SCHIMBARI. Chiar si produsele fast-food pot fi preparate cu tehnici alternative
In alegerea alimentelor, consumatorul stie foarte putine despre necesitatile sale organice si, in schimb, este captat in mare masura de dorintele si placerile pe care i le confera produsul alimentar. Asa cum aprecia profesorul Rodica Segal, calitatile senzoriale, in special cele olfactive, influenteaza hotaritor apetitul si, in felul acesta, intervin in organizarea alimentatiei.

Bugetul de timp al consumatorului contemporan este din ce in ce mai limitat. Astfel, el prefera aprovizionarea in avans cu alimente procesate, dorind ca, in acelasi timp, caracteristicile senzoriale si nutritionale ale alimentelor achizitionate sa se pastreze cit mai mult timp. Din pacate, aceasta atitudine are consecinte dramatice asupra sanatatii publice si a mediului.

CONJUNCTURA. Comoditatea oferita de gama sortimentala extrem de mare a produselor alimentare a fost posibila datorita utilizarii aditivilor alimentari si a procedeelor clasice de conservare: tratamente termice (pasteurizare, sterilizare, UHT), deshidratare, refrigerare, congelare, sarare, afumare. Problema ridicata de tehnologiile clasice este aceea a se aprecia corect pretul platit din punct de vedere nutritiv pentru a asigura calitatile dorite. Datorita faptului ca s-a constatat o diferenta neta intre “prospetimea de gradina” si “prospetimea de pe raft””, in ultimii ani, preocuparile oamenilor de stiinta, dar si ale comerciantilor s-au focalizat asupra tehnologiile moderne de obtinere a produselor alimentare.

POZITIV. In 1999, profesorul Cole aprecia ca forta motoare in gasirea noilor tehnici de procesare a reprezentat-o piata potentiala pentru alimente, cu caracteristici organoleptice si nutritionale foarte apropiate de cea a alimentelor neprocesate, dar cu un termen de valabilitate mult mai mare. Sondajele de opinie din tarile Uniunii Europene au demonstrat ca la selectia alimentelor criteriul de “aliment sanatos” are cea mai mare pondere. Se constata astfel ca incepe o noua era in nutritie, reflectata si prin modificarea atitudinii consumatorului, concretizata prin: reducerea interesului pentru substantele daunatoare, atentie fata de compusi care promoveaza sanatatea, convingerea ca printr-o atitudine corecta, inclusiv in nutritie, se poate evita cancerul etc.

Sursa: Jurnalul National

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.