Ce obligatii de mediu a impus statul la privatizarea Cupru Min

Ce obligatii de mediu a impus statul la privatizarea Cupru Min

Guvernul a impus ofertantului la vanzarea Cupru Min sa isi asume, ca si clauze de mediu care nu pot fi negociate, investitii suplimentare in lucrari de drumuri si eventuale noi investitii care s-ar impune ulterior si ar depasi cuantumul estimat in prezent, refuzand in acelasi timp orice raspundere.

Executivul nu a dorit sa semneze din partea sa vreo declaratie si nici sa acorde garantii ori despagubiri pentru probleme legate de protectia mediului, indiferent de momentul aparitiei acestora, arata un document oficial obtinut de Mediafax.

Pentru a obtine garantii din partea Roman Copper privind realizarea investitiilor de mediu, reprezentantii statului au cerut in schimb constituirea unui depozit de 32 milioane euro, solicitare refuzata de firma canadiana.

Investitiile de mediu au fost evaluate de partea romana la 32,27 milioane euro, din care un minim de 17 milioane euro obligatoriu pentru acest an in vederea extractiei si prepararii minereurilor neferoase si rare.

Din suma totala a investitiei, 50.000 euro au fost calculate pentru extractia pietrei pentru constructii si a pietrei calcaroase, 12.600 euro pentru transport marfa, persoane, intretinere si reparatii auto, activitatea desfasurata la spatiile de cazare, restaurant si cantina, activitatea de paza, 17,32 milioane euro pentru extractia si prepararea minereurilor neferoase si rare, 5,58 milioane euro pentru suprainaltarea barajului Valea Sesei in vederea exploatarii in siguranta a iazului de decantare si 9,3 milioane euro pentru reabilitarea drumurilor de acces existente si realizarea unor drumuri noi.

Investitiile minime pentru acest an, de 17 milioane euro, au fost calculate pentru realizarea unei instalatii de recuperare a metalelor prin procedee biotehnologice (14,5 milioane euro), efectuarea unor lucrari privind stabilitatea haldelor de steril (2 milioane euro) si efectuarea unor lucrari de conservare la Valea Sesei si Valea Stefancei (500.000 euro).

Necesarul de investitii tehnologice a fost estimat la 67,3 milioane euro, din care 61 milioane euro pana in 2015 (41 milioane euro investitii tehnologice si 20 milioane euro pentru descopertare), pentru achizitionarea de utilaje performante pentru intre fluxul tehnologic, cresterea capacitatii de depozitare a sterilului, dotarea cu utilaje a carierei Rosia Poieni si realizarea unei instalatii de recuperare a cuprului prin procedee biotehnologice.

Astfel, in proiectul contractului de vanzare-cumparare a Cupru Min au fost cuprinse ca si clauze nenegociabile urmatoarele prevederi:

-Pentru indeplinirea obligatiilor, raspunderilor si/sau masurilor de mediu si/sau de gospodarire a apelor stabilite de catre Agentia pentru Protectia Mediului (APM) Alba si Agentia Regionala de Protectie a Mediului (ARPM) Sibiu, cumparatorul trebuie sa isi asume si obligatia de a realizainvestitiile pentru protectia mediului destinate executarii obligatiilor.

Potentialul Cumparator trebuie sa isi asume realizarea tuturor obligatiilor, raspunderilor si masurilor de mediu prevazute in avizele pentru privatizare, precum si a investitiilor suplimentare aferente suprainaltarii barajului Valea Sesei, a reabilitarii drumurilor existente si realizarea unor drumuri noi, in conformitate cu cerintele legislatiei de mediu in vigoare, prin convenirea unui cuantum de investitii destinate realizarii acestora.

-In cazul in care respectarea obligatiilor, raspunderilor si/sau masurilor privind protectia mediului si/sau gospodarirea apelor, stabilite in sarcina Societatii la data privatizarii sau ulterior, impun un cuantum investitional mai mare decat cel estimat de conducerea Societatii sau decat cel asumat de cumparator prin contractul de vaznare-cumparare de actiuni, Cumparatorul este avertizat ca nicio prevedere din oferta de vanzare si/sau din Dosarul de Prezentare si/sau din contractul de vanzare-cumparare in ansamblu nu va putea fi interpretata ca limitand raspunderea Societatii la valorile indicate in Dosarul de Prezentare si/sau in contractul de vanzare-cumparare de actiuni.

