Bucurestenii inghit tone de praf din cauza traficului intens si a transportului necorespunzator al masinilor grele folosite pe santiere. Conform statisticilor prezentate de edilul Capitalei, Sorin Oprescu, la nivelul anului 2007 se inregistrau 764 de tone de pulberi la o suprafata de 225 de km patrati.
„Sunt 3,39 tone de praf pe kilometru patrat”, a subliniat acesta, aratand ca si bucurestenii percep poluarea ca principala problema a orasului. „Noua din zece bucuresteni spun ca problemele de mediu au un impact asupra calitatii vietii lor. 57% dintre acestia considera ca principala problema a Capitalei o reprezinta poluarea, in timp ce 37% sustin ca este mizeria”, a declarat Sorin Oprescu, in cadrul seminarului „Capitala creste verde”, facand referire la rezultatele unui studiu. De vina pentru situatia actuala sunt nu doar constructiile si industria, cum se mentiona pana acum, ci traficul urban, a completat si presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Mihai Faca, prezent la eveniment.
In prezent, intr-o zi de lucru, circa 1,3 milioane de masini traverseaza Capitala. In plus, masinile grele nu respecta regulile de transport. „Strazile sunt pline de praf, transportul masinilor grele se face necorespunzator, cu utilaje neperformante, neetanse, care permit sa cada materialele de constructii. Santierele sunt nesemnalizate si imprejmuirea bazelor de lucru nu exista”, a spus Oprescu.
Pentru combaterea poluarii se incearca, pe de o parte, impunerea unor restrictii mai dure constructorilor, iar pe de alta parte, cresterea spatiului verde. Primarul spune insa ca doreste sa-si promoveze ideea ca strazile Capitalei sa fie spalate cu detergent, in ciuda criticilor pentru banii risipiti, deoarece „nimic nu e prea mult pentru a pastra sanatatea copiilor si a adultilor”.
Proiect pentru un parc de 8 hectare in Ghencea
Primarul a anuntat, pe de alta parte, ca intentioneaza sa construiasca mai multe parcuri in Bucuresti, pentru ca orasul sa respecte reglementarile europene privind existenta a 20 metri patrati de spatiu verde pe cap de locuitor pana la sfarsitul anului 2010. Primul demers va fi construirea unui parc de 8 hectare in cartierul Ghencea. „In loc sa construiasca 8 hectare de parc la periferie, se puteau face 2 hectare in centru, in locul constructiei Dambovita Center. Exista un proiect la Universitatea de Peisagistica pentru construirea unui parc legat de raul Dambovita”, ne-a comentat Nicusor Dan, presedintele Asociatiei „Salvati Bucurestiul”. Printre proiectele prezentate de primar pentru o capitala verde se numara si includerea tuturor suprafetelor verzi, amenajate sau nu, intr-un registru municipal si instituirea „Brevetului verde”, un set de norme norme obligatorii pentru protectia mediului, in special in privinta constructiilor si santierelor. De asemenea, se doreste ca aceia care vor obtine autorizatii de constructie sa fie obligati sa aloce 20% din suprafata pentru amenajarea unor spatii verzi.
Benzi unice de circulatie pentru RATB
In privinta transportului public, rezultatele unor cercetari sociologice reflecta ca majoritatea bucurestenilor ar fi pregatiti sa lase masina in parcare in favoarea transportului RATB, sustine primarul. Reprezentantii unei organizatii neguvernamentale atrag atentia ca, in ciuda declaratiilor privind favorizarea transportului public, primaria nu a luat pana acum nici o masura concreta. „Vointa politica lipseste pentru ca un proiect privind realizarea unei benzi de circulatie unice pentru RATB exista la nivelul Primariei Capitalei”, ne-a declarat presedintele Asociatiei „Salvati Bucurestiul”. In replica, primarul general spune ca in trei zile ar putea fi demarat in Bucuresti, in regim-pilot, „un culoar unic” pe unul din traseele RATB.
Sursa: Gardianul