Cine pl?te?te pentru dezastrul produs de ruperea iazului de decantare din Canada?
Cine plăteşte pentru dezastrul produs de ruperea iazului de decantare din Canada?
Cine plateste pentru dezastrul produs de ruperea iazului de decantare din Canada?
Cine plateste pentru dezastrul produs de ruperea iazului de decantare din Canada?

Curatenia dupa dezastrul produs de ruperea barajului iazului de decantare al minei Mount Polley din Canada ar putea costa oricat intre 50 si 500 de milioane de dolari, estimeaza analisti citati de publicatia Vancouver Observer, dar depozitul de garatie in caz de accident depus de firma Imperial Metals, operatorul minei, este numai de 14,5 milioane de dolari. Cine va plati restul?

Documente inregistrate la Ministerul Energiei si Mineritului din Canada in iulie 2013 arata ca firma Mount Polley Mining Corporation, detinuta de Imperial Metals, operatorul minei canadiene, trebuia sa depuna garantii in caz de accident de 38 de milioane de dolari pana in anul 2023 si ca a depus in martie anul acesta suma de 14,5 milioane de dolari. Ministerul sustine ca este de asteptat ca Imperial Metals sa plateasca pentru curatarea dezastrului produs de ruperea barajului iazului de decantare de la Mount Polley, chiar si in acest conditii. Ziaristii de la Vancouver Observer au cerut ministerului sa le spuna ce se va intampla daca firma in cauza intra in faliment, spre exemplu. Raspunsul primit a fost ca exista o garantie de 14,5 milioane de dolari pentru situatia in care firma nu se poate achita de indatoririle de curatare. Insa cum costurile curatarii sunt estimate la un minim de 50 de milioane de dolari, se pune intrebarea de unde va veni restul sumei de bani necesare?

In legislatia provinciei unde a avut loc accidentul se prevede ca acei responsabili pentru accident si urmarile sale sunt responsabili pentru curatare – o norma care urmareste protectia cetatenilor platitori de taxe, ca acestia sa nu fie pusi in situatia de a plati pentru incidente precum cel de la mina Mount Polley. Dar in cazul in care compania Imperial Metals nu va putea plati curatarea (in prezent, actiunile sale sunt foarte slab cotate la bursa, cu aproape 50% mai putin decat inaintea producerii dezastrului, adica undeva la 9,07 dolari pe actiune), cine va plati, totusi, facturile curatarii dezastrului? Aceasta este intrebarea ridicata de jurnalistii de la Vancouver Observer, care amintesc cazul de anul trecut al exploziei unui transport de titei: compania responsabila era asigurata pentru 25 de milioane de dolari in caz de accident, dar costurile curatarii au fost mult mai mari si restul de 60 de milioane de dolari necesare au fost platite din taxele si impozitele cetatenilor.

Acelasi scenariu se poate repeta acum, cu o probabilitate foarte mare, in cazul minei Mount Polley, desi reprezentantii companiei sustin ca sunt in proces de strangere a fondurilor necesare curatarii. In trecut, au existat voci critice care au avertizat public asupra faptului ca fondurile depuse drept garantie in caz de accident sunt mult prea mici, cand vine vorba de riscurile prezentate de industria miniera. Un raport din 2001 al West Coast Environmental Law sustinea ca riscurile prezentate de minele din regiunea British Columbia depaseau cu mult sumele totale oferite drept garantii. Mai concret, raportul estima pagube posibile de 400 de milioane de dolari, raportate la garantii depuse de numai 172 de milioane de dolari. Jurnalistii de la Vancouver Observer mai noteaza ca au contactat compania Imperial Metals pentru a-i cere pozitia, dar ca aceasta nu a oferit niciun comentariu pana la momentul publicarii articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here