Lafarge foloseste gunoaiele italienilor pe post de combustibil pentru producerea cimentului in Romania

Lafarge cimenteaza Romania cu gunoaiele italienilor

Deseurile sunt folosite pe post de combustibil alternativ 
Medgidia. Ianuarie 2013. Inceputul de an i-a facut pe oamenii din oras sa faca reclamatii peste reclamatii la toate institutiile de protectie a mediului pentru ca nu mai suportau mirosul intepator de gunoi degajat din zona danelor 19 si 20 ale Portului Medgidia. Pe 8 ianuarie o echipa formata din comisarii Garzii de Mediu, inspectorii Corpului de Control al ministrului Mediului, flancati de reprezentantii Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, a ajuns la Medgidia. Nu mica le-a fost mirarea cand au vazut tonele de deseuri importate din Italia pentru a fi folosite pe post de combustibil in procesul de fabricare a cimentului de catre compania Lafarge Ciment.

Dupa un control care a durat patru zile, echipa de comisari a decis sa amendeze compania Lafarge cu suma de 40.000 lei pentru ca nu a inregistrat in rapoartele privind deseurile receptionate si valorificate ­ deseurile ramase din transportul naval anterior celui din 29 decembrie. O alta socitate din cadrul grupului Lafarge a fost amendata cu 100.000 lei pentru ca nu a respectat autorizatia de mediu. “Deseurile provenite din acest transport nu au fost valorificate deoarece cuptorul de clincher al societatii si-a intrerupt activitatea la 21.11.2012, pentru reparatii capitale”, sustin comisarii Garzii de Mediu.
Pentru ca in Italia a intrat in vigoare o lege care prevede reducerea cantitatii de deseuri care poate fi incinerata. Practic, italienii au scapat de deseuri pe ultima suta de metri.

Pericol public?!
Deseurile sosite pentru Lafarge in danele Portului Medgidia au fost depozitate in spatii necorespunzatoare, in conditii care nu asigurau reducerea riscului pentru sanatatea si mediul oamenilor din Medgidia. Tap ispasitor a fost scoasa firma M & M Expert Operator SRL, patronata de Marian Ferecatu. Societatea a fost amendata cu suma de 40.000 lei. Contabilul societatii a precizat ca atat administratorul, cat si directorul general al firmei sunt plecati din tara. Legat de amenda, a mai spus ca aceasta a fost platita in termen de 48 de ore, insa nu ar fi fost puse in pericol sanatate si mediul. Transportul deseurilor din dana 19 in incinta fabricii Lafarge Ciment a fost efectuat de firma Romtruck Logistics Srl, care a fost amendata cu suma de 15.000 lei, pentru ca timp de zece zile a incarcat si descarcat deseuri fara a completa formularele specifice pentru deseuri. La fel a procedat si firma Busman Trans in data de 10 ianuarie, care a efectuat trei transporturi de deseuri din dana 19 in incinta fabricii de ciment. Societatea este patronata de Ion Mares si Laurentiu Bernstein. Potrivit presei locale, in 2007, Politia Transporturi Navale a deschis un dosar penal pe numele lui Bernstein pentru ca a incredintat o autobasculanta lui Marian Pirvan pentru a efectua transporturi de zgura din Portul Medgidia la fabrica de ciment. In schimb, cea mai mare amenda, in valoare de 100.000 lei, a primit-o societatea Eco Gest SA pentru ca in data de 10 ianuarie nu a respectat prevederile din Autorizatia de mediu nr. 497 din 08.11.2010 referitor la notificarea autoritatii competente pentru protectia mediului privind aparitia unor elemente noi in desfasurarea activitatii. Potrivit Registrului Comertului, aceasta societate este detinuta in proportie de 99,997% de Lafarge Ciment Romania SA, restul actiunilor fiind in proprietatea cetateanului francez Paul Eric Richard Vu Huy Dat, care detine functia de director financiar in cadrul grupului Lafarge.

Directorul de Comunicare si Relatii Internationale al companiei Lafarge, Camelia Savoiu, a declarat: “Deseurile in discutie reprezinta tipuri de deseuri combustibile rezultate de la tratarea mecanica a acestora prin procese de sortare, maruntire, compactare si granulare, in conformitate cu HG nr. 856/2002 si a Catalogului European al deseurilor. Societatea efectueaza operatiunile de valorificare a acestor tipuri de deseuri in deplina conformitate cu prevederile Autorizatiei integrate de mediu, precum si a celorlalte documente aprobate de autoritatile competente”. Numai ca in urma controlului de la Mediu a rezultat ca Lafarge Ciment, cat si firmele contractante au sters pe jos cu legislatia romaneasca, respectiv cu cea europeana.

Cartelul cimentului, amendat de Consiliul Concurentei 
Consiliul Concurentei a decis in 2005 sa-i sanctioneze pe cei mai importanti jucatori de pe piata cimentului cu amenzi in valoare de peste 28,5 milioane de euro, pentru practici concertate de stabilire in comun a preturilor de vanzare a cimentului in perioada 2000-2004. Cele trei societati sanctionate au fost Lafarge, Holcim si Carpatcement. Pentru a intelege mai bine fenomenul, in anul 2003, tona de ciment era vanduta la export cu 24 dolari, in timp ce pe piata interna romanii plateau aproximativ 80 dolari. Din totalul amenzii, Lafarge a platit aproximativ 8 milioane euro. In anul 2009, Lafarge a intrat din nou in atentia Consiliului Concurentei, dupa ce o firma a reclamat un posibil abuz de pozitie dominanta pe piata sortimentului de ciment CEM I 52,5R. Bogdan Chiritoiu, de la Concurenta, avertiza atunci ca operatorii economici sa respecte “regulile jocului” si sa nu apeleze la practici ilegale.

“Reprezentantii ANPM au prelevat probe din balotii de deseuri compactate identificate pe platforma danei 19 a portului Medgidia si in vecinatatea acesteia. Prelevarea de probe a fost realizata in prezenta reprezentantilor SC Lafarge Ciment
(Romania) SA si SC Romtruck Logistic SRL, urmand intocmai etapele procedurii de prelevare de deseuri care a fost aprobata. In urma analizelor de laborator se va stabili daca deseurile municipale tratate mecanic provenite din Italia sunt conform notificarii, in sensul in care corespund codului sub care au fost inregistrate”, Garda Nationala de Mediu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *