In aceasta perioada a anului au loc furtuni pe majoritatea marilor si canalelor de navigatie, iar Marea Neagra, de cele mai multe ori linistita, nu este ferita de dezlantuirea fortelor naturii.
Marinarii rusi si ucraineni stiu acest lucru, dar la sfarsitul saptamanii trecute mai multi capitani de nave au dat piept cu vremea nefavorabila, pierzand membri ai echipajului si chiar vasul intr-o calamitate ce ar fi putut sa fie evitata. Daca privim in trecut, cu numai cativa ani in urma, reiese cu claritate ca oficialii rusi insarcinati cu siguranta publica nu au respectat regulamentul contractual privind dezastrele. Desigur ca exista similitudini cu problemele Americii de gestionare a uraganelor, astfel ca trebuie sa existe o mai mare tragere la raspundere in toate zonele geografice unde clauzele privind „actiunile Domnului” sunt scrise cu grija in contractele de asigurari privind navele.
Pentru Rusia, nu a fost pentru prima data cand s-au pierdut vieti omenesti pe Marea Neagra din cauza incompetentei. In urma cu 20 de ani, Mihail Gorbaciov a lasat sa se scurga secretul strategic potrivit caruia Uniunea Sovietica „se topea la centru”, iar rezultatul pe plan intern a fost o lipsa si mai mare de respect pentru aparatul de stat decat anterior. Majoritatea reglementarilor care au guvernat tara erau obscure si absurde, iar in conditiile unui vid de putere judiciara, cetatenii se obisnuisera sa subordoneze legea unei interpretari personale, inainte de a adera la ea.
Desigur, capitanii rusi de pe Marea Neagra considerau ca reglementarile maritime sovietice erau inadecvate si atunci erau „aruncate peste bord” in favoarea unei analize de genul „asteapta si vei vedea”. In Occident, cetatenii ar numi aceasta atitudine neglijenta; in URSS care se dezintegra era numita democratie, noteaza Tracy Dove, editor al Russia News Service, profesor de istorie la Catedra de Relatii Internationale a Universitatii New York de la Praga, si semnatar al articolului publicat de US Politics Today.
In noaptea zilei de 31 august 1986, nicio picatura de apa nu cadea pe puntea navei SS Amiral Nahimov in timp ce aceasta naviga de-a lungul coastei Marii Negre si se indrepta spre Soci, pentru a lua mai multi pasageri. Capitanul a observat la inceputul zilei ca se afla pe un curs de coliziune cu cargoul Piotr Vasev si a transmis o serie de semnale radio cu avertizari, capitanului vasului. „Fiti fara grija. Vom trece unul pe langa altul. Vom avea grija de tot”, a raspuns cargoul si asemenea unui capitan american neglijent implicat in cel mai mare dezastru ecologic cauzat de scurgeri de petrol – ExxonValdez – capitanul sovietic a predat comanda navei unei persoane mai putin experimentate si s-a dus in cabina sa pentru a se odihni.
In largul coastelor orasului Novorossisk, in aceeasi noapte, vasul Piotr Vasev a lovit nava SS Amiral Nahimov cu o viteza foarte mica, de numai 9 mile marine pe ora, facand o gaura imensa si fatala in carena pasagerilor. Nava avea la bord 1.234 de pasageri si membri ai echipajului. Initial, toate luminile vaporului s-au stins, iar dupa o vreme un generator diesel a pornit si a reaprins luminile – dupa care s-au stins din nou. In total, 423 de persoane si-au pierdut viata din cauza faptului ca doi capitani de vas au fost suficient de iresponsabili pentru a nu respecta legile maritime standard, iar capitanul vasului Piotr Vasev a fost condamnat la 15 ani de inchisoare.
Situatia de la sfarsitul saptamanii trecute a fost complicata de o furtuna violenta pe mare – tot in largul orasului-port Novorossisk – dar ar fi trebuit sa existe un semnal clar pentru a ramane in port. Multe dintre vapoarele esuate au fost construite in perioada sovietica si nu erau autorizate pentru a naviga pe furtuna. Desi acest a dezastru a afectat in primul rand pasarile de mare si alte resurse naturale, el nu scuza faptul ca toti capitanii de vas au fost avertizati in mod corect sa nu navigheze in timpul furtunii.
Dezastrul navei SS Amiral Nahimov si esuarea recenta a unui petrolier si a unor vase de marfuri in Marea Neagra aminteste ca si dupa 20 de ani, domnia legii in Rusia este inca subiect de interpretare individuala.
Oleg Mitvol, director adjunct al agentiei ruse pentru protectia mediului, a declarat ca apa marii ar putea fi poluata pe o perioada de 15 ani in cazul in care nu se vor face eforturi de curatare a petrolului, noteaza editia on-line a cotidianului britanic The Times.
Aproximativ 100 de muncitori din Ilici, oras situat intre Kavkaz si Novorossisk, lucreaza cu lopeti si buldozere la indepartarea petrolului care se intinde de-a lungul coastei de aproximativ 13 kilometri.
Mii de pasari stau pe plaja pentru ca nu isi mai pot lua zborul din cauza petrolului cu care s-au imbibat penele lor. Muncitorii sustin ca acestea au fost atacate de caini. Oficiali rusi din cadrul Ministerului Mediului au declarat ca sulful nu prezinta un pericol iminent asupra mediului. Zona afectata de poluare se afla pe ruta folosita de pasarile migratoare care zboara dinspre centrul Siberiei spre Marea Neagra.
Corpurile neinsufletite a trei marinari care purtau vesta de salvare, au fost gasite in apropierea insulei Tuzla, din sudul Rusiei, informeaza Ministerul rus pentru Situatii de Urgenta.
Potrivit The International Herald Tribune (IHT), anchetatorii rusi care investigheaza cauzele dezastrului au stabilit ca cinci sau chiar mai multe nave s-au scufundat in timpul furtunii, iar altele au esuat. Petrolierul a fost lovit de un val de 5,5 metri in stramtoarea Kerci, care leaga Marea Neagra de Marea Azov, dintre Ucraina si Rusia. Stramtoarea este un pasaj important pentru exportul petrolului rusesc spre Europa.
„Valurile au fost atat de mari incat nu am putut ridica ancora”, a afirmat unul dintre marinarii salvati. Potrivit IHT, aproximativ 20 de marinari, de pe mai multe vase, sunt dati disparuti.
Viktor Beltov, purtatorul de cuvant al Ministerului rus pentru Situatii de Urgenta, a declarat prin telefon pentru IHT ca vinovati de acest dezastru sunt capitanii vaselor care au ignorat avertismentele. „Au stiut cu totii foarte clar ca exista avertizare de furtuna”.
Organizatia World Wide Fund for Nature (WWFN) a transmis printr-un comunicat ca problema este mult mai profunda decat o eroare de interpretare din partea capitanilor vaselor, amintind de practica rusilor de a folosi nave destinate navigarii fluviale pentru transporturi maritime pe timp de noapte.
„Este o problema sistemica”, sustine grupul de mediu. „Majoritatea transportatoarelor nu sunt construite pentru a face fata unor furtuni de acest gen, iar vasele maritime nu pot naviga pe fluviile Don sau Volga”.
Deversarile de petrol din conducte sunt destul de frecvente in Rusia. Aceasta tara este cel de-al doilea mare exportator de petrol din lume dupa Arabia Saudita si detine o vasta retea de conducte care leaga campurile petrolifere din Siberia de rafinarii din mai multe zone, ajungand pana in Polonia.
Sursa: Ziua de Constanta