Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegala de poluare

Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegal? de poluare
Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegala de poluare
Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegala de poluareD

Statul continua sa returneze din Fondul de Mediu banii incasati ilegal pentru taxa de poluare. Anul trecut sumele rambursate reprezentau 78% din banii stransi in fond. Avocatii spun ca scopul fondului este de a finanta proiecte de mediu si nu pentru a returna banii din taxa de poluare.

Taxa de poluare, introdusa ilegal, in urma cu 7 ani de cabinetul Tariceanu are efect de bumerang. Astfel, mai bine de jumatate din sumele stranse la Fondul de Mediu (FM) au fost rambursate proprietarilor de autoturisme care si-au castigat drepturile in instanta. Conform Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), din 2010 si pana in prezent a fost returnat peste un miliard de lei. In schimb, la FM s-au strans circa 6,39 miliarde de lei. “In anii 2012 si 2013 o buna parte din sumele stranse au fost folosite pentru rambursari. Vorbim despre 60% in 2012 si 78% in 2013. La aceste sume daca adaugam si cheltuielile interne ale AFM – salarii, utilitati etc. raman foarte putini bani pentru proiectele de mediu, care trebuiau finantate din acest fond”, arata consultantul fiscal, Gabriel Biris.

Avocatul Gheorghe Piperea sustine ca taxele succesive inventate de autoritati: cea de prima inmatriculare, poluare, timbru de mediu – sunt un carusel bugetar, care a asigurat incasari la buget in perioada de expansiune economica, si si-a atins finalitatea nelegala si in contradictie cu tratatul UE, urmarita de Executiv la acel moment, adica de a asigura finantarea imediata a bugetului de stat.

„FM ar trebui sa asigure finantarea proiectelor si programelor pentru protectia mediului, nu sa constituie sursa acestor rambursari. Aceasta situatie reprezinta expresia deturnarii scopului pentru care fondul a fost constituit. Practic, ce incasam in temeiul noii taxe, a carei legalitate este discutabila, cheltuim nu pentru a asigura scopul pentru care a fost instituit FM, ci pentru a restitui ce am perceput nelegal in trecut. Iar aceasta dupa ce persoanele indreptatite la restituire sunt obligate sa parcurga proceduri judiciare costisitoare si complicate”, afirma Piperea. Avocatul Alexandru Ratoi estimeaza ca, numarul total al proceselor ce vizeaza taxa de poluare a depasit pragul de 500.000, iar efectele sunt greu de cuantificat, problemele generate nelimitandu-se doar la cei afectati de aceasta taxa.

Ce sume sunt prevazute, in acest sens, la bugetul FM in 2015? „Avand in vedere ca numarul proceselor aflate pe rol nu poate fi estimat, AFM nu poate aprecia sumele care vor fi restituite in perioada urmatoare, reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule in baza hotararilor judecatoresti, ramase definitive si irevocabile. In acest moment, se lucreaza la elaborarea bugetului FM pentru anul 2015”, se arata in raspunsul AFM.

Efecte in lant

Nenorocirile par sa se tina lant pentru ocupantii fotoliilor din Palatul Victoria dupa ce in urma cu 7 ani Ilie Iluna devenea primul roman care demonstra in instanta ca Executivul baga mana in buzunarul cetatenilor, obligandu-i sa plateasca o taxa ce contravine legislatiei europene – cea de prima inmatriculare. Desi in mod normal sumele trebuiau returnate automat, guvernantii au refuzat acest lucru, obligandu-i pe cei ce isi vroiau inapoi banii incasati ilegal de stat sa se plimbe prin instante. Mai mult, nici acestora nu le-au returnat imediat banii. In urma cu cateva saptamani, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a impus Romaniei sa returneze imediat sumele incasate ilegal si nu sa le compenseze cu alte obligatii fiscale, asa cum s-a procedat pana acum. Curtea de la Luxemburg a dat astfel dreptate lui Ilie Nicula, caruia statul nu numai ca nu i-a dat inapoi cei 5.100 de lei incasati ilegal, ba l-a mai scos si bun de plata deoarece acesta a fost plimbat intre instante timp de cativa ani, iar cererea lui a intrat sub incidenta unei noi legislatii, din 15 martie 2013, Guvernul inlocuind taxa auto cu timbrul de mediu. Dar cum scumpul mai mult pagubeste, hotararea Executivului de a nu da inapoi sumele incasate ilegal, se intoarce impotriva acestuia. Piperea spune ca recenta decizie a CJUE poate fi aplicata si in alte situatii, cum ar fi rambursarea TVA sau a unor drepturi banesti castigate in instanta, statul avand de returnat sume importante atat companiilor, cat si pensionarilor si bugetarilor.

Eludare

Cum a scapat Rovana Plumb de taxa de poluare pe care a inventat-o

Desi actuala forma a taxei de poluare pentru autoturisme a fost introdusa in timpul mandatului sau, fostul ministru al Mediului si actual ministru al Muncii, Rovana Plumb, nu evitat sa o plateasca. Pentru a nu achita timbrul de mediu, aceasta si-a inmatriculat masina Audi Q7 in Bulgaria. Cu toate ca nu a recunoscut ca masina ii apartine (autoturismul a figurat anterior in declaratia sa de avere), reporterii Romaniei libere au fotografiat autoturismul chiar in curtea casei Rovanei Plumb. De asemenea, vecinii au declarat ca masina este folosita de familia Plumb, care ar fi trebuit sa plateasca cateva mii de euro pentru taxa de poluare. Pana in prezent, Rovana Plumb nu a lamurit situatia autoturismului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *