun record de viteza.
El e avion solar. Acest avion, sau, mai bine zis, o versiune a sa va da ocol Pamantului, fara sa consume vreun gram de combustibil.
André Borschberg, pilotul lui Solar Impulse, ne-a vorbit despre evolutia proiectului, in care au fost implicate mai mult de 80 de persoane de la Scoala Politehnica Federala din Laussane.
La 8 iulie 2010, Solar Impulse a reusit sa stabileasca un record mondial pentru un avion solar zburand incontinuu 26 de ore.
Borschberg ne-a povestit ca era foarte frig acolo sus, iar cabina sa nu ii asigura nici un fel de climatizare.
Dar nu frigul i-a fost marea problema, ci caldura insuportabila pe care a trebuit sa o indure atunci cand zbura la altitudini mici.
Noaptea, singur intre stele si Pamant, a trebuit sa foloseasca cu multa zgarcenie energia din acumulatori pentru a putea ramane in aer. Dar a reusit.
Aripile avionului, cu anvergura de 63,4 metri, sunt acoperite cu panouri solare
Fisa tehnica
Aripile sunt acoperite cu circa 200 mp de panouri solare, care alimenteaza patru motoare de cate 7,5 kW fiecare;
Cantareste cat un automobil (greutatea maxima la decolare este de 2.000 kg, din care 450 kg este greutatea acumulatorilor);
Are un sistem de propulsie cu o putere egala cu cea a unui scuter.
Va face ocolul Pamantului
Peste cativa ani, o versiune perfectionata a lui Solar Impulse va efectua ultima mare aventura aeronautica. Va ocoli Pamantul, folosind numai Soarele ca sursa de energie.
Pilotul André Borschberg (stanga) si Bertrand Piccard, omul cu ideea
Pentru aceasta va zbura zile si nopti fara intrerupere. Din acest motiv, noul avion va avea o anvergura a aripilor de 80 m, mai lungi decat cele ale celui mai mare avion din lume, Airbus 380.
Altitudinea de zbor va fi de 12.000 m, pentru a profita la maximum de lumina Soarelui si de curentii stratosferici.
Aceasta versiune va fi gata catre sfarsitul acestui an, iar zborul circumterestru ar putea avea loc anul viitor.