Din cauza poluarii, placutele de frana trebuie regandite de la zero!

Din cauza poluarii, placutele de frana trebuie regandite de la zero!
Din cauza poluarii, placutele de frana trebuie regandite de la zero!

Cele mai multe acuzatii de poluare la adresa masinilor sunt legate de arderea combustibililor in motoare, rezultand diverse emisii nocive. Insa masinile mai au si alte ”bube” – vedeti in continuare de ce placutele de frana se incadreaza in aceasta categorie si ce masuri vor sa ia expertii Comisiei Europene.

Dezbaterile tinand de poluarea produsa de masini se invart in general in zona emisiilor nocive ale motoarelor, vina cazand in primul rand pe producatorii de petrol. Insa masinile au in componenta si alte surse de poluare. Dupa lichidele obtinute din petrol (carburanti si uleiuri) si dupa lichidele folosite pentru aerul conditionat, pe locul trei se situeaza placutele de frana.

Expertii Comisiei Europene au intreprins studii in ultimii ani, din care rezulta ca 20% din poluarea unei masini e constituita din praful pe care il degaja frecarea dintre placute si discurile de frana.

Discul de frana (Brake rotor/disc) se freaca de placutele de frana (Brake pads), plasate in etrierul de frana (Brake caliper)
Daca va intrebati unde este problema, trebuie sa stiti ca, in urma procesului de de franare (care, mai ales in regim urban, reprezinta peste doua treimi din parcursul zilnic al unei masini), sunt eliminate particule metalice cu dimensiunea sub 200 nanometri. Adica pot fi foarte usor inhalate.
Pe seama particulelor rezultate la franare sunt puse afectiuni precum inflamatii ale sistemului respirator, aparitia astmului, emfizemul pulmonar sau bronsita cronica. Si asta nu e tot. Conform factorilor responsabili de supravegherea sanatatii in Europa, anual se inregistreaza cateva sute de mii de decese cauzate de particulele fine, iar ponderea celor rezultate din placutele de frana se pare ca acum e considerata foarte mare.

Incredibil, dar adevarat: placutele de frana sunt responsabile de multe afectiuni ale sistemului respirator
Asa incat specialistii UE propun urgentarea gasirii unor noi solutii de constructie a sistemelor de franare si, mai ales, utilizarea unor materiale a caror uzura sa nu mai produca asemenea particule.
Una dintre solutiile la indemana este folosirea materialelor ceramice, dar asta presupune, pentru moment, costuri exagerate pentru productia de mare serie. De asemenea, se ia in calcul si utilizarea fibrei de carbon, care, din nou, presupune costuri foarte mari. Ramane ca, pana la jumatatea acestui deceniu, autoritatile si constructorii auto si de piese sa gaseasca o solutie.

Nu prea s-a schimbat nimic in mod spectaculos in domeniul franelor. In ultima jumatate de secol…
Pana atunci, insa, cel mai probabil numarul deceselor cauzate de particulele emise de masini (in principal motoarele diesel si placutele de frana) va depasi un milion – un tribut adus unei tehnologii care, cu exceptia adaptarii electronicii, a evoluat foarte putin in ultima jumatate de secol.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *