Eruptia vulcanului din Islanda ar putea produce o incalzire a atmosferei

Eruptia vulcanului din Islanda poate provoca o usoara incalzire a atmosferei, a avertizat luni un expert suedez pe probleme climatice, scrie publicatia People’s Daily, care citeaza agentia de presa chineza Xinhua.vulcanului Eyjafjallajokull

Fred Goldberg, fost profesor al Universitatii Royal Technology din Suedia, este autorul unei lucrari care se concentreaza in special pe legatura dintre vulcanul Pinatubo (vulcan activ, situat in Insulele Filipine, care a erupt la 12 iunie 1991, provocand o incalzire a presiunii atmosferice) si fenomenul incalzirii globale.

Potrivit cercetatorului suedez, eruptia vulcanului din Islanda nu este la fel de puternica ca cea a vulcanului Pinatubo din 1991, iar cenusa vulcanica nu ajunge in stratosfera, ci ramane in toposfera la o inaltime de 5.000-10.000 de metri.

Lumina solara incalzeste particulele de cenusa vulcanica, care, la randul lor, vor incalzi aerul din preajma lor, astfel producandu-se o usoara incalzire a atmosferei, informeaza Goldberg.

Cercetatorul suedez este de parere ca principala cauza a eruptiei vulcanului Eyjafjallajokull este faptul ca Islanda este situata pe doua placi tectonice care se distanteaza.

Crusta Pamantului se subtiaza, astfel, iar presiunea interioara trece de crusta si produce o eruptie, explica omul de stiinta.

Oamenii de stiinta aduna din ce in ce mai multe dovezi care atesta ca un factor al acestui fenomen ar putea fi puternica activitate a vanturilor solare, care afecteaza crusta Pamantului, initiind, astfel, o eruptie. Chiar inainte de eruptia din Islanda, Soarele a inceput sa aiba cea mai puternica activitate manifestata in ultimii ani, a adaugat Goldberg, potrivit People’s Daily.

Seismologii din Islanda pot masura presiunea si pot observa ca aceasta se afla in scadere, ceea ce inseamna ca eruptia vulcanului se va incheia in scurt timp. Dar, nu se stie niciodata, a mai spus expertul suedez.

Acesta este de parere ca motoarele avioanele pot fi sever afectate atunci cand aparatele zboara prin cenusa vulcanica.

Dat fiind faptul ca eruptia are loc pe suprafata ghetii, se formeaza un puternic nor de vapori de apa. Iar gheata raceste aceste particule, transformandu-le in particule asemanatoare sticlei, care pot afecta grav motoarele, explica expertul suedez.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *