Dupa ce a trecut prin valuri interminabile de zapada, Romania ar trebui sa caute solutii pentru curatarea soselelor.
La fel de adevarat este ca putem imprumuta metodele nordicilor. Acestia isi incalzesc drumurile cu apa termala, sau chiar pe baza de curent electric.
Aceasta este clorura de calciu folosita in prezent pe drumurile Romaniei. Partea buna: costa numai 2.000 de lei pe tona. Partea proasta: nu topeste zapada la -15 grade. In plus, distruge asfaltul sau caroseriile masinilor.
In schimb, acest lichid pe baza de glicerina nu provoaca stricaciuni si topeste tot pana la -32 de grade.
Iata un test. Gheata stropita cu aceasta substanta se faramiteaza sub rotile masinii in numai 5 minute.
Unii folosesc chiar si o solutie facuta din sfecla, care costa 2.300 de lei tona.
Din nordul Europei vine o alta idee: incalzirea autostrazilor. Investitia pe un kilometru este de 60.000 de euro, iar consumul ajunge intr-o iarna la 14.000 de euro. In prezent, platim pentru deszapezirea unui singur kilometru in jur de 6.000 de euro.
Eficienta acestei solutii se poate vedea cu ochiul liber. De pilda, toata aceasta zapada trebuia sa fie acum pe panta, insa s-a topit de la primii fulgi. Asta pentru ca sistemul are senzori de temperatura, umiditate si porneste odata cu ninsoarea.
Inainte de orice, Ministrul Transporturilor spune ca asteapta rezultatele unui control. Compania Nationala de Drumuri a solicitat Curtii de Conturi sa verifice toate contractele de intretinere, fie pe timp de vara, fie pe timp de iarna.