Taxa de mediu sau de poluare a instantelor?

    Transporturile rutiere otr?vesc aerul din jude?ul Suceava
    Taxa de mediu sau de poluare a instantelor?

    Un grup de lucru analizeaza la nivelul ministerelor Finantelor si Mediului variantele pentru noul sistem de taxare – taxa de mediu -, care sa incurajeze achizitionarea masinilor noi si nepoluante
    Pe rolul instantelor exista deja aproximativ 80.000 dosare deschise in 2011-2012. Guvernul este obligat sa restituie aproximativ 400 mil. euro
    Diferitele forme de taxare au generat nemultumiri la nivelul Comisiei Europene si o decizie a Curtii de Justitie impotriva Romaniei

    Niciuna dintre variantele taxei de prima inmatriculare (sau de poluare sau de mediu – cum a fost sau s-a propus a fi numita) nu a fost in concordanta cu directivele Uniunii Europene, motiv pentru care oficialii nostri s-au gandit sa mai scoata una. Probabil pentru a evita declansarea unei noi proceduri de infringement sau, pur si simplu, de a se eschiva de la returnarea sutelor de milioane de euro catre cei care au platit-o si o cer inapoi, bazandu-se pe decizia Curtii Europene de Justitie… Intrebarea care apare insa in mod firesc pe buzele tuturor este „cat de legala va fi aceasta?”.
    Considerata rand pe rand discriminatorie sau ca incalca dreptul la libera circulatie a marfurilor in interiorul Uniunii, taxa a fost periodic modificata si chiar amanata in incercarea de a se gasi „solutii viabile” de aplicare a acesteia.
    Ultimul anunt ii apartine premierului Victor Ponta, potrivit caruia sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat incepand cu anul viitor, prin inlocuirea actualei taxe de prima inmatriculare cu o taxa de mediu, calculata in functie de nivelul de poluare, dar care sa nu fie mai mare decat pretul autoturismului. „Din pacate, modul in care a fost reglementata taxa de prima inmatriculare nu a fost o taxa de protectie a mediului, asa cum ar fi trebuit, si a fost construita de fiecare data gresit, in asa fel incat am fost sanctionati si de Comisia Europeana, iar lucrul cel mai grav este ca oamenii au platit sume pe care nu trebuia sa le plateasca, se duc in instanta, castiga procese si statul trebuie sa dea banii inapoi. Pentru bugetul pe 2013, trebuie sa venim cu o taxa de mediu, nu de prima inmatriculare, care sa stabileasca niste standarde de bun-simt – nu poti sa ceri o taxa mai scumpa decat autoturismul”, a spus Ponta, citat de Mediafax.
    Premierul a anuntat ca un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finantelor si Mediului analizeaza variantele pentru noul sistem de taxare, menit sa incurajeze achizitionarea masinilor noi si nepoluante. „Va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel incat noua taxa sa fie introdusa de la 1 ianuarie 2013. Un singur lucru stiu: cum a fost pana acum nu putem merge mai departe, pentru ca ne-a sanctionat si Comisia Europeana si au castigat oamenii procesele si trebuie sa le dam banii inapoi”, a adaugat Ponta.

    Intalnire de gradul zero la Palatul Victoria

    In urma cu 10 zile, la 12 octombrie, premierul Victor Ponta s-a intalnit la Palatul Victoria cu reprezentantii producatorilor auto din Romania, printre subiectele discutate numarandu-se si taxa de prima inmatriculare.
    In prezenta reprezentantilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania (Gabriel Sicoe, Vicepresedinte APIA si Secretar General Dacia-Renault, Thomas Dubruel, Director General al Renault Commercial Roumanie, Zoltan Brassai, Director General Ford Romania si Marius Tudor, Secretar General al APIA), a ministrului Finantelor, Florin Georgescu, si a secretarului de stat in Ministerul Mediului, Mugurel Cozmanciuc au fost discutate masuri de stimulare a vanzarii de autoturisme noi pe piata din Romania, atat din productia interna cat si din import, printre care identificarea de solutii pentru taxa auto si continuarea si imbunatatirea programului RABLA.
    Atunci, primul-ministru Victor Ponta a subliniat importanta innoirii parcului auto din Romania atat pentru protectia mediului cat si pentru cresterea gradului de siguranta al conducatorilor auto. Totodata, el a reiterat angajamentul Guvernului roman de a sprijini activitatea de productie a celor doi producatori prezenti in Romania, Dacia-Renault si Ford Romania.

    Patru ani de la prima taxare

    Taxa auto a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori. Astfel, in 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%.
    In luna ianuarie, Guvernul a decis insa ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul anului viitor, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.
    In ordonanta de suspendare a taxei auto de prima vanzare se arata ca, prin aceasta masura, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentand veniturile care ar fi fost obtinute prin impunerea la plata a tuturor autovehiculelor inmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O alta pierdere de venituri, estimata la 240 milioane lei, era indicata din reducerea valorii taxei auto cu pana la 25%.
    Taxa de prima vanzare trebuia perceputa cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa de poluare.

    Guvernul are de restituit 400 mil. euro

    In vara acestui an, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat ca taxa de prima inmatriculare auto este in analiza pe baza normelor europene, dar mesajul sau catre grupul tehnic a fost ca trebuie sa se tina cont de faptul ca in Romania sunt sase milioane de oameni in pragul saraciei si trebuie sa fie sprijiniti.
    Rovana Plumb a precizat ca a avut trei intalniri de lucru privind taxa de prima inmatriculare. Ministrul a precizat ca din grupul de lucru fac parte reprezentanti din Ministerul Economiei, Ministerul de Finante, Ministerul Transporturilor, Registrul Auto Roman si Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura. „Deocamdata doar analizam, dar mesajul dat colegilor din grupul tehnic este ca trebuie sa tina cont ca in Romania sunt sase milioane de oameni care sunt in pragul saraciei si trebuie sa venim in sprijinul lor”, a spus ministrul Mediului.
    La randul sau, premierul Ponta declara atunci ca Guvernul va trebui sa adopte un act normativ prin care sa fie restituita taxa auto incasata ilegal, eliberand astfel instantele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.
    Pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise in 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto. Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 milioane euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv.

    Amanata pana in 2013

    In urma cu doua saptamani, Camera Deputatilor a aprobat Ordonanta de Urgenta 1/ 2012 care vizeaza amanarea pana la 1 ianuarie 2013 a datei de la care devine obligatorie aplicarea taxei auto.
    Ordonanta initiata de Guvernul Boc prevede amanarea datei de la care devine obligatorie aplicarea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost aplicata taxa speciala pentru autoturisme sau taxa de poluare pentru autovehicule.
    Amanarea opereaza de la intrarea in vigoare a acestei ordonante, din februarie 2012 si pana la 31 decembrie 2012.
    Ordonanta reglementeaza si situatia persoanelor care au achitat taxa pentru transcrierea dreptului de proprietate a autovehiculului. In acest caz, contribuabilii se pot adresa organelor abilitate pentru restituirea taxei platite, conform Ordonantei 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
    Senatul a adoptat anterior, tacit, ordonanta, iar comisiile de industrii si buget ale Camerei au avizat-o favorabil.

    Un singur voucher pentru programul „Rabla”?

    Pe de alta parte, Guvernul ar putea limita numarul tichetelor acordate in schimbul casarii masinilor vechi la un singur astfel de voucher, fata de trei tichete acordate in prezent, care sa poata fi folosit numai de catre proprietarul masinii scoase din uz, nu si de catre intermediar, a declarat premierul Victor Ponta.
    „Programul „Rabla” este unul bun, singurul lucru pe care trebuie sa-l studiem este acela ca doar Romania a permis cumularea tichetelor. In Franta, in Germania si in alte tari, proprietarul masinii care se caseaza are un tichet pe care il foloseste pentru a-si cumpara o masina noua. In Romania, s-a dezvoltat in ultima perioada un fel de piata neagra a tichetelor si se cumuleaza, ori aici lucrurile trebuie indreptate. Din punctul meu de vedere, ar trebui sa fie un singur tichet, iar aceasta facilitate sa fie pentru cel care isi caseaza masina, nu pentru cel care o tranzactioneaza, pentru ca este un fel de bursa ilegala a tichetelor, nereglementata si neimpozitata”, a spus Ponta.
    Programul guvernamental de casare a masinilor uzate, denumit programul „Rabla”, permite proprietarilor cu masini mai vechi de zece ani sa duca autovehiculul la casat, primind in schimb trei vouchere in suma de cate 3.800 lei.
    Proprietarii de tichete fie le pot folosi la cumpararea unei masini noi, fie le pot vinde pe piata libera.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *