Sub presiunea taxelor pe poluare tot mai ridicate, aproape 60% din masinile achizitionate in acest an de clientii europeni au fost din categoria celor cu emisii de CO2 de pana la 140 g/km.
Tot mai multe masini vandute pe teritoriul Uniunii Europene fac parte din categoria „verde”. Un studiu dat publicitatii in aceasta toamna de JATO Dynamics arata ca numarul de masini cu emisii de CO2 mai mici de 140g/km a crescut cu 6,7% fata de anul precedent. In acelasi timp, cota de piata a autoturismelor care emit sub 120 gCO2/km s-a majorat cu 5%.
Cu toate acestea, modificarea obiceiurilor de consum ale clientilor nu este nici pe departe rezultatul unor actiuni voluntare, ci mai degraba efectul taxelor tot mai mari pe poluare din diferite state sau al recesiunii economice, care a obligat multi soferi sa renunte la vehiculele cu consum ridicat de combustibil in favoarea altora mai putin gurmande si, prin urmare, mai putin poluante.
Totodata, obligati sa se supuna standardelor tot mai drastice impuse de organismele europene, producatorii au pus in vanzare, de la un an la altul, masini cu dimensiuni tot mai reduse si cu motoare cat mai performante, atat din punctul de vedere al consumului de carburant, cat si al emisiilor de noxe. Conform Directivei nr. 443/2009 a Parlamentului European, emisiile medii a 65% din autoturismele noi comercializate de un anumit producator nu vor mai putea in 2012 sa depaseasca 130 gCO2/km.
Procentul va creste anual, astfel incat toate noile masini comercializate vor atinge tinta mentionata pana in 2015. Acesta si este motivul pentru care unii producatori ajung sa includa in gama proprie chiar si scutere electrice, astfel incat, pe medie, emisiile sa se incadreze in limitele impuse. In caz contrar, penalitatile impuse de CE sunt de cinci euro pentru un singur gram peste limita, 15 euro pentru al doilea gram s.a.m.d.
Pe masura ce oferta de modele cu emisii reduse este mai bogata, clientii se simt stimulati sa achizitioneze astfel de autovehicule. Daca nu neaparat din grija pentru mediu, macar dintr-o fireasca preocupare pentru propriul buzunar, in conditiile in care taxele pe poluare se anunta tot mai drastice.
Scaderea emisiilor este efectul combinat al eforturilor producatorilor, al conditiilor macroeconomice si al schemelor de taxare, care au schimbat obiceiurile de consum.
David Di Girolamo, analist, JATO Consult