Nu o spunem noi, ci un studiu realizat de Institut für Automobilwirstschaft (institutul german pentru economia automobilului), care e de natura sa le schimbe multora perceptia despre masinile electrice.
Specialistii germani de la Institut für Automobilwirstschaft au ajuns la o concluzie interesanta: costurile de intretinere ale masinilor electrice sunt mult mai mici decat ale masinilor de categorie similara, dar cu motoare conventionale.
In cadrul unei analize, organismul german a luat in considerare urmatoarele date: parcurs de 8.000 km pe an in regim urban, pe o perioada de 8 ani. In aceste conditii o masina de oras scoate din buzunarul utilizatorului o suma de circa 3.650 euro.
Este vorba despre o medie a costurilor de intretinere pentru motoarele pe benzina si diesel, valabile pentru cele mai cunoscute modele de clasa mica vandute in Germania. (costurile de intretinere se refera doar la revizii, care survin anual sau cel mult la doi ani, la consumabilele uzuale si la interventiile prevazute in cartea tehnica)
Prin urmare vorbim de schimb de ulei, filtre de aer si de climatizare, placute de frana sau distributie. Lucruri pe care nu le regasim in cazul masinilor electrice, ceea ce i-a dus pe specialistii germani la costuri de intretinere, in aceleasi conditii, de numai 2.350 euro in medie (raportat la masinile electrice in productie in acest moment).
Diferenta de costuri de intretinere dintre masinile electrice si cele conventionale reiese de circa 35% in favoarea masinilor electrice. La care se adauga riscurile mai mici de defectare ale unor componente ale masinilor electrice (sistemul de control al bateriilor sau sistemul de racire) fata de masinile cu motoare conventionale (unde vorbim de subansamble precum filtrul de particule, turbosuflanta sau supapa de recirculare a gazelor arse EGR).
In sprijinul studiului organismului german vine si experienta serviciilor postale americane, care au ajuns la concluzia ca vehiculele electrice adaugate in flota lor au avut costuri de intretinere cu peste 50% mai reduse decat ale vehiculelor cu motoare conventionale.
Mai trebuie luat in considerare si ca, din punct de vedere al cheltuielilor de rulare, masinile electrice stau mult mai bine decat cele conventionale (costurile curentului electric sunt de circa 10 ori mai mici decat cele pentru benzina sau motorina).
Prin urmare, nu este greu de dedus ca, in teorie, costurile de exploatare ale unei masini electrice se cifreaza cam la jumatate sau chiar sub 50% fata de cele valabile pentru o masina conventionala, de categorie similara.
Adica, in acest moment, se justifica un pret initial de cumparare mai mare cu 50% al unei masini electrice fata de o masina conventionala. Un bun exemplu este Renault Zoe , care, in Franta, are un pret de baza de 20.700 euro (fara baterii incluse), cu aproape 50% mai mult decat cel mai ieftin Clio.
Asadar, iata ca, si din punct de vedere financiar, exista suficiente argumente pentru clientii de masini de a lua mult mai in serios oferta de masini electrice (mai ales in conditiile in care unele tari ofera bonusuri guvernamentale generoase pentru acestea – in Franta, de exemplu, acesta este de 7.000 de euro).