Investitiile privind protectia mediului si/sau gospodarirea apelor necesare pentru conformarea la obligatiile, raspunderile si/sau masurile privind protectia mediului si/sau gospodarirea apelor vor fi realizate, in toate cazurile, integral.

– In cadrul procesului de privatizare, Cumparatorul va trebui sa isi asume si sa preia integral, indiferent de natura si de data aparitiei acestora, obligatiile, raspunderile si masurile de mediu, stabilite de autoritatile de mediu competente in sarcina Societatii sau decurgand din legislatia (inclusiv legislatia europeana) aplicabila in domeniul protectiei mediului, precum si obligatiile, raspunderile si/sau masurile privind gospodarirea apelor.

De asemenea, Cumparatorul va trebui sa isi asume si sa preia integral obligatiile, raspunderile si/sau masurile suplimentare de mediu si/sau gospodarire si sa preia integral obligatiile, raspunderile si/sau masurile suplimentare de mediu si/sau de gospodarire a apelor considerate necesare de conducerea Societatii.

-Vanzatorul nu va raspunde pentru nicio obligatie, raspundere si/sau masura de mediu si/sau privind gospodarirea apelor rezultata din necesitatea conformarii activitatii Societatii cu cerintele legislatiei de protectie a mediului si/sau de gospodarire a apelor, indiferent de momentul apartiei cauzei care a generat acea obligatie, raspundere si/sau masura privind mediului si/sau gospodarirea apelor. Vanzatorul nu va acorda nicio declaratie, garantie sau despagubire pentru aspecte care au legatura cu protectia mediului si/sau gospodarirea apelor.

-Asumarea si preluarea de catre Cumparator a obligatiilor, masurilor si/sau raspunderilor de mediu stabilite de autoritatea competenta pentru protectia mediului si/sau a celor privind gospodarirea apelor se va realiza prin convenirea unui cuantum investitional destinat realizarii acestora, cel putin la nivelul celui estimat de conducerea Societatii, si reprezinta elemente obligatorii care trebuie incluse in contractul de vanzare-cumparare de actiuni.

Toate aceste obligatii de mediu au fost aduse la cunostinta potentialilor cumparatori si prin dosarul de prezentare a companiei.

Vineri noaptea, la ora 24.00, dupa negocieri care au inceput joi seara, ministrul Economiei, Lucian Bode, a anuntat ca partea romana nu a reusit sa incheie contractul de privatizare a Cupru Min, deoarece firma canadiana a refuzat sa depuna intr-un cont bancar o garantie pentru investitiile de mediu, sa achite pretul pentru actiuni in maxim o luna de la obtinerea avizului Consiliului Concurentei si autorizatiei integrate de mediu si sa accepte publicarea documentului de privatizare.

Cupru Min detine exploatarea Rosia Poieni, unde sunt concentrate 60% din rezervele de cupru ale Romaniei.

La inceputul saptamanii trecute, Ministerul Economiei a anuntat ca firma canadiana Roman Copper a castigat licitatia pentru preluarea Cupru Min Abrud la pretul de 200,77 milioane euro, de 3,5 ori peste pretul de pornire a licitatiei, de 57,3 milioane euro. La licitatia cu strigare pentru vanzarea pachetului integral de actiuni al Cupru Min s-au inscris alte trei companii, respectiv Oz Minerals (Australia), Dundee Holding BV (Olanda) si Ellatzite Med Ad din Bulgaria, ultima fiind insa descalificata.

Roman Copper este o firma care a fost infiintata special pentru preluarea Cupru Min de catre Bayfront Capital Partners din Toronto (Canada). Bayfront Capital Partners este o companie canadiana cu activitati de investment banking, care ofera servicii de consultanta pentru finantare corporatista, restructurare financiara si in domeniul fuziunilor si achizitiilor.

Pretul de licitatie pentru Cupru Min a fost raportat doar la valoarea activelor societatii si cantitatea de cupru care poate fi exploatata in urma unor investitii estimate chiar de conducerea unitatii, nu de catre un evaluator independent, fara sa fie luata in considerare si valoarea zacamantului.

Pentru stabilirea pretului de pornire la licitatie a fost aplicata metoda activului net corectat, in care bunurile necesare exploatarii sunt evaluate diferit de activele considerate fara valoare, si a cash-flow, respectiv a fluxului de numerar, in conditiile in care compania, care a intrat pe profit in ultimii doi ani, a fost tratata de stat ca fiind in stare de faliment si criza de lichiditati.

Autoritatile au mai incercat de doua ori, in 2008, sa vanda compania Cupru Min, dar ambele tentative au esuat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *