Pana de curand, resursele naturale au fost mai mult decat suficiente pentru a satisface necesitatile omenirii. Cu toate acestea, Raportul Bianual O Planeta Vie realizat de WWF in 2006 a aratat cum se schimba acest aspect si ca oamenii consuma cu aproximativ 25% mai multe resurse naturale decat poate inlocui planeta. Potrivit Raportului, pana in 2050 vom avea nevoie de o cantitate de resurse naturale dubla fata de cea pe care o poate oferi astazi planeta noastra.
Saptamana trecuta, WWF (World Wide Fund for Nature) a dat startul celei de-a doua etape a „Scolii internationale dedicate protejarii mediului inconjurator”, proiect realizat in parteneriat cu Fundatia ERSTE. Sub numele „Scoli europene pentru o planeta vie – sa actionam impreuna pentru mediul inconjurator al Europei”, elevi si profesori din 10 tari europene au participat la evenimentul de lansare care a avut loc in Austria, si si-au prezentat ideile pentru proiectele dedicate conservarii naturii, alegand una din temele propuse de organizatori: amprenta ecologica si Dunarea. Din acest moment, elevii au tot anul scolar la dispozitie pentru a finaliza conceptele. „Anul trecut concursul a cuprins foarte multe activitati, precum campanii de tipul „elevii ii invata pe elevi”, piese de teatru, expozitii si evenimente de strada”, a declarat Ulrike Petschacher, coordonatorul programului de educatie de mediu din cadrul WWF Austria. „Asteptam cu nerabdare noile idei minunate pe care copiii ni le vor impartasi in aceasta a doua etapa”.
30 de echipe formate din cate un elev si un profesor, provenind din Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia si Ucraina au fost prezenti la evenimentul de lansare care a avut loc in parcul national Illmitz din regiunea Seewinkel, Austria. Romania a fost reprezentata de catre profesorii Dan Constantin Sandru din Bucuresti, Maria Magdalena Hodgyai din Hunedoara, George Caracas din Tulcea si Roxana Maria Pasca din Bucuresti.
Prin workshopuri si activitati in aer liber, expertii WWF au prezentat elevilor cu varste de la 12 la 17 ani, precum si profesorilor, cele doua teme ale concursului: „Dunarea – linia vietii Europei” si „Amprenta ecologica – Efecte globale ale consumului”.
„Subiectul care ne intereseaza in mod deosebit anul acesta este spiritul civic activ”, a declarat Petschacher. „Dorim sa le aratam copiilor ca au posibilitatea de a se implica, de a-si exprima opinia in public si de a-i motiva pe ceilalti sa actioneze. Si rolurile profesorilor se schimba anul acesta comparativ cu editia de anul trecut. Acestia ii vor sprijini pe copii doar in calitate de antrenori, in timp ce ideile de proiect si realizarea lor vor cadea in totalitate in sarcina copiilor”.
Evolutia proiectelor de conservare a naturii poate fi urmarita prin intermediul unui blog accesibil publicului larg. Aici copiii vor tine jurnale de proiect, vor posta fotografii si filmulete si vor impartasi experiente. Copiii, profesorii si oricine doreste pot vizita blogul si sunt invitati sa posteze comentarii despre fiecare activitate din proiect.
„Fundatia ERSTE sprijina initiativa „Scoli Europene pentru o Planeta Vie”, adaugand propriilor proiecte de educatie derulate in Europa centrala si de sud-est o initiativa ecologica, menita sa ii motiveze pe copii si adolescenti sa participe activ la protejarea mediului inconjurator”, a declarat Boris Marte, membru al Boardului Fundatiei ERSTE. A sprijini proiectele educationale inseamna a lua viitorul Europei in serios.
Proiectul „Scoli Europene pentru o Planeta Vie” a fost lansat anul acesta in august, cand WWF si Fundatia ERSTE au invitat scolile din cele 10 tari participante sa trimita, pana la data de 11 septembrie 2009, formularele de inscriere impreuna cu scrisori de intentie pentru a se califica la etapele urmatoare. Castigatorii primei etape au fost prezenti la evenimentul de lansare din parcul national Illmitz, Austria. Aici au participat, timp de o saptamana, la o serie de traininguri si activitati in aer liber menite sa ii ajute in conceperea proiectului pe care vor trebui sa il implementeze in scolile pe care le reprezinta, pana in mai 2010. Proiectul castigator va fi anuntat in cadrul evenimentului final ce va avea loc in iunie 2010, iar premiul consta intr-o tabara ecologica de o saptamana in Austria pentru elevii care au implementat proiectul.
Mai multe informatii pe blogul concursului www.foralivingplanet.rg