Taxele de mediu incing razboiul dintre producatorii de masini, importatorii de autoturisme second-hand si autoritatile din unele state UE.

Si ultima varianta a taxei pentru prima inmatriculare propusa de guvernul roman va ajunge saptamana aceasta pe masa Comisiei Europene. Oficialii executivului sustin ca aceasta are mult mai multe sanse sa fie acceptata de forul european, datorita faptului ca va fi calculata in functie de emisiile de noxe, iar in prezent in CE se discuta limitarea emisiilor in cazul tuturor masinilor. Limita ar putea ajunge, in patru-cinci ani, la 120 de grame de CO2 pe kilometru, pentru orice masina noua.

Potrivit noii formule de calcul, taxa pentru masinile euro 4 va creste proportional cu valoarea emisiilor de dioxid de carbon si va scadea pentru cele mai vechi, proportional cu durata de viata a autoturismului.

Modele comunitare

Taxe de mediu similare, bazate pe cota de emisii, exista in majoritatea statelor membre UE, fie sub forma de taxe de posesie, colectate anual, fie sub forma taxelor de inmatriculare.

Principalii avantajati de taxele de inmatriculare sunt producatorii de masini noi, insa si acestia vor fi afectati de reglementari prin care UE le va impune sa nu mai produca masini cu un volum mare de emisii.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, taxa de inmatriculare poate ajunge acum la peste 100% din valoarea masinii in Danemarca, iar in Grecia – chiar pana la 385%, pentru autoturismele vechi fara catalizator. Franta sau Marea Britanie aplica sisteme de impozitare anuala.

>
Germania. Berlinul percepe o taxa de inmatriculare de aproximativ 25 de euro, dar taxa anuala de posesie ajunge pana la 1.000 de euro pentru masinile non-Euro. In ultimele luni, in tot mai multe orase sunt introduse limitari in ce priveste accesul masinilor in functie de cota de poluare. Doar masinile ce detin o rovinieta verde, al carei pret anual este de 5-10 euro, pot intra in centrul oraselor. Masura ii dezavantajeaza pe producatorii nemti de autoturisme puternice. In plus, guvernul german a impus un impozit anual pe emisii si vrea sa reduca cantitatea de CO2 produsa in trafic cu 33,6 milioane de tone.

>
Olanda. Taxa de inmatriculare poate ajunge la 25-35% din pretul masinii, iar cea de posesie variaza de la 72 la 3.500 de euro, in functie de emisii si de vechimea masnii.

>
Finlanda. De la 1 ianuarie 2008, taxa de inmatriculare a autovehiculelor se calculeaza in functie de pretul de piata al automobilului si in functie de emisiile de CO2. Autovehiculele ce emit peste 60 g CO2/km (aici se incadreaza aproape toate autovehiculele, cu exceptia celor bio) sunt taxate cu zece procente din pretul de piata plus 0,1 procente pentru fiecare gram de CO2 peste limita de 60 grame. Autoritatile finlandeze se gandesc sa aplice, din 2010, o taxa de 60 de euro pentru automobilele cu emisii de CO2 intre 120 si 139 g/km, iar cele care emit intre 140 si 159 g/km vor fi supuse unei taxe anuale de 80 euro.

>
Portugalia. Calculeaza taxa unica de inmatriculare pentru autovehiculele noi si taxa anuala pe autovehicule pe baza capacitatii motorului autovehiculului si a emisiilor de CO2.

Sursa: Evenimentul zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here