Furtuna ce a ravasit Marea Neagra la sfarsitul saptamanii a facut prapad printre navele surprinse in larg si a provocat o catastrofa umana si ecologica in toata puterea cuvantului. Patru cargoboturi si un petrolier s-au scufundat in zona dintre stramtoarea Kerci si peninsula Crimeea, scrie agentia rusa de presa RIA Novosti.
In stramtorea pe care marinarii, de orice nationalitate ar fi, o considera a fi extrem de dificila pentru navigatie, sapte nave au fost implicate in diferite incidente, dupa ce a trebuit sa faca fata unor valuri de peste cinci metri.
In plus, larma de furtuna a fost data destul de tarziu, vantul si valurile s-au intensificat intr-un rastimp scurt si multe dintre nave nu au mai avut timp sa ajunga in „ape sigure”, noteaza Kommersant.
TREI OAMENI MORTI, ALTI OPT DISPARUTI
Cel putin trei mrinari au murit si alti opt sunt inca dati disparuti. Cei trei marinari decedati au fost gasiti la Tuzla – o limba de pamant intre coasta ruseasca a stramtorii si regiunea ucraineana din Crimeea.
„O ptrula transfrontaliera a descoperit corpurile neinsufletite, ce aveau inca vestele de salvare. Se pare ca este vorba de membri ai echipajului de pe cargoul Nakicevan (nava ce transporta sulf), care s-a scufundat in portul Kavkaz”, a declarat un purtator de cuvant al Ministerului rusesc pentru situatii de urgenta, citat de Interfax.
Ministerul citt a lansat ieri o operatiune de proportii pentru gasirea marinarilor, dar si pentru stavilirea efectelor produse de scufundarea vaselor. Unul dintre acestea – petrolierul rusesc Volgoneft – s-a rupt in doua si a deversat in mare aproximativ 2000 de tone de titei. Accidentul s-a produs in timp ce nava se afla in zona de stationare a portului Kavkaz.
DEZASTRUL ECOLOGIC VA AFECTA SI MAREA NEAGRA, SI MAREA AZOV
Trei echipe se chinuie cum sa blocheze inaintarea petei de ulei dinspre Marea Neagra spre Marea Azov, a mai indicat purtatorul de cuvant Viktor Beltov.
Probleme exista nu numi cu petrolul deversat, ci si cu cele 6.800 de tone de sulf ajunse si ele tot in Marea Neagra dupa ce trei cargouri s-au scufundat in aceeasi zona. Dupa accidentul cargoului Nakicevan, o alta nava – Volnogorsk – a ajuns si ea tot pe fundul marii. Epava a antrenat scufundarea unei a treia nave transportatoare de sulf – Kovel, care s-a izbit de epava si s-a scufundat la randul ei.
Totusi, potrivit utoritatilor ruse, sulful se afla in containere sigilate ce vor putea fi recuperate usor. Pana si presa ruseasca de stat recunoaste insa ca „este unul dintre cele mai mari dezastre de mediu ce au lovit Rusia in ultimii ani” (RIA Novosti). „Aceasta problema ar putea dura cateva luni pentru a fi rezolvata. Titeiul este o substanta grea, iar acum se depune pe fundul marii”, a precizat Oleg Mitvol, director adjunct al agentiei ruse pentru mediu – Rosprirodnadzor.
Orgnizatia Greenpeace a avertizat ca petrolul deversat in Marea Neagra ar putea distruge mai multe specii rare din flora si fauna din zona. Totusi, autoritatile de la Moscova nu s-au putut abtine sa nu riposteze intr-un stil tipic epocii sovietice.
Piotr Romanov, sef al comitetului pentru mediu din Duma de stat, a apreciat ca „daunele nu sunt nicidecum mai grave decat cele ale poluarii industriale zilnice, cauzate de nerespectarea regulilor de productie” – un atac indreptat impotriva Statelor Unite, ce nu au semnat inca protocolul de la Kyoto.
Sursa: Gandul