Comisia Europeana isi intensifica actiunile de sprijin pentru municipalitati printr-un nou „pachet de mobilitate urbana” adoptat in decembrie. El va consolida schimbul de bune practici, va oferi sprijin financiar specific si va investi in cercetare si dezvoltare. In plus, incurajeaza dezvoltarea unor „planuri de mobilitate urbana sustenabila” pentru a stimula trecerea la un transport mai curat si mai sustenabil in zonele urbane.
Orasele gazduiesc peste 70% din populatia UE si reprezinta aproximativ 85% din PIB-ul Uniunii. Cele mai multe calatorii incep si se termina in orase. In numeroase zone urbane insa cererea tot mai mare de mobilitate urbana a creat o situatie nesustenabila: congestionare grava, calitate proasta a aerului, poluare sonora si niveluri ridicate de emisii de CO2. Congestionarea urbana pune in pericol obiectivele UE de realizare a unui sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor.
Un nou sondaj Eurobarometru arata ca cetatenii europeni sunt preocupati de efectele negative ale mobilitatii urbane si multi dintre acestia sunt pesimisti in legatura cu perspectivele de imbunatatire a mobilitatii in orasele lor. O larga majoritate considera ca fiind probleme grave congestionarea (76%), calitatea aerului (81%) si accidentele (73%). Mai putin de un sfert dintre acestia sunt de parere ca situatia se va imbunatati in viitor (24%), iar cei mai multi cred ca va ramane aceeasi (35%) sau se va inrautati (37%).
Comisarul Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei responsabil cu mobilitatea si transporturile, a declarat: „Abordarea problemelor legate de mobilitatea urbana este una dintre cele mai mari provocari ale sectorului transporturilor din zilele noastre. Prin actiuni coordonate putem avea mai multi sorti de izbanda. Autoritatile locale sunt principalii factori de decizie. Acestea sunt cele mai in masura sa ia decizii importante la nivel local, dar ar trebui sa beneficieze de sprijin de la nivel national si de la nivelul UE.”
Prin pachetul privind mobilitatea urbana, Comisia isi consolideaza masurile de sprijin in urmatoarele domenii:
◾ Impartasirea experientelor si valorificarea bunelor practici: Comisia va institui in 2014 o platforma europeana pentru planurile de mobilitate urbana sustenabila. Aceasta platforma va ajuta orasele, expertii in planificare urbana si partile interesate sa elaboreze planuri pentru o mobilitate urbana mai fluida si mai ecologica;
◾ Asigurarea unui sprijin financiar specific: Prin intermediul fondurilor structurale si de investitii europene, UE va continua sa sprijine proiectele de transport urban, in special in regiunile mai putin dezvoltate ale UE;
◾ Cercetare si inovare: Initiativa Civitas 2020 din cadrul initiativei Orizont 2020 va permite oraselor, intreprinderilor, mediului academic si celorlalti parteneri sa dezvolte si sa testeze noi abordari pentru mobilitatea urbana. Prima cerere de propuneri a fost publicata la 11 decembrie (MEMO/13/1131). Bugetul estimat pentru 2014 si 2015 este de 106,5 milioane EUR. Civitas 2020 este completata de parteneriatul european pentru inovare „Orase si comunitati inteligente” (200 de milioane EUR pentru 2014 si 2015) si de activitatile din cadrul initiativei „vehicule ecologice” (159 de milioane EUR pentru 2014 si 2015);
◾ Statele membre implicate: Comisia invita statele membre sa creeze conditii propice pentru ca orasele sa elaboreze si sa isi implementeze planurile de mobilitate urbana sustenabila;
◾ Cooperarea: Comisia formuleaza recomandari specifice pentru actiuni coordonate intre toate nivelurile de guvernare, precum si intre sectorul public si cel privat in patru domenii: logistica urbana, reglementarea accesului la zonele urbane, implementarea unor solutii bazate pe sisteme de transport inteligente (STI), siguranta rutiera in mediul urban.