O nava panameza a deversat hidrocarburi in apele teritoriale romanesti.

Poluarea cu produse petroliere a fost descoperita, marti dupa-amiaza, de pilotul unui elicopter, in largul Marii Negre, la o distanta de 37 de kilometri de Capul Midia. Zborul de observatie era unul uzual, realizat de un aparat de zbor al companiei “Regional Air Services”, institutie cu care Autoritatea Navala Romana a incheiat un protocol pentru identificarea si localizarea poluarilor marine in apele teritoriale romanesti.

La cateva ore dupa producerea evenimentului, urmele unei pete de reziduuri au fost reperate din elicopterul care survola zona. Deplasate la fata locului cu ajutorul unei salupe, autoritatile au identificat cargoul panamez “Golden Aries” ca fiind sursa poluarii.

Fotografiile realizate din elicopter si traseul urmat de nava, supravegheat prin sistemele de monitorizare a traficului, au facut posibila identificarea rapida, astfel incat comandantul navei a fost sanctionat cu o amenda de 10.000 lei ime-diat ce a ajuns la mal. Potrivit Hotararii de Guvern 876 din 2007, in care sunt reglementate situatiile de acest gen, amenda maxima este de 1,5 miliarde de lei.

Comandantul navei a declarat autoritatilor ca evenimentul s-a produs in urma unor operatiuni de spalare a instalatiilor navei, efectuate de marinari in timpul apropierii de port. Marea agitata a favorizat intinderea petei, astfel incat, dupa cateva ore, la locul deversarii nu mai puteau fi observate decat usoare irizatii ale apei. Evenimentul produs in largul coastelor romane nu este primul de acest gen.

Precedente au mai existat

In anii trecuti au mai fost inregistrate astfel de cazuri care au ridicat numeroase semne de intrebare si au tras semnale de alarma in ceea ce priveste legislatia de mediu. In acest context, organismele de mediu ale Uniunii Europene au avertizat, in mai multe randuri, Romania, solicitand interventii prompte in toate cazurile de poluare a coastelor Marii Negre.

Producerea acestui incident, cu doar cateva zile inaintea Summitului NATO de la Bucuresti si a vizitei la Neptun a musafirilor de rang inalt veniti cu acest prilej, a fost privita ca un avertisment de catre paza de coasta. In acest context, cele mai vulnerabile zone au fost identificate ca fiind cele din apropierea santierelor navale de la Midia, Constanta si Mangalia.

Inginerul Omer Iucsel, manager al sistemelor de mediu, este de parere ca lipsa unei strategii unitare integrate pentru asigurarea sigurantei coastelor Marii Negre constituie o lipsa ce nu poate fi ignorata si reclama o mai mare implicare a autoritatilor, cu masuri eficiente.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here