Profesorul de politica si legislatie medioambientala de la Universitatea Yale explica semnificatia ecoinovatiei. O strategie rentabila pentru firme, care va face o lume mai verde. Crestere, sustenabilitate si firma nu sunt concepte contradictorii.
Daniel Esty , profesor de politica si legislatie medioambientala la Universitate yale si autor in editia de Expomanagement de anul acesta, propune noi strategii pentru o lume mai verde.,,Viitorul este in firmele care reusesc sa ofere bunuri si servicii medioambientale , in partcular acelea care contribuie cu produse inovatoare.” asigura Esty. Consultant al sustenabilitatii , energiei si mediului ambiant pentru firme din toata lumea, Esty este expert in ecoinovatie.O formula de baza este ,, eficienta energetica , energia alternativa , reducerea de emisii si imbunatatirea productivitatii resurselor.”
-Se vorbeste astazi de amenintarile si consecintele schimbarii climatice , dar expertii nu coincid in ceea ce priveste importanta lui in viata noastra.Sunt sceptici si alarmisti.Dvs. unde va situati ?
-In ceea ce priveste schimbarile climatice , este un consens in cadrul comunitatii stiintifice internationale si , de fiecare data mai multi cercetatori cred ca-i vorba de o problema reala.Pentru a fi mai precisi , este dovedit stiintific ca efectul de sera este real.De asemenea , cunoastem cu un nivel inalt al fiabilitatii faptul ca nivelul gazelor cu efect de sera din atmosfera este mai crescut acum decat a fost in era preindustriala acum mai bine de 200 ani.
Stim , de asemenea , si ca incalzirea globala este numai o parte a problemei. Cresterea temperaturilor poate contribui la cresterea nivelului marii prin topirea ghetarilor.De asemenea poate provoca uragane si taifunuri.Exemple sunt ultimele dezastre din vechea Birmanie si New Orleans , devastate de uraganul Katrina acum 2 ani.
Pe de alta parte , se asteapta sa se produca o schimbare in precipitatii , care va provoca secete si inundatii , cu repercursiuni asupra agriculturii si in necesarul de apa. Fara dubiu , este important sa recunoastem ca nivelul previziunii asupra velocitatii , magnitudinii si distribuirii dezastrelor derivate din schimbarea climatica este deficitar.Fundamental este ca , desi exista un grad de incertitudine , avem suficiente cunostinte pentru a sti ca schimbarea climatica este o amenintare importanta pentru planeta , motiv pentru care se impune un raspuns imediat la nivel global.Fiind vorba de o problema stiintifica , niciodata nu vom fi siguri 100% , dar castigam siguranta cu timpul si , oricum , aceasta nu poate fi o scuza pentru a nu lua masuri imediate.
– Se spune ca firmele au o adevarat mina de aur provenita din noile politici ce pretind a fi respectuoase cu mediul inconjurator.Ecoinovatia are legatura cu acest lucru ?
– Firmele inteligente recunosc ca oferirea de solutii medioambientale poate fi rentabila.Acum ca pretul barilului a depasit 125 dolari , firmele trebuie sa cunoasca beneficiile dezvoltarii energetice. In acelasi timp , companiile care ofera tehnologii de reducere a necesitatilor energetice au posibilitatea de a obtine venituri mari. Aceleasi pe care le vor obtine firmele care descopera modalitatea de generare de electricitate cu costuri scazute , si folosesc o alternativa la combustibilii fosili. In masura in care societatea cere o scadere a poluarii atmosferice , a expunerii la agenti chimici , alimente mai sigure si o conservare a apei , vor reusi companiile care dispun de tehnologia care va ajuta la obtinerea acestor beneficii.Pe de alta parte , de fiecare data este mai evident faptul ca cheia progresului medioambiental este inovatia.Ecoinovatia reprezinta o oportunitate extraordinara.Viitorul este in companiile care reusesc sa ofere bunuri si servicii medioambientale , in particular cele care aduc produse inovatoare.
-Care-s principiile fundamentale ale inovatiei ce au de-a face cu ecologia ?
-Inovatia ecologica se bazeaza pe 4 aspecte fundamentale : eficienta energetica , energia alternativa, reducerea emisiilor si imbunatatirea productiviitatii resurselor.Un al cincilea aspect ar fi retinerea si inmagazinarea carbonului.Companiile incearca sa gaseasca forme rentabile de retinere a gazelor cu efect de sera si sa evite propagarea lor in atmosfera .
-Cum se poate compatibiliza adevarata ecoinovatie cu faptul ca , companiile se limiteaza la indeplinirea sarcinilor birocratice pentru asigurarea respectului mediului?
– Companiile inteligente nu mai gandesc la indeplinirea normativei de mediu , nici la costuri si gestiunea riscurilor.Liderii firmelor s-au indreptat catre potentialul avantajelor competitive in gestiunea solutiilor medioambientale fata de alte companii.Ecoavantajele pot proveni din taierea costurilor- mai ales enegretice – , reducerea riscurilor si beneficiile oferirii unui produs ce rezolva problemele medioambientale ale unui client.Companiile care incearca sa mentina o strategie birocratica traditionala nu au stiut sa se adapteze prezentului. Se impun masuri in firma in care sa predomine gandirea medioambientala sofisticata centrata in controlul contaminarii si gestiunii resurselor naturale.
– Valorile ecologice sunt un argument decisiv pentru captarea noilor generatii.Alaturand ecologia cu inovatia , este formula magica pentru atragerea noilor talente in noile organizatii ?
– Unele sectoare de populatie pfera o atentie deosebita aspectelor ecologice.De exemplu,femeile sunt mai constiente decat barbatii de actiunile relationate cu reducerae poluarii , limitarea schimbarii climatice si securitatea alimentelor si apa.Populatiile cu un nivel crescut de trai poate sa-si permita investirea in produse de o mai buna calitate medioambientala.Nici un sector de populatie nu ia mai in serios aceasta tema decat tinerii.Multi dintre ei evita sa cumpere produse ale firmelor ce nu-s alineate la standardele mediului si nu accepta sa lucreze intr-o companie care nu are o istorie medioambientala pozitiva.
Sursa : Ecoticias.com