Cum ajuns Romania groapa de gunoi a Europei

Cum ajuns România groapa de gunoi a Europei
Cum ajuns Romania groapa de gunoi a Europei
Cum ajuns Romania groapa de gunoi a Europei

Cartelul Cimentului din Romania a fost “executat” de Garda Nationala de Mediu

Romania se transforma incet, incet in groapa de gunoi a lumii, sub ochii blajini ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Mediului, dar si cu complicitatea angajatilor din Ministerul Mediului, care contribuie la acordarea avizelor de import al gunoaielor pe banda rulanta. O parte dintre acestia au intrat in atentia Directiei Nationale Anticoruptie pentru ca, se pare, parfumul gunoiului duce pana in birourile consilierilor din minister. Dar pana la finalizarea anchetelor, numai in anul 2012, in Romania s-au importat 2,3 milioane tone de deseuri din intreaga lumea. Din Zimbabwe pana in Hong Kong, din Statele Unite ale Americii pana in Italia. Ultimul import de gunoi care urmeaza sa fie folosit pe post de combustibil alternativ a fost anuntat la inceputul lunii martie 2013. In Romania urma sa ajunga 2.700 tone de combustibil alternativ din Italia pentru compania Holcim. Importul a fost realizat de catre firma Ecovalor, societate controlata de elvetienii de la Holcim, iar deseurile urmau sa ajunga la fabrica de ciment din satul Techea, din judetul Bihor.

Marea Neagra. Nava Volgo Balt 219 se afla sub pavilionul Insulelor Saint Kitts & Nevis, din Caraibe. Armatorul a fost contractat sa incarce 2.700 tone de deseuri din Italia pentru a le transporta pana in Portul Constanta. Se pare ca inainte ca vaporul sa plece din Italia au existat niste probleme legate de marfa care urma sa fie transportata pentru ca a fost incarcata din doua porturi, nu doar din unul asa cum era notificat transportul. Intr-un final, Volgo Balt 219 a parasit Italia cu destinatia Romania. In timp ce vasul marsaluia, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului a suspendat aprobarea de intrare a deseurilor in tara pe motiv ca firmei Ecovalor ii expirase autorizatia de mediu pentru locatia din satul Techea, unde urmau sa fie depozitate deseurile. Garda Nationala de Mediu a constat in 4 martie a.c. ca la punctul de lucru al Ecovalor din satul Techea, Bihor, ii expirase autorizatia de mediu inca de la jumatatea lunii februarie, motiv pentru care a fost amendata cu suma de 60.000 lei.

Ajuns in Marea Neagra, capitanul navei a fost nevoit sa arunce ancora in apele internationale, unde a poposit vreme de cateva zile. Cu viteza luminii, societatea Ecovalor a refacut toate actele. Aprobarile au venit la fel de repede, dupa ce a fost schimbata locatia unde urmau sa ajunga deseurile. Adica, la fabrica de ciment de la Campulung din Arges, controlata de Holcim. In graba, firma Eco Valsabbia din Italia, cea care a exportat deseurile in Romania, a anuntat autoritatile romanesti ca “urmeaza initierea unei noi proceduri de transfer al deseurilor catre compania Lafarge”, desi acestea erau destinate companiei Holcim. Desi, se stie cat de stufoasa si anevoioasa este birocratia in Romania, nimeni nu a mai stat pe ganduri mai ales ca o delegatie a industriasilor din ciment au batut la usile Ministerului Mediului. Pe 18 martie, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si-a dat acordul pentru ca deseurile sa fie descarcate in Portul Constanta.

Nava arestata. Vaporul a intrat in apele teritoriale romanesti, in dana Chimpex din Portul Constanta. Transportul de deseuri a fost luat la puricat de catre inspectorii Autoritatii Navale Romane (ANR) pentru ca exista o discrepanta intre declaratiile capitanului de nava si actele pentru marfa. Directorul ANR, Andrian Mihei, a precizat pentru Jurnalul National, ca echipa de control a autoritatii a solicitat ajutorul Vamii si al Agentiei de Mediu. Totodata, a mai fost sesizati Garda de Mediu si Parchetul. Purtatorul de cuvant al companiei Holcim, Catalin Lupoaie, a precizat pentru Jurnalul National ca “unul din motivele pentru retinerea navei a fost o confuzie privind «combustibilii derivati din deseuri» («refuse derived fuel» ­ «RDF») ­ RDF sunt reglementati in Europa in baza Catalogului European privind deseurile cu codul 19.12.10, ceea ce a determinat autoritatile sa caute combustibil pe nava. De fapt, RDF este un combustibil alternativ produs prin maruntirea si deshidratarea deseurilor solide sortate”.

Amenzi de la Mediu

Pe 18 martie, comisarii de la Mediu au ajuns pe platforma Holcim din comuna Valea Mare Pravat, Arges, unde urmau sa ajunga deseurile din Italia. Aici au constatat “neconformitati fata de prevederile autorizatiei de mediu nr.190/22.06.2010, valabila pana la data de 22.06.2020, motiv pentru care a fost aplicata o sanctiune contraventionala constand in amenda, in valoare de 100.000 lei. In acest context, s-a propus emiterea notificarii catre Agentia pentru Protectia Mediului Arges in vederea suspendarii autorizatiei de mediu”. In schimb, din deseurile sosite in portul Constanta au fost prelevate probe din gunoi pentru a se verifica daca acestea corespund cu documentele emise de italieni.

