Condusul si consumul sunt interconectate

Kuva, Finland, European Mobility Week 2006Una din doua masini calatoreste mai putin de 3 km! aceste drumuri scurte cu motorul rece si viteza redusa consuma proportional mult mai multa energie decat un drum lung.

Motor rece vs. motor cald

Un motor si convertorul catalitic functioneaza la cald dupa 10 pana la 12 km in trafic fluent sau 3 pana la 4 km in trafic congestionat. Energia consumata si poluantii emisi variaza foarte mult in functie de temperatura motorului si a convertorului catalitic, mai multa energie este consumata si mai multi poluanti emisi ” la rece”: +80% pentru primul km., +50% pentru al doilea… mai bine de jumatate dintre calatorii sunt asadar cele care consuma si polueaza cel mai mult! Mai mult decat atat, mecanismele autoturismului sufera la rece : uzura motorului este mai mare atunci cand lubrifiantii nu ajung la temperatura corecta, iar catalizatorul nu functioneaza in mod corespunzator. Recentele reglementari Europene asupra motoarelor vehiculelor ar trebui sa furnizeze solutii care sa conduca la o reducere semnificativa a poluarii „la rece”.

Condusul cu viteza consuma cel mai mult

Cu un motor incalzit, intre 0 si 80 de km/ora cu cat merge mai repede cu atat mai putin consuma o masina, dupa 80 km/ora, consumul creste odata cu viteza. In oras, din pricina ambuteiajelor si a opririlor si pornirilor repetate, o masina consuma cu 20%-40% mai mult. Mai mult, 60% din energie este folosita de motor pentru accelerari si decelerari.

Condusul flexibil iroseste mai putin

Consumul depinde de asemenea de condus: la acelasi drum, poate varia cu 40% depinzand de sofer. Acestea sunt cateva sfaturi practice: in stationare, incalzirea motorului nu prezinta niciun beneficiu, nici la motoarele diesel. La inceputul drumului, este de preferat sa se calatoreasca cu o viteza moderata. In timpul drumului, evitati repetatele opriri si porniri, franarea utilizeaza foarte multa energie, aproape la fel de mult ca si accelerarea si decelerarea, trebuie asadar sa anticipati si sa folositi frana de motor. Imediat ce este posibil, schimbati viteza. In sfarsit, respectati limitele de viteza: aceasta va va permite sa reduceti consumul cu aproximativ 3,5%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *