Romanii din Toronto, solidari cu campania globala Salvati Rosia Montana

Romanii din Toronto, solidari cu campania globala Salvati Rosia Montana
Romanii din Toronto, solidari cu campania globala Salvati Rosia Montana

Prezentand in exclusivitate imagini de mobilizare si solidaritate a diasporei torontoniene cu campania de nivel mondial Salvati Rosia Montana, ce s-a desfasurat din septembrie pana in decembrie 2013, expozitia de fotografie si text „United We Save” (Uniti Salvam) documenteaza vizual cele patru luni de proteste, desfasurate in diferite puncte din Toronto. Considerata ca o forma de protest in sine, aceasta expozitie isi propune sa angajeze audienta intr-un asa zis spirit civic si politic de solidaritate, atat de necesar in functionarea unei societati democratice adevarate.

Vernisajul expozitiei a avut loc in 11 martie, in incinta facultatii de Asistenta Sociala a Universitatii din Toronto si va continua pana in 9 mai 2014, accesul publicului fiind liber.

Intr-un interviu acordat ziarului nostru, autoarea conceptului, Raluca Bejan, explica mai jos cateva dintre ideile si motivatiile ce stau la baza acestei expozitii.

Epoch Times: Cum ati descrie in cateva cuvinte aceasta expozitie si care este rolul ei?

RB: United We Save (Uniti Salvam) este o expozitie de fotografie si text, care documenteaza protestele ce au avut loc in Toronto, in perioada Septembrie-Decembrie 2013, in solidaritate cu campania globala Salvati Rosia Montana ce s-a desfasurat in mai multe alte orase din tara si strainatate.

Rolul primordial al acestei expozitii este acela de a politiza audienta, de a o angaja intr-un asa zis spirit civic de solidaritate. Se bazeaza pe doua mesaje centrale: in primul rand, prin acest proces de documentare, vrem sa informam pur si simplu audienta canadiana despre ceea ce s-a propus la Rosia Montana; despre proiectul Gabriel Resources (GBU) si importanta acestuia vis-à-vis de contextul juridico-legal canadian (peste 60% dintre companiile miniere globale sunt bazate in Canada, datorita regimului fiscal favorabil intretinut de catre Guvernul federal canadian). In al doilea rand, vrem sa atragem atentia asupra formelor de protest ca si modalitati posibile de mobilizare in ceea ce priveste angajamentul civic si politic necesar pentru functionarea unei societati democratice.

TU ca si individ ii reprezinti pe Toti. Iar Toti reprezentam colectiv Unul.

Epoch Times: Care este dinamica acestei expozitii?

RB: Conceptual, dispozitivul instalatiei calatoreste dinspre text inspre imagine. Dar si dinspre imagine inspre text, propunand prin aceasta circularitate, traducerea imaginii in poveste, prin felul de a spune aceeasi poveste prin intermediul imaginii. Aceasta estetica relationala deplaseaza naratiunea dinspre individualism inspre colectivism, dinspre particular inspre universal, prin amestecarea fotografiilor portret ale protestatarilor cu imaginile colective de mobilizare.

Jocul textual cu cuvintele unul si toti (i.e. All is One…One is All) invita publicul sa urmareasca acest proces metodologic. Tu ca si individ ii reprezinti pe Toti. Iar Toti reprezentam colectiv Unul.

„United We Save” reprezinta portretele individuale ale protestarilor, ca si imagini colective, cu scopul de a estompa linia simbolica dintre individualism si colectivism, si de a atrage atentia asupra capacitatii publicului de a gandi, actiona si initia procesul de schimbare la nivel de societate.

Epoch Times: Au fost consideratii mai speciale in procesul de creare si pregatire acestei expozitii?

RB: Da, au fost. Si la nivel de proiect si la nivel birocratic si institutional. In primul rand, am avut fonduri limitate. Chiar daca am reusit sa asiguram un mic grant de la University of Toronto Hart House, acesta a fost restrictionat pentru organizarea vernisajului si receptiei de deschidere.

O contributie deosebita in punerea in practica a acestui concept, a avut-o Ana Niculae, designerul principal al acestui proiect, prin flerul inventiv in ceea ce priveste alegerea materialelor si a modului lor de folosire.

O alta dificultate a fost legata de alegerea fotografiilor. Pe parcursul protestelor, au fost intr-adevar cativa oameni care s-au ocupat de fotografie, dar de cele mai multe ori, fiecare protestatar si-a scos telefonul din buzunar si a documentat ce a putut. A fost tare greu sa ne intoarcem in timp ca sa spun asa, si sa stabilim exact ce apartine cui. Si a trebuit sa facem acest lucru preventiv, pentru a evita orice probleme de copyright in viitor. Dupa ce am reusit sa atribuim cea mai mare parte a fotografiilor, am trecut la selectia initiala, care ne-a adus cam pe la 200 de poze….in sfarsit, sa scurtez povestea, a durat ceva timp pana am reusit sa selectam imaginile care se potrivesc cel mai bine conceptului pe care il aveam in minte. Am stat cu Ana cateva ore bune negociind fiecare poza in parte.