Lafarge inghite gunoaiele italienior

Prima dintre companiile de ciment din Romania luata la verificat de Garda de Mediu a fost Lafarge. Pe 8 ianuarie 2013, in portul Medgidia, in danele 19 si 20 a ajuns o echipa formata din comisarii Garzii de Mediu, inspectorii Corpului de Control al ministrului Mediului, insotiti de reprezentantii Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului. Aici au descoperit zeci de tone de gunoi importat din Italia, care urma sa fie folosit in fabrica de ciment de la Medgidia. Dupa un control care a durat patru zile, echipa de comisari a decis sa amendeze compania Lafarge cu suma de 40.000 lei pentru ca nu a inregistrat in rapoartele privind deseurile receptionate si valorificate¬ deseurile ramase din transportul naval anterior celui din 29 decembrie. O alta socitate din cadrul grupului Lafarge a fost amendata cu 100.000 lei pentru ca nu a respectat autorizatia de mediu. Gunoiul sosit pentru Lafarge in danele portului Medgidia au fost depozitate in spatii necorespunzatoare, in conditii care nu asigurau reducerea riscului pentru sanatatea si mediul oamenilor din Medgidia. Tap ispasitor a fost scoasa firma M & M Expert Operator SRL, patronata de Marian Ferecatu. Societatea a fost amendata cu suma de 40.000 lei. Transportul deseurilor din dana 19 in incinta fabricii Lafarge Ciment a fost efectuat de firma Romtruck Logistics Srl, care a fost amendata cu suma de 15.000 lei, pentru ca timp de zece zile a incarcat si descarcat deseuri fara a completa formularele specifice pentru deseuri. In schimb, cea mai mare amenda, in valoare de 100.000 lei, a primit-o societatea Eco Gest SA pentru ca in data de 10 ianuarie nu a respectat prevederile din Autorizatia de mediu nr. 497 din 08.11.2010 referitor la notificarea autoritatii competente pentru protectia mediului privind aparitia unor elemente noi in desfasurarea activitatii.

Deseuri periculoase folosite la fabricarea cimentului
Carpatcement arde in fabrica de ciment de la Fieni zeci de mii de tone de deseuri petroliere, slamuri de rezervoare, rumegus impregnat cu deseuri petroliere, deseuri cu continut de titei, dar si deseuri lichide combustibile cu continut de substante periculoase. Aceste deseuri sunt folosite pe post de combustibil alternativ in procesul de fabricare a cimentului. Carpatcement a fost primul producator de ciment din Romania care a folosit in procesele de productie combustibili alternativi, pe baza de deseuri, incepand cu 2004, la fabrica de ciment din Deva. “Carpatcement a coincinerat din 2011 pana in prezent o cantitate de ordinul zecilor de mii de tone de combustibili alternativi proveniti din deseuri de la furnizorii Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL si Recyfuel SRL”, a precizat purtatorul de cuvant Bogdan Arnautu. La inceputul lunii februarie 2013, Garda Nationala de Mediu a verificat firmele Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL si Recyfuel SRL, care alimenteaza cu deseuri din Romania fabricile companiei Carpatcement Holding SA. Ro Ecologic a fost amendata cu suma de 100.000 lei deoarece comisarii Garzii de Mediu au constatat o serie de nereguli in gestionarea deseurilor. Culmea, unele tipuri de deseuri stocate temporar pe amplasament depasisera termenul de stocare de un an, iar altele, care urmau sa fie procesate, depasisera termenul de stocare de trei ani, termene impuse prin Autorizatia de mediu. Cea de-a doua firma care livreaza deseuri petroliere si deseuri cu continut de titei si slamuri de rezervoare la Fieni este Recyfuel SRL. Potrivit Registrului Comertului, actionarii acestei firme sunt societatile Carpatcement Holding SA, care detine 99,8% din actiuni, restul fiind detinute de Carpat Beton SRL. Garda Nationala de Mediu a constatat in urma controlului mai multe nereguli legate de depozitarea deseurilor, ceea ce a dus la nerespectarea normelor de protectia mediului. Recyfuel a fost amendata cu suma de 40.000 lei. Bogdan Arnautu a precizat ca societatea Recyfuel nu a detinut niciodata deseuri fara documente de provenienta.

Amenzi de 28,5 milioane euro pentru cartelul cimentului

Consiliul Concurentei a decis in 2005 sa-i sanctioneze pe cei mai importanti jucatori de pe piata cimentului cu amenzi in valoare de peste 28,5 milioane de euro, pentru practici concertate de stabilire in comun a preturilor de vanzare a cimentului in perioada 2000-2004. Cele trei societati sanctionate au fost Lafarge, Holcim si Carpatcement. Pentru a intelege mai bine fenomenul, in anul 2003, tona de ciment era vanduta la export cu 24 dolari, in timp ce pe piata interna romanii plateau aproximativ 80 dolari. Amenzile acordate celor trei producatori au fost de: 377.237.432.195 lei pentru Lafarge, 290.044.708.085 lei pentru Holcim si de 313.218.312.660 lei pentru Carpatcement. In anul 2009, Lafarge a intrat din nou in atentia Consiliului Concurentei, dupa ce o firma a reclamat un posibil abuz de pozitie dominanta pe piata sortimentului de ciment CEM I 52,5R. Bogdan Chiritoiu, de la Concurenta, avertiza atunci ca operatorii economici sa respecte “regulile jocului” si sa nu apeleze la practici ilegale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *