Bertrand Delanoë, primarul socialist al Parisului, a prezentat in Consiliul Municipal, un plan drastic, menit sa reduca poluarea aerului Capitalei franceze, unul dintre orasele din Europa in care se respira cel mai prost. Planul antipoluare (mai corect ar fi sa spunem antimasini) este deja extrem de criticat, chiar de catre unii membri ai majoritatii de stanga, dar mai ales de Opozitia conservatoare. Primarul spera sa vada masurile puse in practica in 2014, anul cand au loc viitoarele alegeri municipale.
Ideile lui Bertrand Delanoë sunt numeroase: 50 de masuri propuse numai la Consiliul Municipal de acum. Unele sunt chiar revolutionare, altele greu de aplicat si multe cu efecte penalizante pentru cetatenii cel mai putin instariti. Despre ce este insa vorba?
Ca sa combata poluarea din Paris si din jurul Capitalei franceze, unde dioxidul de azot ar depasi de doua ori normele maxime admise, primarul socialist a propus crearea pana in 2014 a unei asa-zise „ZAPA”-Zona de Actiune Prioritara pentru Aer. Ar fi vorba de Parisul propriu-zis si de prima zona de centura din jurul orasului, regiune in care ar urma sa fie interzise definitiv masinile particulare mai vechi de 17 ani, camioanele mai vechi de 18 ani si motocicletele mai vechi de zece ani. Cu alte cuvinte, cei care vor dori sa vina cu masina la Paris vor fi primiti doar daca au masina recenta sau daca renunta la automobil si folosesc transportul in comun.
Daca dispozitivul va fi adoptat, atunci nu numai parizienii si locuitorii din regiune, ci si toti transportatorii si turistii care vin sau tranziteaza zona ar fi supusi acelorasi reguli. Acuzat de Opozitia conservatoare ca discrimineaza astfel populatiile cele mai defavorizate, cele care nu-si pot cumpara masina noua, Delanoë a propus masuri care sa insoteasca acest plan. Printre ele, reinstaurarea unei taxe tip „rabla” si acordarea unor abonamente gratuite pe transportul in comun o perioada de timp limitata.
Alt punct forte al planului antipoluare preconizat de primarul Parisului se refera la reducerea de la 80 la 70 de km/ora a vitezei maxime pe soseaua de centura a Parisului.
In mod paradoxal, insa, planul edilului socialist nu prevede nimic pentru masinile diesel si nici pentru cele 4X4, aflate in colimatorul comunistilor si ecologistilor parizieni.
Trebuie stiut insa ca daca aceste masuri criticate de o parte dintre aliatii socialistilor si denuntate vehement de conservatori sunt cu adevarat ambitioase si revolutionare, ele vor avea nevoie, in parte cel putin si de avizul altor organe ale statului. Pentru reducerea vitezei maxime, e nevoie de exemplu de un decret, cerut deja prim-ministrului. Pentru crearea acelei „ZAPA”, iarasi trebuie avizul mai multor parti, fiind incluse in plan nu numai Parisul, ci si o serie de comune din jurul Capitalei. E nevoie deci de o concertare regionala, nu doar de o „lovitura politica, de o operatiune de comunicare”, spune dreapta pariziana. Dreapta care uita sa aminteasca in criticile sale niste cifre totusi foarte ingrijoratoare, care fara indoiala au stat la baza propunerii lui Delanoë: in Franta mor anual, din cauza poluarii atmosferice, 43 de mii de persoane. In accidente de masina nu-si pierd viata „decat” patru mii.
Combaterea poluarii aerului a devenit asadar prioritatea numarul unu a primarului Capitalei franceze. Peste doi ani, cand vor avea loc viitoarele municipale, Bertrand Delanoë vrea sa-i predea succesorului sau, care spera sa fie tot socialist, un Paris cat mai verde cu putinta. Ramane de vazut daca si statul francez care, asa cum am vazut, are si el un cuvant de spus, va urma planurile edilului-sef parizian.