Primaria Clujului vrea sa scoata masinile din centru

    Primaria Clujului vrea sa scoata masinile din centru

    Edilii Clujului vor sa scoata masinile din centru, pentru accesul in zona propunand mersul pe jos, cu bicicleta sau utilizarea transportului in comun.

    Primaria clujeana va lansa in dezbatere publica un proiect de reducere a traficului auto din zona centrala prin masuri de descurajare a parcarii masinilor in centru. Viceprimarul Laszlo Attila nu exclude nici posibilitatea impunerii unei taxe pentru accesul cu masina in centrul municipiului.

    Viceprimarul a dezvaluit faptul ca autoritatile locale, impreuna cu specialistii in urbanism, lucreaza la un proiect de reducere substantiala a prezentei masinilor in centrul municipiului. Mijlocul prin care se incearca atingerea acestui obiectiv este descurajarea parcarii, aceasta urmand sa ramana accesibila doar locuitorilor din zona si celor care parcheaza un timp limitat. „Lucram la un proiect care va fi pus in dezbatere publica. Va exista o dubla modalitate de taxare a parcarii in zona centrala. Pentru locuitorii din zona vom crea abonamente facile. Pentru restul vor exista, in continuare, parcarile cu plata, dar vom incerca sa limitam durata parcarii la o ora, maximum doua, dupa care tarifele pe minut de parcare vor creste continuu. Cu cat vei sta mai mult, cu atat te va costa mai mult minutul de parcare, pentru ca nu e normal ce se intampla acum, cand unii isi parcheaza masina dimineata si tin locul de parcare ocupat pana seara”, a explicat Laszlo.

    Pentru cei care au locul de munca in centru si au nevoie sa-si parcheze autoturismul un timp mai indelungat, primaria intentioneaza sa amenajeze parcari in exteriorul perimetrului zonei centrale. „Odata cu modernizarea transportului in comun, vor aparea parcari noi. De exemplu, vom avea 800 de locuri de parcare in zona stadionului. Iti lasi masina acolo, te urci in tramvai si ajungi in centru. Te obisnuiesti sa mai faci si 50 de pasi pe jos. In plus, e timpul sa incepem sa folosim bicicleta, pentru ca vor fi tot mai multe zone pietonale, in care nu prea poti intra cu masina. Aceste solutii functioneaza in majoritatea marilor orase din Europa. Mai exista si o a treia varianta, cea aplicata in Londra, unde platesti o taxa la intrarea cu masina in centru”, a spus Laszlo.

    Viceprimarul a respins acuzatiile liderului TNL Cluj, Gavrila Iuga, potrivit carora primaria ar incasa de doua ori taxa pe parcarile de pe B-dul Eroilor si str. I.C. Bratianu. Liberalul spune ca, dupa ce a obligat agentii economici din zona sa inchirieze toate locurile de parcare, primaria mai impune si cetatenilor care le folosesc sa plateasca. „Prin HCL nr. 539 din 2006 s-a impus, de exemplu, restaurantelor sa aiba pentru fiecare cinci locuri la mese un loc de parcare, iar hotelierilor, cate patru parcari pentru fiecare 10 locuri de cazare. Cum cei din centru nu au asa ceva, primaria le-a impus sa inchirieze numarul de locuri necesare. Numai restaurantele si hotelurile de pe B-dul Eroilor au 173 de locuri platite, cu 120 de lei pe luna pe loc de parcare, ocupand, practic, tot B-dul Eroilor si str. I.C. Bratianu. Dar, oricine parcheaza acolo plateste tot primariei, deci e dubla impunere”, a spus Iuga. Mai mult, el sustine ca clientii institutiilor respective isi platesc de doua ori parcarea. „Agentii economici respectivi au primit de la primarie tichete de parcare transmisibile, pe care ar trebui sa le dea clientilor. Dar nici unul nu o face, de teama ca clientii nu le-ar mai returna. Pretul acestor tichete impuse de primarie sunt incluse, firesc, in pretul produselor vandute. Deci clientii, dupa ce isi platesc parcarea, o mai platesc o data prin suma mentionata, inclusa in pret”, a explicat Iuga.

    Laszlo spune ca silogismul liberalilor e fracturat. „Singurele institutii care au locuri de parcare rezervate in zona sunt bancile, carora ne impune legea sa le asiguram un loc de parcare pentru masina cu valori. In rest, nu exista locuri de parcare rezervate in Cluj-Napoca, decat in zonele rezidentiale. In 2004 exista acest fenomen, iar in Piata Unirii, de exemplu, locurile de parcare erau inchiriate de patru ori, cu dedicatie. In 2005 am sters aceasta facilitate. Agentii economici au abonamente pe un anumit numar de locuri care pot fi folosite oriunde in oras. Nu au inchiriat locurile de pe Eroilor. Cat despre faptul ca nu dau aceste tichete clientilor, e problema lor”, a comentat Laszlo.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *