Autoritatile din domeniile mediului si al educatiei n-au ajuns nici in 2009 la un consens in ceea ce priveste introducerea manualelor de ecologie in scoli. Primele discutii pe acest subiect au avut loc in urma cu cinci ani.Inspectorii scolari spun ca elevii invata notiuni de protectia mediului, dar numai in clasele cu profilul Biologie si Geografie sau doar la decizia fiecarei scoli.
Pentru orice copil bine-crescut, sa arunce o hartie la cosul de gunoi este o obisnuinta. Educatia ecologica inseamna insa mult mai mult de-atat. Elevii si liceenii ar trebui sa aiba idee despre cat de poluat este mediulin care traiesc, despre ce alimente ar trebui sa consume sau despre cum trebuie sa conserve biodiversitatea in ariile protejate si nu numai.
Asimiliarea notiunilor de acest gen duce la schimbarea mentalitatilor si, implicit, a atitudinilor. Iar asa cum o copil este invatat sa citeasca, el ar putea foarte bine sa deprinda de mic si un comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
LECTIA DE MEDIU, la latitudinea profesorului
In prezent, programa de invatamant a unei scoli se imparte in trei: trunchiul de ore comun, stabilit la nivelul Guvernului, orele stabilite la nivel locala, in functie de planurile de dezvoltare a fiecarei regiuni, si orele stabilite de conducerea fiecarei scoli.
Astfel, introducerea Ecologiei ca materie optionala intr-o scoala ar trebui sa ramana la latitudinea fiecarui director, dar numai daca Ministerul Educatiei aproba manualele necesare. Iar potrivit ministrului Mediului, Ecaterina Andronescu, anul acesta nu s-a realizat nicio licitatie pentru manualele de ecologie.
Fostul presedinte al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Mihail Faca, a spus ca anul acesta, reprezentantii Ministerului Mediului si cei din Ministerul Educatiei nu s-au mai intalnit sa puna problema ecologiei in scoli.
„Nu s-a reluat in discutie ideea de a introduce in aria curriculara o materie, poate nu obligatorie la inceput, care sa deschida ochii copiiilor spre ecologie, mai ales ca in multe orase, in multe licee mari din tara, exista cercuri cu orientare ecologica si care chiar au o activitate destul de puternica”, sustine Faca.
Asa cum religia este discutata la nivelul scolilor, el crede ca la fel ar trebui sa fie discutata si ecologia, deoarece aceasta trebuie sa faca parte din educatia pentru viata.
Initiativa unor cursuri verzi, doar o amintire
„Prin anii 2004-2005 s-a pus prima oara problema introducerii Ecologiei ca materie optionala in gimnaziu. Prin 2007 s-a discutat din nou pe aceasta tema, pe vremea fostului ministru al Mediului, Attila Korodi, dar de atunci nu s-a mai auzit nimic.
Scolile si liceele insa au din ce in ce mai multe actiuni eco, in parteneriat cu Agentiile Regionale si Locale pentru Protectia Mediului”, spune Manuela Udroiu, purtator de cuvant in cadrul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM). Ea subliniaza totusi ca studiile de ecologie ar completa foarte bine activitatile practice in acest sens.
In opinia lui Nicolae Galdean, decanul Facultatii de Ecologie din cadrul Universitatii Ecologice Bucuresti, este foarte important ca fiecare copil sa stie care este locul sau in natura.
„Eu pun problema in felul urmator: in contextul producerii unor fenomene globale in natura, daca noi nu avem o abordare ecologica, nu putem actiona pentru protejarea mediului. Copiii trebuie sa fie educati pentru a lua deciziile bune in acest sens, mai ales ca Romania are atatea hibe! Apele, solurile, biodiversitatea, toate sunt domenii despre care elevii trebuie sa afle cum pot fi corect gospodarite si conservate”, a mai spus Galdean.
„La fel cum religia este discutata la nivelul scolilor, asa ar trebui sa fie discutata si ecologia, deoarece aceasta trebuie sa faca parte din educatia pentru viata.” Mihail Faca – fost presedinte al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
„Despre ape sau biodiversitate, elevii trebuie sa afle cum pot fi corect gospodarite si conservate.” Nicolae Galdean – specialist de mediu.
„Ar trebui sa devina materie obligatorie”
Inspector scolar de specialitate in domeniul Geografie, Catalina Serban sustine ca, in alte tari din UE, ecologia are un ecou mult mai mare in invatamant: „Introducerea unei legi prin care ecologia sa devina materie obligatorie ar fi un mare pas pentru invatamantul din Romania. Trebuie sa incepem demersurile alaturi de autoritati si de societatea civila, pentru o propunere de lege.”
Potrivit profesoarei de biologie Elena Fraseniuc, din Deva, daca ecologia nu va fi introdusa obligatoriu in scoli, Romania risca sa ramana repetenta la cea mai importanta lectie a realitatii contemporane.
Sursa: Adevarul