Eurodeputatii din Comisia de Mediu a Parlamentului European, reuniti la Strasbourg, au dezbatut raportul privind cotele maxime de emisii de dioxid de carbon. Concluzia a fost ca limitele actuale ar trebui inlocuite cu cote obligatorii, mai mici.
Eurodeputatii s-au pronuntat pentru aplicarea, pana in 2009, a unor noi limite obligatorii si au stabilit ca pana in 2012 sa se ajunga la maximum 120 de grame de CO2 pe km. Conform codului actual, constructorii de masini trebuie sa asigure, pana in 2008, o cota maxima de 140 de g/km. Fabricantii europeni considera ca acest nivel este greu de atins, dar parlamentarii cred ca se poate.
Numarul automobilelor in tarile membre ale UE reprezinta principala problema legata de poluarea continentului nostru. In iulie, 13 milioane de automobile noi circulau pe soselele Europei.
Numarul a crescut cu 40% in perioada 1990-2004, iar emisiile de CO2 au crescut si ele cu o treime. In interventia avuta luni la Strasbourg, deputatul britanic liberal Chris Davies, autorul raportului, a reafirmat ca „orice legislatie trebuie sa specifice care sunt standardele tehnice pe care fabricantii trebuie sa le respecte”.
El a subliniat ca noul Targ de automobile de la Frankfurt a demonstrat ca „exista intotdeauna tehnologia adecvata” pentru reducerea emisiilor de CO2, dar producatorii n-o vor aplica decat daca sunt fortati. Raportul s-ar putea traduce printr-o lege la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor.
Deocamdata, el se refera doar la vehiculele care nu depasesc 3,5 tone metrice, dar deputatii din Comisia pentru mediu spun ca va fi extins. Parlamentul va discuta raportul in plen, in sesiunea din noiembrie. Sustinatorii lui doresc cote maxime legale si amenzi sau recompense pentru fabricanti.
Sursa: Adevarul