Taxa auto revine, intr-o noua formula. Dupa cinci ani in care a tot fost schimbata, Guvernul pregateste o noua varianta a taxei de prima inmatriculare, mai mica decat cea de acum. Noua taxa va fi la acelasi nivel si pentru masinile noi si pentru cele la mana a doua, si va fi calculata in functie de emisiile de dioxid de carbon ale motorului.
Nici nu a preluat bine noul mandat de Ministru al Mediului si Rovana Plumb se implica in eterna problema a taxei de poluare auto. Dupa cum era de asteptat, se pregateste inca o formula de calcul.
Acum a venit randul Rovanei Plumb, care a declarat in cadrul unei emisiuni televizate ca are in plan reintroducerea taxei de poluare, a carei colectare, din spusele ei, nu a mai avut loc de la inceputului anului.
Aceasta declaratie poate fi oricand trecuta in dreptul multiplelor balbe ale Guvernului Ponta, deoarece taxa de prima inmatriculare a adus in continuare bani la buget in acest an. Ce a fost suspendata a fost prevederea legata de taxarea masinilor inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007. Restul masinilor noi si second-hand aflate la prima inmatriculare in 2012 in Romania au platit taxa de poluare ca in fiecare an de la introducerea ei.
Rovana Plumb a precizat ca exista sanse ca noua taxa de poluare sa fie redefinita sub forma unui impozit anual calculat in functie de nivelul de emisii corespunzator fiecarui automobil, asa cum este in multe tari europene. Aceasta noua strategie ar putea pune mari probleme tuturor soferilor cu masini vechi deja inmatriculate.
Ramane de vazut cum va evolua celebra taxa de poluare, dar sunt sanse slabe sa primim in sfarsit o formula coerenta si corecta, cu atat mai putin din partea unui Ministru care nu pare a sti ce se intampla in propria „curte”.
Prima varianta a taxei auto a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Se aplica doar masinilor second-hand aduse din afara si se calcula in functie de capacitatea cilindrica a autovehiculului, norma de poluare si vechimea acestuia.
Comisia Europeana a considerat insa taxa ca fiind discriminatorie, iar autoritatile de la Bucuresti au fost nevoite sa o schimbe.
Noua varianta, aprobata in aprilie 2008, se aplica si masinilor noi, dar scadea ca valoare pentru cele vechi.
In 2007, taxa de prima inmatriculare pentru o masina mai veche de 10 ani, cu motor de 2 litri si norma de poluare euro 3 ajungea la peste 1.700 de euro. Un an mai tarziu, pentru acelasi tip de masina taxa scadea la 700 de euro.
In a doua parte a lui 2008 s-a renuntat la taxa pentru masinile noi cu motorizare Euro 4, dar s-a decis triplarea taxei de poluare la achizitionarea vehiculelor second-hand de import. A urmat un val de proteste in toata tara, pentru ca taxa de inmatriculare depasea in unele cazuri valoarea masinilor.
Din cauza schimbarilor din scurt facute de Guvern, angajatii de la ghiseele Fiscului nu mai stiau ce formule de calcul sa aplice, iar incidentele cresteau pe masura ce soferii isi pierdeau rabdarea.
La doar cateva saptamani de la triplarea taxei, Guvernul a revenit la forma din 2008. Cele mai mici taxe erau de aproximativ 200 de euro pentru masinile second-hand mai noi, dar ajungeau si la 15 mii de euro, in cazul masinilor foarte vechi si cu motoare mari.
In 2011, apar ultimele modificari si o noua clauza: taxa de poluare scade cu pana la 25%, dar este platita si de cei cu masinile inscrise in tara inainte de 2007, la revanzare.
Mii de procese au fost intentate statului. Soferii au luat cu asalt salile de judecata pentru a cere sa le fie returnata diferenta dintre taxa uriasa platita in 2008 si varianta aflata in vigoare.
La inceputul anului, Guvern Boc anunta suspendarea taxei auto in acest an si scutirea de la plata taxei pentru cei care cumpara astfel de masini anul acesta. Guvernul Ponta are in plan acum o alta varianta de taxare a proprietarilor de masini.