Timbrul de Mediu 2013 a ajuns la forma finala! Iata aici noua lege care vine insa cu multe surprize fata de propunerea initiala care suna chiar bine, fata de taxa auto actuala. Cea mai mare surpriza NEPLACUTA pentru soferi este in cazul masinilor pe motorina, mai ales Euro 3, Euro 4 si Euro 5 care vor avea de platit sume duble fata de cele pe benzina, rezultand astfel taxe mult mai mari ca in prezent. Aceasta modificare din lege nu vine singura: masinile dotate cu filtru de particule nu sunt considerate a fi mai putin poluante!
CALCULEAZA TIMBRUL DE MEDIU PENTRU MASINA TA!
In formula noua de calcul a timbrului de mediu 2013 care va intra in vigoare luna viitoare intra de acum si un nou factor: tipul de carburant. Conform ministrului mediului, Rovana Plumb, masinile pe motorina emana si alt fel de noxe poluante, in afara de CO2. Fapt care duce la taxe mai mari. Insa, pana acum, taxa auto in general a tinut cont de motoarele diesel echipate cu filtru de particule. Pentru ca asa e normal: o masina diesel fara filtru polueaza mai mult, o masina diesel cu filtru polueaza mai putin. Dar noul timbru de mediu nu tine cont de filtrul de particule!
De exemplu, una dintre cele mai vandabile si dorite masini de pe piata este in continuare Volkswagen Golf IV. De altfel, sunt foarte multe astfel de masini in parcul auto national, fiind masini fiabile si bune, dar totodata accesibile.
Volkswagen Golf fabricat in 2003 – Euro 3, taxa finala va fi de 384 Euro pentru motorizarea de 1.4 benzina.
Volkswagen Golf fabricat in 2003 – Euro 3, taxa finala va fi de 2497 Euro pentru motorizarea de 1.9 motorina.
Volkswagen Golf fabricat in 2005 – Euro 4, taxa finala va fi de 792 Euro pentru motorizarea de 1.9 motorina.
Dacia Logan fabricat in 2006 – Euro 4, taxa finala va fi de 1376 Euro pentru motorizarea 1.5 dCi
Dacia Logan fabricat in 2006 – Euro 4, taxa finala va fi de 660 Euro pentru motorizarea 1.4 benzina
Daca pana acum, taxa auto tinea cont de masinile mai noi, special fabricate pentru a polua mai putin, datorita filtrului de particule, noul Timbru de Mediu este facut extrem de prost, punand in aceeasi oala atat masinile diesel vechi, fara filtru, cat si cele noi, dotate cu asa ceva. Este o scapare sau o greseala uriasa din partea celor care au redactat legea. Concluzia este ca cei care vor dori sa cumpere si sa inscrie pe numele lor o masina din categoria Euro 3 sau Euro 4, cu motorizare diesel, vor avea foarte mult de platit. In continuare, autoturismele non-Euro, Euro 1 si Euro 2 vor avea cele mai mici taxe.
Taxarea suplimentara pentru masinile diesel, fara a tine cont de filtrul de particule, se adauga rationamentului ilogic de a taxa putin masinile vechi, dupa discernamantul fara argumente cum ca sunt la finalul ciclului de viata si vor polua mai putin. Asta inseamna ca o masina Euro 5 care este mult mai nou, asadar va circula mult mai mult timp si va polua indelung, ar trebui sa aiba taxe si mai mari. Dar nu este asa deloc. Numai masinile din categoria mijlocie, adica E3 si E4 sunt persecutate si platesc cele mai mari taxe. De ce? Nimeni nu stie. Proiectul de lege va fi adoptat saptamana viitoare, iar noul Timbru de Mediu va intra in vigoare din martie 2013.