Lehliu-Gara, capitala biodieselului din Europa

Investitorii portughezi de la Lehliu-Gara, care au ridicat cea mai mare rafinarie bio din Europa, furnizeaza de o luna biodiesel pe piata din Romania, propunandu-si sa produca 30% din necesarul de biocombustibil de la noi.

Faptul ca normele UE ne cer sa ajungem la 2% biocombustibil din consumul de carburant pe an e o mare sansa si pentru fermierii care se imbulzesc sa cultive rapita. Asta in conditiile in care, pe plan modial, exista tot mai multi contestatari ai biocarburantilor, Olanda fiind una din tarile care a renuntat la ei.

Fermierii care cultiva rapita au randamente din ce in ce mai bune ce depasesc chiar 50% pe fondul cererii foarte mari venite din partea procesatorilor de biodiesel de la noi. Pretul pentru tona de rapita ajunge la 300 de dolari, asta in conditiile in care de pe un hectar se recolteaza 3,5-4 tone. Mai mult, nu este o cultura tocmai costisitoare.

Specialistii mai spun ca un alt avantaj important al culturii de rapita este faptul ca plantele rezista pana la minus 18 grade Celsius si nu au nevoie de multa apa. In Calarasi, Constanta si Ialomita se cultiva cele mai mari suprafate de rapita din Romania, fermierii mizand din ce in ce mai mult pe aceasta cultura. Conform Ministerului Agriculturii, suprafata cultivata cu rapita a crescut de peste trei ori in ultimul an.

Principalii clienti pentru rapita sunt fabricile de ulei si procesatorii de biodiesel. „In Calarasi anul acesta am avut cultivate aproape 53.000 de hectare cu rapita. E o investitie sigura, nu presupune tratari deosebite, si daca si vremea tine cu agricultorul, atunci profitul e asigurat. Mai ales acum, cand piata biocombustibililor e in formare si, mai mult, avem si fabrica de biodiesel de la Lehliu-Gara”, spune Dorel Crangasu, directorul adjunct al Directiei Agricole Calarasi.

Portughezii, primii investitori Compania Martifer, care conduce o unitate de producere a biodieselului in Portugalia, a venit in Romania in urma cu doi ani si a ridicat la Lehliu-Gara, cu 30 milioane de euro, Prio Biocombustibil, prima fabrica de profil de la noi. Celestino Tavares, Plant Managerul de la Prio Biocombustibil, fost cercetator la un institut de profil din Portugalia, crede ca Romania este o piata optima pentru ca are potential in ceea ce priveste materia prima.

Citeste articolul Lehliu-Gara, capitala biodieselului din Europa integral in Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *