Consumul de combustibil al masinii tale

    De ce masina ta nu consuma ca la carte

    Cartea tehnica a oricarui automobil contine de regula un tabel ce prezinta consumul de carburant mediu, urban, extraurban, plus emisiile de CO2 la km. In traficul real insa, majoritatea proprietarilor de masini nu reusesc sa se apropie nici pe departe de aceste valori teoretice ale consumului. Care sa fie explicatia?

    Ciclurile ECE, o himera?

    Masurarea consumurilor si emisiilor nu se face pe asfalt, ci pe bancurile unui centru de testare. Normele legale le permit constructorilor sa masoare consumurile si emisiile in conditii, am putea spune, mult prea optimiste, intr-un grad mai apropiat sau mai indepartat de realitate. Modul de testare si reglajele bancului de proba sunt inca lipsite de realism, fiind subestimate in ecuatie masele si rezistentele aerodinamice si nu este folosit deloc aerul conditionat ori alti consumatori.

    Rularea pe autostrada este reprodusa in cadrul ciclului de deplasare in afara orasului de-a lungul unui infim procent de 3%, etapa la care viteza maxima cenzurata la 120 km/h se mentine doar 10 secunde. Acceleratiile sunt mereu anemice, potrivite mai degraba pentru testarea unei citadine, dar nu a unei masini de clasa superioara.

    Intreaga sesiune ECE dureaza 1.200 de secunde, din care 800 sunt dedicate sectiunii ce ar simula traficul urban, viteza medie fiind de 19 km/h iar reprizele repetate (accelerari si decelerari urmate de reluarea ciclului) de la 0 la 50 km/h se face la o capacitate de 15% din potentialul maxim de demarare al unui automobil cu o putere medie (140 CP).

    In traficul real, ceea ce adauga carburant suplimentar la aceste valori teoretice ale consumului poate veni de la rezistenta aerului. La NEDC (New European Driving Cycle), rezistenta aerului abia daca este luata in considerare, deoarece viteza medie per total ciclu de 33,4 km/h este prea mica, iar portiunea de autostrada (120 km/h), prea scurta. Rezistenta aerului este suma tuturor fortelor de frecare, presiune si aspiratie aplicate automobilului, iar suprafata de rezistenta la aer este produsul dintre valoare Cx si suprafata completa a automobilului, masurata in metri patrati. Un coeficient Cx de 0,30 se traduce prin faptul ca 30% din aerul prin care ruleaza automobilul este accelerat la viteza automobilului.

    Clima  adauga minim 4% la consum!

    In ciuda faptului ca majoritatea automobilelor de azi sunt oferite cu aer conditionat in serie, masinile sunt testate cu climatizarea inchisa. Dotarile sporesc confortul in masina, dar folosirea lor sporeste si consumul de carburant. Sistemul de climatizare, spre exemplu, consuma combustibil… si nu in cantitati mici. Pentru a reduce si a mentine temperatura interioara in perioadele calduroase ale verii, sistemul are nevoie de pana la 2 litri /100 km la viteza mica. Cu cat viteza este mai mare, cu atat consumul suplimentar datorat utilizarii aerului conditionat scade.

     

    Versiunile anorexice testate distorsioneaza consumul:

    De obicei, masinile testate sunt in versiunea cea mai usoara, despuiata de toate accesoriile. O masina dotata aproape complet, in mod normal ar adauga masa suplimentara, cu implicatii asupra consumului. Testarea se face cu un sofer de 75 kg, fara balast in portbagaj. In realitate, fiecare kilogram de bagaj ori pasager suplimentar te costa mai mult combustibil. Mai exact, 100 kg de bagaj cresc consumul de combustibil cu 0,3 litri/ 100 km.

    Automobilele testate pe banc nu au consumatori electrici in functiune:

    Surprinzator poate pentru unii, exista o legatura directa intre utilizarea echipamentele electrice de la bord si consumul de carburant. Astfel, pentru fiecare 100W consumati de catre diversi consumatori, motorul va consuma aditional cu 0,1 pana la 0,2 litri la suta. De aceea, pentru a va apropia pe cat posibil de consumul declarat conform normelor ECE, ar trebui sa renuntati la sistemul de ventilatie (care consuma de pilda 170 W) ori la amplificatorul stereo HiFi de putere care consuma in jur de 400 W.

    Masinile nu sunt testate cu portbagaje extrene, suporturi ori biciclete pe plafon:

    Daca iei in calcul aceste accesorii, consumul masinii poate creste cu pana la 20%. Suporturile de biciclete plasate pe acoperis ori in spatele masinii, la care probabil unii mai adauga si un portbagaj suplimentar extern, tot pe plafon, determina ca la viteze mai mari, consumul de carburant sa creasca alarmant. Nu trebuie sa renunti complet la aceste sisteme, dar incercati sa le folositi doar cand este cu adevarat nevoie. In cazul cresterii rezistentei aerului cu 33%, din cauza afectarii aerodinamicii masinii, consumul poate fi mai mare cu 2-3 litri la suta.

    Exista producatori care testeaza masinile „incaltate” cu anvelope ecologice. Aceste tipuri de pneuri au o valoare scazuta a indicelui de rezistenta la rulare si pot determina scaderea consumului mediu cu valori cuprinse intre 5% pana la 10 %,in functie de producator.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *