Cu ocazia inmanarii premiilor EpE (Entreprises pour l”environnement – Intreprinderi pentru mediu), cand a fost adusa in discutie tema – densitate urbana si calitate a vietii -, secretara de stat responsabila cu ecologia, Chantal Jouanno, a vorbit despre viziunea sa in legatura cu orasul de maine, special pentru revista Actu-Environnement.
A-E: Ce parere aveti despre discutiile care se poarta actualmente in ceea ce priveste mediul?
Chantal Jouanno : In ceea ce priveste mediul, in general, exista doua subiecte de mare importanta. Este vorba despre oras si urbanism, in sensul ca trebuie ca intre aceasta urbanizare continua si ideea de consum sa se realizeze o legatura, fara sa se creeze daune prea mari mediului. In acest caz, consider ca urbanismul a fost perceput mai mult ca o adaptare a unor mici casute, care au devenit, treptat, blocuri si au creat orasul, insa nu am tinut cont si de necesitatile oamenilor care locuiesc acum in aceste orase, in aceste blocuri. In ceea ce priveste orasul de maine, cred ca este esential sa pornim de la nevoile oamenilor si sa cladim un nou oras, un altfel de oras in jurul acestor nevoi. Si asta pentru ca omul are nevoie sa munceasca, sa aiba un acoperis deasupra capului, sa manance, etc. Or a strabate kilometri pentru a-ti putea satisface aceste nevoi, consuma din energia umana si, pe deasupra, are si un efect negativ asupra mediului. Lupta contra extinderii urbane trebuie, intr-un fel, umanizata : ea serveste pentru o viata mai unita, mai colectiva. Asadar, dimensiunile urbanism si transport sunt unite una de cealalta, iar noi nu le putem separa.
A-E: Avand in vedere faptul ca ne aflam in fata unei urbanizari tot mai marcate, cum facem pentru a impaca densitatea cu ceea ce numim calitate a vietii?
C.J. : Trebuie sa scapam de ideea ca fericirea poate fi atinsa numai traind intr-un pavilion uniform, unde toate lucrurile seamana intre ele ! Fericirea poate exista, de asemenea, si in cadrul unor noi forme de viata colectiva. Ceea ce este fabulos in ceea ce priveste aceasta meditatie asupra orasului de maine, este faptul ca noi il vedem mai degraba ca bazandu-se pe proiecte de creare a unor – ecocartiere -, mai ales in strainatate, decat in Franta. Cred ca aceasta viziune porneste de la nevoia oamenilor de a trai impreuna, intr-o comunitate. Ceea ce trebuie, insa, regandit, in ceea ce priveste orasul, sunt serviciile. Spre exemplu, orasul de maine ar putea fi un oras unde, in blocuri, oamenii impart anumite servicii: garaje, ateliere de reparatii, spalatorii, etc. Ne putem imagina ca exista spatii verzi colective, ca totul este colectiv … In tarile din sudul Europei, spre exemplu, care au o densitate foarte mare, exista astfel de spatii verzi la comun. Acolo exista o reala placere de a trai impreuna. Atunci cand meditam asupra orasului de maine, anticipam, de fapt, mult din ceea ce trebuie facut in ceea ce priveste societatea de maine, o societate care resimte nevoia de a trai alaturi de celalalt. De aceea si chestiunile ecologice se afla in stransa legatura tot cu aceasta noua forma de organizare a societatii.
A-E : Concret, care ar fi masurile necesare pentru un oras mai de durata?
C.J. : Se impun in ziau de astazi, o multime de masuri pentru a lupta contra extinderii urbanizarii. Majoritatea presupun o artificializare a terenurilor, agricultura trebuind sa se dezvolte pe anumite particele ale orasului. Este vorba, in principiu, de masuri conceptuale, care presupun adaptari ale plantelor, ale naturii, la toata aceasta schimbare. Marele Paris, spre exemplu, este, in opinia mea, un exemplu care ilustreaza orasul de maine. Cred ca este normal ca tara noastra sa poarte aceasta reflectie a orasului de maine, pentru ca ea a anticipat dintotdeauna viitoarele moduri de organizare a orasului.
Sursa: www.actu-environnement.com