Autoritatile locale vor inaugura, saptamana viitoare, la Glina, o noua etapa din construirea statiei de epurare a Bucurestiului. In comuna ilfoveana vor fi procesate si dejectiile care curg prin canalizarea de sub raul Dambovita. Astfel, malul va fi transformat in gaz metan.
Timp de patru ani de zile, cu intreruperi periodice, autoritatile au incercat sa termine cel mai mare proiect de mediu din Capitala, inceput pe acte chiar de Ceausescu.
Pe Aceeasi Tema
Bilant la trei ani de mandat. Vezi aici cu ce proiecte se lauda primarul Capitalei, Sorin Oprescu
VIDEO Canalizarea, groapa de gunoi a bucurestenilor
Este vorba despre statia de epurare, situata la cativa pasi de firma de ardere a deseurilor Protan, in localitatea Glina, la periferia Bucurestiului. Aici sunt cinci bazine de decantare, in care va fi purificata si transformata in gaz metan toata apa murdara care vine din capitala Romaniei.
Prima linie tehnologica a fost incheiata, lucrarile fiind executate de catre o firma greceasca, „Aktor Athena“, trecandu-se la finalul lui 2010 la perioada de probe tehnologice.
Daca pana in primavara doar o mana de muncitori populau zona de lucru in care se afla statia, ieri a fost dat in folosinta un sediu cat un hipermarket pentru birourile specialistilor care vor supraveghea si vor tine sub control bazinele. Testul cel mai greu, spun ei, va fi insa acela de a rezista mirosului greu care provine de la compania Protan, aflata in vecinatate.
Insule din gunoi, in canalizarea de sub Dambovita
Compania de tratare si distributie a apei in Bucuresti, Apa Nova, s-a angajat prin contractul semnat cu Primaria Capitalei sa intretina si sa modernizeze caseta de colectare a apelor uzate. Planul de investitii, in valoare de 39.270.000 euro, este desfasurat pe o durata de trei ani.
„Aici se produce deja gaz metan din reziduri. Acum, de la 1 iulie, urmeaza sa receptionam mai multa materie si deci sa producem si mai mult“, ne-a declarat un reprezentant Apa Nova, firma care de altfel se ingrijeste de caseta colectoare si care si-a deschis un birou de supraveghere chiar langa bazine.
Aceasta canalizare se intinde pe o suprafata de 18 kilometri in plan si de 45 de kilometri in desfasurare, iar capacitatea actuala de preluare a apelor uzate este de sub 50%.
Fiindca nu a fost curatata niciodata in cei 25 de ani de cand a fost data in functiune, „Dambovita subterana“ a dezvoltat adevarate micro-straturi geologice, s-au dezvoltat aluviuni atat de mari incat pe intreg traseul canalizarii au rasarit 25 de insule de consistenta ferma.
Lucrari fara toate autorizatiile
Toate aceste reziduri si dejectii vor fi insa folosite pentru a produce gaz metan. „Practic, se transporta apa murdara colectata din sistemul de canalizare al Bucurestiului, provenita din 12 colectoare principale si 11 colectoare secundare, pana aici, la statia de epurare, unde malul organic este transformat in gaz metan“, ne-a explicat Epsica Chiru, reprezentantul oficial al companiei Apa Nova.
Primarul General al Capitalei, Sorin Oprescu, a explicat in cadrul conferintei in care si-a prezentat raportul de activitate ca statia de epurare s-a terminat mai mult cu chiu cu vai.
„S-a reusit accelerarea sistemului de plati prin introducerea unui mecanism mai eficient, reusindu-se astfel diminuarea duratei de plata efectiva a fondurilor ISPA“, a precizat edilul. De asemenea, s-au intreprins si demersurile necesare obtinerii in termen a tuturor avizelor si autorizatiilor necesare care tineau lucrarile in loc.
Singura capitala din UE fara statie de epurare
Bucurestiul este cunoscut ca singura capitala europeana care nu-si epureaza apele reziduale.
Datele Administratiei Nationale „Apele Romane“ arata ca in 2007 a fost evacuat in Dambovita un volum de circa 370.000 metri cubi de ape uzate in care au fost identificate peste 25.000 de tone de sulfati, o tona de cianuri si 500 de tone de detergenti.
Fostul viceprimar al Capitalei, Razvan Murgeanu, spunea anul trecut ca Dambovita este un rau mort, iar durata medie de refacere a circuitului trofic este de circa 25 de ani.
Se transporta apa murdara colectata din sistemul de canalizare al Bucurestiului pana la statia de epurare, unde malul organic este transformat in gaz metan