Comisia Europeana isi intensifica actiunile de sprijin pentru municipalitati printr-un nou „pachet de mobilitate urbana”, adoptat marti. Acesta urmeaza sa consolideze schimbul de bune practici, sa ofere sprijin financiar specific si sa sustina totodata investitiile in cercetare si dezvoltare.
In plus, noul mecanism incurajeaza dezvoltarea unor „planuri de mobilitate urbana sustenabila”, pentru a stimula trecerea la un transport mai curat si mai sustenabil in zonele urbane.
„Abordarea problemelor legate de mobilitatea urbana este una dintre cele mai mari provocari ale sectorului transporturilor din zilele noastre. Prin actiuni coordonate putem avea mai multi sorti de izbanda. Autoritatile locale sunt principalii factori de decizie. Acestea sunt cele mai in masura sa ia decizii importante la nivel local, dar ar trebui sa beneficieze de sprijin de la nivel national si de la nivelul UE”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene.
Prin pachetul privind mobilitatea urbana, Comisia isi consolideaza masurile de sprijin intr-o serie de domenii precum dezvoltarea bunelor practici, asigurarea unui sprijin financiar specific, cercetare si inovare, cooperare.
Astfel, Comisia va institui in 2014 o platforma europeana pentru planurile de mobilitate urbana sustenabila, urmand ca aceasta platforma sa ajute orasele, expertii in planificare urbana si partile interesate sa elaboreze planuri pentru un transport urban mai fluid si mai ecologic.
Totodata, prin intermediul fondurilor structurale si de investitii europene, UE va continua sa sprijine proiectele de transport urban, in special in regiunile mai putin dezvoltate ale Uniunii.
Prin acelasi pachet de masuri, Initiativa Civitas 2020 din cadrul programului Orizont 2020 le va permite oraselor, intreprinderilor, mediului academic si celorlalti parteneri sa dezvolte si sa testeze noi abordari pentru mobilitatea urbana.
Comisia invita in acelasi timp statele membre sa creeze conditii propice pentru ca orasele sa elaboreze si sa isi implementeze planurile de mobilitate urbana sustenabila si formuleaza recomandari specifice pentru actiuni coordonate intre toate nivelurile de guvernare, precum si intre sectorul public si cel privat in patru domenii – logistica urbana, reglementarea accesului la zonele urbane, implementarea unor solutii bazate pe sisteme de transport inteligente (STI), siguranta rutiera in mediul urban.
Potrivit datelor luate in considerare de Comisie, orasele care gazduiesc peste 70% din populatia UE reprezinta aproximativ 85% din PIB-ul Uniunii.
Congestionarea urbana, tot mai mare in ultimii ani, pune in pericol obiectivele UE de realizare a unui sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor.
Un nou sondaj Eurobarometru arata ca cetatenii europeni sunt preocupati de efectele negative ale mobilitatii urbane si multi dintre acestia sunt pesimisti in legatura cu perspectivele de imbunatatire a mobilitatii in orasele lor. O larga majoritate considera ca probleme grave congestionarea (76%), calitatea aerului (81%) si accidentele (73%). Mai putin de un sfert dintre acestia sunt de parere ca situatia se va imbunatati in viitor (24%), iar cei mai multi cred ca va ramane aceeasi (35%) sau se va inrautati (37%).