Codasii Europei la aplicarea normelor privind emisiile de noxe de automobile

0
63
Codasii Europei la aplicarea normelor privind emisiile de noxe de automobile
Codasii Europei la aplicarea normelor privind emisiile de noxe de automobile

La finele anului trecut, Comisia Europeana a aprobat tintele de emisii de CO2 pentru anul 2020. Comisia doreste ca toti producatorii de automobile sa aiba o medie a emisiilor de 95 de grame pe kilometru la nivel de gama, cu 40% mai putin decat s-a stabilit in 2007, cand a decis trecerea de la normele Euro 4 la Euro 5.

UE si Rusia trec la Euro 6, Moldova – la Euro 1

Trecerea va fi treptata, dar deja incepand cu 1 septembrie 2014 masinile noi ce vor fi lansate pe piata vor trebui sa fie conforme cu viitoarele norme antipoluare Euro 6, mai drastice, cu emisii mai mici de 130 de grame pe kilometru. Pe langa reducerea poluarii din atmosfera, noile standarde le vor oferi consumatorilor automobile mai eficiente. Pentru a atinge tintele respective, un automobil cu motor pe benzina va trebui sa aiba un consum mediu de 4,1 litri la o suta de kilometri, pe cand modelele diesel – de 3,6 litri la o suta de kilometri.

Si statele invecinate cu UE trec treptat la regulile europene. De exemplu, Ucraina aplica normele Euro 2 din 2006, Euro 3 din 2013, iar Euro 4 din 2014. Federatia Rusa este chiar mai avansata si deja aplica normele Euro 5.

Republica Moldova, chiar daca doreste sa se integreze in UE, nu aplica deocamdata niciuna dintre aceste norme. Svetlana Bolocan, sef adjunct al Directiei prevenirea poluarii si managementul deseurilor din cadrul Ministerului Mediului, spune ca institutia este gata sa elaboreze norme noi privind emisiile de substante poluante la automobile, dar sunt anumite impedimente. „A existat si o initiativa din partea importatorilor si comerciantilor de automobile, dar nu putem face nimic pana cand Ministerul Transporturilor nu va elabora o serie de specificatii tehnice privind unitatile de transport“, a explicat functionara.

Irina Gasca, sefa serviciului de presa al Ministerului Transporturilor, spune ca doar dupa adoptarea de catre Parlament a Codului Transporturilor Rutiere vor fi elaborate si aprobate o serie de regulamente si normative tehnice care sa prevada si implementarea normelor europene privind poluarea.

Documentul a fost aprobat de Guvern inca in luna martie 2013, dar in el exista doar o mentiune referitoare la normele europene. Astfel, se prevede ca abia de la 1 ianuarie 2014, in Republica Moldova vor putea fi utilizate doar „autobuzele si autocarele ce corespund normelor Euro 1, cu exceptia celor a caror capacitate de imbarcare depaseste 40 de locuri pe scaune“.

Ramanem in urma cu 22 de ani

Serghei Solomonov, expert auto, sustine ca Republica Moldova a intarziat cu peste 20 de ani la aplicarea acestor norme, iar pentru a fi macar in rand cu vecinii, va trebui sa sarim peste anumite etape.

„Cel mai recent document ce reglementeaza emisiile de substante poluante a fost adoptat inca in 1997, dar in el nu exista nicio specificare privind normele admise – de exemplu, emisiile de CO2 – si nicio mentiune despre normele europene“, constata specialistul. In opinia lui Solomonov, lipsa acestor norme duce la invadarea tarii cu masini vechi si extrem de poluante.

„Uniunea Europeana a avut nevoie de 22 de ani pentru a trece treptat de la normele Euro 1 la cele Euro 6, iar Rusia si Ucraina  – de 10-12 ani. Chiar daca tara noastra va aplica modelul Ucrainei si Rusiei si va porni de la aplicarea normelor Euro 2 sau Euro 3, oricum va fi nevoie de cel putin 8-10 ani pentru a ajunge la Euro 6“, mai adauga Serghei Solomonov.

Specialistul sustine ca autoritatile ar trebui sa urgenteze adoptarea si implementarea normelor europene.

Starea parcului de autoturisme din Republica Moldova in functie de vechime:

– circa 44% au o vechime mai mare de 21 de ani

– 18% –  intre 16 si 18 ani

– 8% – intre 11 si 15 ani

– 18% – intre 6 si 10 ani

– 11% – intre 3 si 5 ani

– 1% – masini noi, din anii 2012-2013

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here