Acum, din punct de vedere institutional, va dati seama ca sunt foarte multe usi de deschis si de inchis, dar si multe camere si coridoare de trecut pentru a asigura aprobarea unui eveniment cu tema politica la o universitate asa de mare cum este Universitatea din Toronto. De la fursecurile servite, la cerintele de securitate si regulile de prevenire a incendiilor, textul posterului de publicitate, etc.etc… totul a trebuit discutat in amanunt. Dar, am avut sprijinul Decanului Asociat al Facultatii de Asistenta Sociala, Dr. Charmaine Williams care ne-a ghidat prevazator in timpul procesului de organizare.

Epoch Times: Ati absolvit Facultatea de Stiinte Politice la Sibiu, iar acum va finalizati studiile de doctorat in Asistenta Sociala la Universitatea din Toronto. Cum se raporteaza notiunea de asistenta sociala la tematica expusa?

RB: De fapt, sunt nascuta la Focsani, dar am copilarit la Bistrita, dupa care am ajuns la Sibiu.

Asistenta sociala se leaga foarte bine cu scopul acestei expozitii. Asistenta sociala, ca si disciplina, este de fapt bifurcata pe doua elemente: practica la nivel micro (individual, clinic, de psihanaliza) si practica macro (societala, de politici sociale, angajament comunitar, si in larg, pe politici publice).

Evident, United We Save se leaga de a doua componenta mentionata… pentu ca intr-adevar, aceste proteste au oprit ceea ce ar fi putut fi foarte usor transformat intr-o politica publica de facilitare a proiectului GBU, daca legea minelor ar fi trecut. Si toti stim deja ce efecte detrimentale ar fi avut acest proiect asupra comunitatii si a locuitorilor din zona Rosiei Montane.

Plus, un principiu central al asistentei sociale este notiunea de justitie sociala. Si ce poate fi mai mult legat de justitie sociala decat mobilizarea globala a sutelor si miilor de oameni impotriva unui proiect corporatist de exploatatie, a carui logica se deplaseaza invers, chiar impotriva oamenilor pe care ar trebui sa ii serveasca?

Epoch Times: Cum este primita expozitia de public?

RB: Expozitia s-a dovedit foarte populara in mediul academic, as putea spune chiar deasupra asteptarilor noastre. Am primit mailuri de la profesori seniori, personalul administrativ, precum si Decanul Asociat al Facultatii, cu mesaje de felicitare legate de estetica si conceptul instalatiei. Plus, Shift Magazine, revista Facultatii de Arte, Arhitectura si Design din cadrul Universitatii din Toronto, va publica un articol despre expozitie precum si o fotografie alb si negru luata la unul dintre protestele noastre initiale din Septembrie. Am inteles ca articolul va fi publicat in luna Aprilie, 2014.

Despre autoarea conceptului

Raluca Bejan este doctoranta in domeniul asistentei sociale in cadrul Universitatii din Toronto, unde studiaza ideile epistemologice cu privire la integrarea imigrantilor pe piata de munca canadiana. Ea a absolvit Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii Lucian Blaga, Sibiu, Romania, si are de asemenea un Master in Asistenta Sociala obtinut la Universitatea din Toronto. Raluca detine pozitii de stagiu de cercetare la Universitatea din Toronto, Universitatea Lakehead, Institutul de Planificare Sociala din Toronto si organizatia comunitara Tineretul pentru Asistarea Tineretului. Este translator la European Graduate School. Lucrarile ei academice au fost publicate in reviste de specialitate, inclusiv Canadian Ethnic Studies, Canadian Journal for Social Research, Transnational Social Review and McGill Sociological Review. Raluca preda un curs de Masterat pe politici sociale in contextul Canadian la Universitatea din Toronto.

Despre designeri:

Ana Niculae

Nascuta si crescuta in Bucuresti, Romania, Ana Niculae este proprietarul companiei Imperfect Indulgence, care a fost lansata la inceputul anului 2008, in Toronto, Canada. Ea este fiica a doi artisti vizuali si grafic designeri care au inzestrat-o cu un mediu creativ pentru promovarea unei lumi aparte de culori, forme si texturi in domeniile de arta si design. Acestea, la randul lor, i-au extins abilitatile in desen, pictura, sculptura, si mestesuguri. Ana este absolventa a Facultatii de Teatru si Film, I.L. Caragiale din cadrul Universitatii Bucuresti, unde a avut ocazia de a intelege mai mult din istoria de elemente estetice care au creat societatea de astazi. O cariera in accesoriu si design vestimentar a fost iminenta, deoarece combina toate aceste valori cu interpretari estetice de forma si structura, precum si dragostea pentru mestesugurile traditionale.

Teofan Gavriliu

Teofan este un designer tanar, nascut la Focsani, Romania, care s-a stabilit in Canada acum 6 ani si care momentan studiaza la Ontario College of Art and Design in Toronto (anul II). Teofan a studiat la liceul Spiru Haret din Bucuresti si a inceput sa lucreze in Grafic Design cu un an inainte de a-si incepe studiile universitare. Designul este pasiunea lui si este foarte bucuros ca a putut face parte din acest proiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *