Consumatorii impotriva schimbarilor climatice

0
17
Consumatorii impotriva schimbarilor climatice
Consumatorii impotriva schimbarilor climatice

Exista un jucator uitat in eforturile globale de a limita emisiile de CO2: consumatorul de baza. Gospodariile consuma o treime din energia folosita in Uniunea Europeana si produc aproximativ doua treimi din deseurile municipale. Mai mult de atat, mancarea si bauturile, locuintele si transportul privat cumuleaza aproape 80% din presiunile exercitate asupra mediului. Asadar, potentialul consumatorilor, ce poate face o reala diferenta in lupta impotriva poluarii, nu ar trebui irosit.

Exista cativa factori ce pot influenta consumatorii catre o atitudine si un comportament prietenos fata de mediul inconjurator. Totusi, pentru a obtine acest lucru  avem nevoie de informatii simple si clare pentru a ghida deciziile referitoare la consum. Cu toate acestea, in ciuda cererii enorme pentru aceasta, sunt departe de a putea oferi informatii accesibile referitoare la impactul fiecarui produs asupra mediului. Intr-adevar, doua treimi dintre consumatori considera ca este foarte dificil sa inteleaga ce produse sunt mai bune pentru mediu, iar 29% dintre acestia nu acorda atentie informatiilor referitoare la mediu atunci cand fac cumparaturi.

Cu 58% dintre europeni care cred ca aceasta atitudine ecologica pe care multe companii o adopta exista doar pentru a putea pretinde preturi mult mai mari, industria intampina o problema majora ce impiedica instaurarea increderii printre consumatori sa faca alegeri ecologice. Din acest motiv sunt de parere ca aceste companii ar trebui sa identifice modalitati de a le oferi consumatorilor o informare mult mai buna asupra amprentelor de carbon ale produselor fabricate si sa promoveze un comportament mai sustenabil in randul clientilor.

Pentru a fi sigure, companiile realizeaza, intr-un numar din ce in ce mai mare, etichete ale produselor care ajuta consumatorii sa ia decizii responsabile – de exemplu, informarea clientilor asupra diferitelor produse realizate prin reciclare, reinnoire, si/sau prin minimizarea intensitatii carbonului. Chiar si asa, numai 20% dintre europeni cred ca aceste companii fac suficiente lucruri pentru a promova solutii prietenoase mediului.

Pe timp de criza consumatorii tind sa aiba ca prioritate achizitionarea de produse de inalta calitate ce vor rezista in timp si nu se vor demoda. Produsele durabile pot uneori costa mai mult, dar acestea nu ar trebui inlocuite atat de des sau chiar deloc. In acest fel, companiile ce creeaza produse rezistente sau reciclabile, permit consumatorilor sa gandeasca diferit referitor la achizitiile lor. Incurajarea acestui tip de gandire – prin introducerea unor tipuri de produse cu design mai prietenos mediului, de exemplu – pot ajuta utilizatorii sa se comporte mult mai responsabil, asadar putand contribui la sfarsitul culturii ce are la baza „risipa”.

Cercetarile au aratat, insa ca informarea consumatorilor asupra caracteristicilor de mediu ale produselor, utilizarea lor sau debarasarea de acestea. Disponibilitatea informatiei de una singura nu poate aduce schimbari semnificative in comportament. De fapt, informatiile abundente pot deveni chiar contra-productive prin cauzarea confuziei si a frustrarii. In concluzie, cheia rezolvarii este folosirea unor informatii clare, echilibrate si usor de inteles.

De asemenea, este necesar sa oferim clientilor indrumare si in ultima instanta, sa dezvoltam un stil de viata practic pe care consumatorii sa-l poate urma cu usurinta. Acesta nu poate fi format numai din reguli, ci de catre initiative inteligente si precise ale comunitatii oamenilor de afaceri ce ar putea crea un grup loial de „consumatori sustenabili”.

Acest lucru este cu atat mai adevarat pentru educarea consumatorilor referitor la  un comportament eficient din punct de vedere energetic si implicatiile acestuia pentru propria bunastare economica. Companiile de energie trebuie sa ajuta intreprinderile si consumatorii sa inteleaga adevarata amprenta de carbon a tuturor produselor si a serviciilor. Atunci cand dispun de informatii simple si clare, oamenii vor lua deciziile corecte.

Studiile ne informeaza ca este necesar un minim de 15% de consumatori, care sa se dedice acestui lucru, pentru a putea declansa o schimbare semnificativa. Acest proces a inceput. De exemplu, in Anglia, 54% din consumatori cumpara mai multe produse prietenoase mediului acum, comparativ cu acum doi ani. Este un inceput promitator.

Comisia Europeana joaca un rol activ in educarea consumatorilor si dezvoltarea capacitatii acestora de a asimila un comportament sustenabil pe termen lung. Am introdus noi elemente sustenabile in uneltele de informare online precum, precum DOLCETA, un program initiat pentru consumatorii adulti si EUROPA DIARY, ce se adreseaza consumatorilor tineri. Facand parte din Planul de Actiune a Consumului si Productiei Durabile, adoptat de Comisia Europeana anul trecut, in luna iulie, am sustinut infiintarea Forumului de Mediu al Retailerilor printre producatorii si comerciantii din Europa.

De asemenea, lucram indeaproape cu Confederatia Industriilor Alimentare si a Bauturii din Europa la initiativa lor numita European Food SPC Round Table. Cred ca astfel de initiative vor reprezenta un imbold puternic pentru mai multe eforturi concentrate indreptate si directionate catre consumatori, la nivel de ramura industriala si a companiilor.

Dar ceea ce noi cautam, in ultima instanta, sunt schimbari comportamentale in modul in care consumatorii si pietele reactioneaza. Politica consumatorului traditional, care se concentreaza asupra corectarii esecurilor pietei, trebuie sa fie completata de politica consumatorului modern care priveste catre viitor, cautand sa influenteze cererea pietii, conducand-o catre un comportament sustenabil.

Multi oameni sunt dispusi sa-si faca datoria fata de mediu, dar nu intotdeauna, au ocazia sa consume in mod ecologic, deoarece alegerile produselor de durata, cu amprenta scazuta de carbon sunt mult mai scumpe si mult mai greu de gasit. Acestea ar trebui sa fie accesibile din punct de vedere financiar si la indemana tuturor.

Intr-adevar, produsele nedurabile ar trebui treptat indepartate de pe piata. Studiile ne-au aratat ca multi consumatori cred ca aceste produse nici nu ar trebui sa fie puse la vanzare. Consumatorul incearca sa ne spuna ca este pregatit pentru o schimbare radicala. Este momentul pentru politicieni si companii sa raspunda acestei cereri intr-un mod decisiv.

Meglena Kuneva  – ComisarEuropean in Probleme de Consum

Copyright: Project Syndicate, 2009.

www.project-syndicate.org

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here