Telemunca va fi noua normalitate, chiar și după criza COVID-19

În contextul amploarei și duratei pandemiei COVID-19, au existat numeroase întrebări cu privire la ceea ce (sau chiar unde) va fi locul de muncă în viitor, în special pentru persoanele care lucrează în cadrul companiilor cu sediul în birouri tradiționale. Va rămâne munca la distanță, telemunca, o variantă și după ce va trece criza sanitară? 

Munca la distanță reprezintă o oportunitate pentru întreprinderi de a-și schimba modul de a lucra în mod durabil și de a profita de beneficiile pe termen mediu și lung: mai puțin spațiu de birou, mai puțină navetă, mai puține călătorii de afaceri, pauze mai scurte și o concentrare mai mare pentru angajați. La scară mai mare, oferă companiilor și flexibilitatea de a face față evenimentelor neașteptate din viitor, similare crizei COVID-19. 

Munca la distanță ar putea reprezenta opțiunea preferată nu doar pentru companii, ci și pentru guvernele statelor și regiunilor. Potrivit BBC, guvernul Țării Galilor consideră că cel puțin o treime dintre angajați ar trebui să continue să lucreze de acasă, chiar și după încheierea crizei și ridicarea restricțiilor. Unul dintre argumente este că telemunca ar putea reprezenta o șansă de a diminua congestiile din trafic și poluarea. Ca parte a politicii de susținere a telemuncii, Executivul galez explorează ideea înființării unor hub-uri de lucru comunitare, amplasate la distanțe care pot fi parcurse pe jos sau cu bicicleta, și care să fie folosite de către entități publice și private.

Un studiu realizat recent de către cadre de la universitățile din Cardiff și Southampton a concluzionat că majoritatea angajaților care au lucrat de acasă au fost la fel de productivi, dacă nu chiar mai productivi, decât cei care au lucrat în birouri. Conform aceluiași studiu, nouă din 10 persoane care au lucrat de acasă în perioada carantinei ar prefera să continue să lucreze în același sistem. 

Provocări în implementarea muncii la distanță 

În această perioadă de pandemie, a devenit obligatoriu pentru companii să adopte munca la distanță, pentru a putea menține productivitatea. Există trei aspecte majore care ar putea afecta implementarea sistemului de telemuncă, potrivit unei analize Ernst & Young. În primul rând, implementarea trebuie să fie structurală. Companiile care adoptă sistemul fără a face schimbări structurale riscă o scădere a eficienței și frustrări din partea angajaților și altor părți interesate. Nu este suficient să furnizezi infrastructura și instrumentele; acestea sunt importante și necesare, însă pentru a implementa cu succes telemunca mai e nevoie de leadership, reguli clare și angajament real. 

În al doilea rând, sistemul de muncă la distanță solicită infrastructura adecvată. Companiile care erau obișnuite să gestioneze totul la nivel central trebuie să se reorganizeze. Aceasta implică schimbări de securitate în profunzime  și modificări structurale, care trebuie tratate cu seriozitate, mai ales având în vedere creșterea infracțiunilor cibernetice în Uniunea Europeană. Fiecare angajat trebuie să utilizeze instrumentele de lucru în cea mai mare siguranță. 

În al treilea rând, trebuie asigurat echilibrul dintre muncă și viața privată a angajaților. Intrând brusc în sistemul de muncă la distanță, angajații ar putea experimenta o confundare a limitelor dintre locul de muncă și viața personală. Aceasta nu afectează în mod obligatoriu productivitatea, dar poate amenința colaborarea și comunicarea, dacă problema nu este tratată de la început cu atenție. O abordare adecvată este, deci, să investești activ în starea de bine a angajatului. 

Resurse:

https://www.ey.com/en_be/covid-19/why-remote-working-will-be-the-new-normal-even-after-covid-19

https://eu.usatoday.com/story/tech/columnist/2020/09/07/zoom-work-from-home-future-office-after-coronavirus/5680284002/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *