Municipiul Pitesti a intrat in competitie, alaturi de alte 11 orase din UE pentru a deveni Capitala europeana verde in 2016. Contracandidatii sunt orasele: Dabrowa Gornicza (Polonia), Essen (Germania), Larissa (Grecia), Ljubljana (Slovenia), Nijmegen (Olanda), Oslo (Norvegia), Reggio Emilia (Italia), Santander (Spania), Tours (Franta), Umeå (Suedia), Zaragoza (Spania).
Premiul „Capitala europeana verde” este acordat unui oras care ocupa o pozitie de lider in materie de management urban ecologic. Aceste orase urmaresc sa instituie standarde mai inalte in domeniul dezvoltarii urbane durabile, ascultand dorintele cetatenilor si promovand solutii inovatoare la provocarile din domeniul mediului.
Anul acesta, pentru prima data, au fost eligibile sa candideze la titlul pentru 2016 orase din intreaga Europa avand cel putin 100 000 de locuitori. In anii precedenti, numai orasele cu o populatie de peste 200 000 de locuitori erau eligibile. Intrucat s-a dat si oraselor mai mici posibilitatea de a candida, peste jumatate din candidaturi provin din partea unor orase cu mai putin de 200 000 de locuitori.
Citeste si: Orasul francez Nantes este Capitala verde a Europei in 2013
Un grup de experti internationali va efectua o evaluare tehnica a fiecarei candidaturi pe baza a 12 indicatori care includ atenuarea si adaptarea la schimbarile climatice; transporturile locale; zonele verzi urbane, inclusiv utilizarea durabila a terenurilor; natura si biodiversitatea; calitatea aerului inconjurator; calitatea acustica a mediului; cantitatea de deseuri produse si gestionarea acestora; gestionarea apei; tratarea apelor uzate; ecoinovarea si crearea durabila de locuri de munca; performanta energetica, precum si gestionarea integrata a mediului.
In 2014, orasele preselectionate vor fi invitate sa isi prezinte propunerile in fata unui juriu international, care va evalua cat sunt de dedicate sa aduca imbunatatiri constante in materie de mediu, precum si obiectivele lor viitoare. Juriul va evalua, de asemenea, capacitatea oraselor respective de a comunica cu cetatenii si va examina totodata posibilitatea ca acestea sa constituie un exemplu si sa promoveze cele mai bune practici in alte orase europene.
Pe langa faptul ca reprezinta o sursa de inspiratie pentru alte orase, experienta arata ca orasul castigator beneficiaza de pe urma unei vizibilitati publice mai accentuate, care ii poate imbunatati reputatia si atractivitatea ca destinatie turistica sau ca loc in care oamenii vor sa munceasca si sa traiasca.
Castigatorul va fi anuntat in luna iunie 2014, la Copenhaga, Danemarca, Capitala europeana verde din 2014.